160 läst ·
6 svar
160 läst
6 svar
Mura upp grundmur mellan plintar
Ska mura upp en grundmur mellan befintliga plintar. Har gjutit en armerad betongsula som jag ska utgå ifrån.
Avståndet mellan överkant på grundsula till underkanten på syllen är 40cm.
Har tänkt att använda Leca block 19x19x59cm.
Frågan är hur jag ska göra för att få ett stumt montage mot syllen?
Ett alternativ är att mura upp lecan så jag hamnar ca 10mm under syllen sen använda undergjutningsbruk för att fylla upp de sista 10mm mellan Leca och syllen.
Är det en vettig metod? Eller finns det något bättre alternativ?
Ett alternativ är att mura upp lecan så jag hamnar ca 10mm under syllen sen använda undergjutningsbruk för att fylla upp de sista 10mm mellan Leca och syllen.
Jag antar att syllen är av trä, i det läget vill man väl inte ha direktkontakt mot betong eller murbruk pga risk för fuktöverföring. Jag skulle murat upp till ett par / några centimeter under syllen, därefter lagt tjärpapp ovanpå grundmuren och några träkilar mot syllen på lämpliga ställen om man vill överföra vertikal last. Och sen tex kört med fogskum om man vill täta mot drag. Är det risk för att råttor tar sig in? Isåfall kanske applicera ett metallnät mellan grundmur och sylle
Varför ska du mura igen mellanrummet?J JF. skrev:Ska mura upp en grundmur mellan befintliga plintar. Har gjutit en armerad betongsula som jag ska utgå ifrån.
Klicka här för att svara