johanras skrev:
Receptet jag använde var: sand (valde weber torkad 0-4mm) + portland cement + kalk (weber släckt murkalk E) + kakelugnslera i förhållande 5:1:1:1. Det debatteras på fornobravo om mängd sand och ett vanligen äldre recept är 3 delar sand till 1 del övriga. Bruket blir otroligt trevligt att jobba med. Plastiskt och håller stenarna bra. Jag kunde bygga hela domen utan form tack vare brukets egenskaper. Bara hålla stenarna några sekunder så biter de fast på sin plats. Kom ihåg att blöta stenarna innan.
Bra tråd! Tack för fina bilder. Jag närmar mig bygge, har läst på hyfsat mycket på Fornobravo nu.

Har någon tips på var man hittar eldfast tegel för mindre än 35kr/sten? Det blir ju trots allt ca 200 stenar.
Har dammsugit blocket utan framgång.

Jag är tveksam om jag vågar mig på andra alternativ än eldfast tegel i domen, typ skorstenstegel. Det vore inte så lite trist om det inte blev bra, men övertyga mig gärna åt ett annat håll.

@johanras, funderar på att sno receptet på ditt bruk - var fick du tag på materialet?

• Gilla
Masoder
  • Laddar…
Köpte kalk, sand och cement från Beijer, kakelugnsleran från kakelugnsbyggare. Det gick knappt 20kg av kalk, lera och cement vardera. Stenarna köpte jag riktigt eldfast tegel gjort i Höganäs, via återförsäljare. Helsten standardformat ca 220x110x65mm kostade runt 50kr har jag för mig. Det blir dyrt och gick uppåt 10k bara för stenen, men tycker det är värt det för att slippa eventuella problem särskilt när man lägger så mycket tid på arbetet. Det blir rejält varmt i ugnen ska man tänka på. Kanske skulle vanligt tegel duga men jag kände inte för chansa och vad jag ser på FB kör alla eldfast. Vilken dimension har du tänkt dig?

• Gilla
steffe-56 och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut, även fast jag är ovan med den rödare färgen på bilden. Jag köpte från tegelbolaget i Östersund, frakten var inte dyr. Ring och kolla med dem vad de tar. Sorry, menade dimension på ugnen.

• Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
johanras skrev:
Ser bra ut, även fast jag är ovan med den rödare färgen på bilden. Jag köpte från tegelbolaget i Östersund, frakten var inte dyr. Ring och kolla med dem vad de tar. Sorry, menade dimension på ugnen.
Dimension, jag tror jag går på 42″.
Ska kolla med Tegelbolaget, tack för tipset!

Tack för att du tog dig tid och lägga upp beskrivning och de fina bilderna. Jag håller på själv med ett liknande objekt och kommit fram till att jag behöver blanda mitt eget bruk. Än så länge har jag köpt 4x4,5kg eldfast bruk från Byggmax men tror jag behöver minst 30kg till.
Mvh// Abboud Yemen

• Gilla
kayakerboy
  • Laddar…
S Shaqolo skrev:
Tack för att du tog dig tid och lägga upp beskrivning och de fina bilderna. Jag håller på själv med ett liknande objekt och kommit fram till att jag behöver blanda mitt eget bruk. Än så länge har jag köpt 4x4,5kg eldfast bruk från Byggmax men tror jag behöver minst 30kg till.
Mvh// Abboud Yemen
Abboud, har du några bilder? :)

Ja! Här lägger upp några.

• Byggkonstruktion av en grundmur och vedspis i tegel på ett grusunderlag utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av lättbetongblock med påbörjad mur av gråa betongplattor, omgivet av grus och grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
K kayakerboy skrev:
Abboud, har du några bilder? :)
Ja! Här lagt upp ett par.

Ytterligare några bilder till

• Byggfas av vedeldad ugn med isoleringsmaterial, tegelstenar och verktyg.
    Skapa konto
  • Delvis byggd vedeldad ugn av tegelsten med träform för valv under konstruktion.
    Skapa konto
  • Konstruktion av en hemmagjord vedeldad pizzaugn med tegelstenar och skamolx-plattor.
    Skapa konto
  • Halvfärdig vedeldad pizzaugn konstruerad av tegelsten och OSB-skivor på en grövre betongfundament.
    Skapa konto
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!

Jag håller på med ett sånt här bygge:
Men vad har ni för erfarenhet av vermikulitbetong? Hur lång torktid behövs? (Jag tycker det verkar som att vermikuliten drar åt sig väldigt mycket vatten. Ytan är torr efter 1/2 dagar, men att bedömma av vikten på bygget så är det mycket vatten kvar...)

Hemmagjort byggprojekt med vermikulitbetong applicerad på uppblåsbar form och vedstock.
Skapa konto
Byggprojekt med nyapplicerad vermikulitbetong på rund träform med måttband.
Skapa konto

• Gilla
vidamic och 2 till
  • Laddar…
Abboud, ser tjusigt ut! Går i funderingar kring liknande konstruktion om än något mindre. Går det framåt? Du ska isolera? Kan du inte lägga upp några bilder till?!

Hälsningar
Kristofer

S Shaqolo skrev:
Ytterligare några bilder till
!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.