Jag håller på att mura upp en sockel till mitt blivande garage.

En snickare jag pratade med berättade att han använde stenlim istället för murbruk.
När jag läser om stenlim så står det ofta att det är för icke bärande konstruktioner.

Vad är eran erfarenhet? Om det funkar så är det ju smidigt.

Jag använder vanliga leca-block som är 12*19*59. Det står inget i mina konstruktionsritningar om armering men funderar ändå på om jag ska borra in vertikal armering. Det är ju nog inte så krångligt.

Hade ni brytt er om att armera sockeln? Vertikalt och eller horisontellt?
Kanske bättre att jag lämnar tillbaka lecablocken och köper sådana med kanaler där det finns plats för horisontella armeringsjärn?

Man brukar mura med murbruk och sätta in så många längsgående 8mm armeringsjärn som det finns fåror att lägga dem i ovanpå lecablocken. Järnen skall vara helt inbakade i murbruk för att inte rosta. Ingen stående armering.

Fast vid behöv sätter man in vinkelbockade armeringsjärn i varannan endfog i översta varvet för att ha att fästa syllen i.

• Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man brukar mura med murbruk och sätta in så många längsgående 8mm armeringsjärn som det finns fåror att lägga dem i ovanpå lecablocken. Järnen skall vara helt inbakade i murbruk för att inte rosta. Ingen stående armering.

Fast vid behöv sätter man in vinkelbockade armeringsjärn i varannan endfog i översta varvet för att ha att fästa syllen i.
Tack, det är bara ett varv

P
trenchcoat trenchcoat skrev:
Jag håller på att mura upp en sockel till mitt blivande garage.

En snickare jag pratade med berättade att han använde stenlim istället för murbruk.
När jag läser om stenlim så står det ofta att det är för icke bärande konstruktioner.

Vad är eran erfarenhet? Om det funkar så är det ju smidigt.

Jag använder vanliga leca-block som är 12*19*59. Det står inget i mina konstruktionsritningar om armering men funderar ändå på om jag ska borra in vertikal armering. Det är ju nog inte så krångligt.

Hade ni brytt er om att armera sockeln? Vertikalt och eller horisontellt?
Kanske bättre att jag lämnar tillbaka lecablocken och köper sådana med kanaler där det finns plats för horisontella armeringsjärn?
Ska du bara ha ett skift som bygger 120mm så behövs ingen armering, har för mig att dom blockerna inte är urspårade heller för den delen..
Nej Stenlim används inte till leca block, det finns däremot ett nyare system tex, så har finja ett som heter murblock exakt som limmas med tunnfogsbruk/lim..
Jag skulle ha köpt vanligt B-bruk som du murar och putsar stenen med..

• Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ska du bara ha ett skift som bygger 120mm så behövs ingen armering, har för mig att dom blockerna inte är urspårade heller för den delen..
Nej Stenlim används inte till leca block, det finns däremot ett nyare system tex, så har finja ett som heter murblock exakt som limmas med tunnfogsbruk/lim..
Tack, är ett B-bruk som jag har, blandar själv.
Men blev lite osäker på armeringen, det är ju en låg sockel men ändå, känns ju bättre att överdriva lite än underdriva.

P
Tack, är ett B-bruk som jag har, blandar själv.
Men blev lite osäker på armeringen, det är ju en låg sockel men ändå, känns ju bättre att över driva lite än underdriva.
Om man murar en högre vägg så sätts första lagret armering ovanpå första stenen så i ditt fall blir den onödig då din vägg kommer att stå därpå..

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det är 12 brett, 19 högt, men kanske samma sak

P
Det är 12 brett, 19 högt, men kanske samma sak
Ja det spelar ingen roll!

• Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Det här låter kanske jättedumt, men det är alltså "bara" bruket som håller fast byggnaden i grunden.
Kan man vara säker på att det alltid fäster tillräckligt hårt mot en slät betongplatta så att det räcker även de blåsigaste dagarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.