291 läst ·
4 svar
291 läst
4 svar
Uppsättning av tunga Murano lampor
Hej!
Hur hänger jag upp 2st tunga Murano lampor på ett korrekt och hållbart sätt?
Den ena lampan väger ca. 23-30kg
Den andra lampan väger ca.17-20kg
Vad behöver jag inhandla och hur går jag tillväga?
Instruktioner av bostadsrättsföreningen:
Borra i tak
När du vill skruva upp något i taket, exempelvis en lampkrok, får borrhålet vara max 30 mm, alltså 3 cm djupt. Det beror på att installationer såsom vatten-, ventilation- och elledningar kan vara dragna ovanför taket. Ett för djupt borrhål kan orsaka stor skada, inte bara i din lägenhet utan även i dina grannars lägenheter.
De lampkrokar som sitter klarar cirka 15 kg. Om du vill hänga upp tyngre anordningar på annat ställe än där lampkrok sitter bör du fästa skruven i en stålregel. Använd en så kallad regelsökare för att ta reda på var stålreglarna finns.
Mvh Louise
Hur hänger jag upp 2st tunga Murano lampor på ett korrekt och hållbart sätt?
Den ena lampan väger ca. 23-30kg
Den andra lampan väger ca.17-20kg
Vad behöver jag inhandla och hur går jag tillväga?
Instruktioner av bostadsrättsföreningen:
Borra i tak
När du vill skruva upp något i taket, exempelvis en lampkrok, får borrhålet vara max 30 mm, alltså 3 cm djupt. Det beror på att installationer såsom vatten-, ventilation- och elledningar kan vara dragna ovanför taket. Ett för djupt borrhål kan orsaka stor skada, inte bara i din lägenhet utan även i dina grannars lägenheter.
De lampkrokar som sitter klarar cirka 15 kg. Om du vill hänga upp tyngre anordningar på annat ställe än där lampkrok sitter bör du fästa skruven i en stålregel. Använd en så kallad regelsökare för att ta reda på var stålreglarna finns.
Mvh Louise
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Det förklaras i texten du själv la upp (utmärkt att de beskriver så pass bra så du slipper gissa).
Du får skaffa eller låna en regelsökare och ta reda på var det finns en metallregel (som tydligen är hur det är byggt hos dig) och sedan fästa en lämplig krok i den som klarar minst 30 kg. Regeln är det som bär och klarar större laster än materialet mellan reglarna, särskilt när 3 cm är max borrdjup.
Om hela taket varit betong så hade det troligen gått att lösa på 3 cm (men tveksamt då också), men eftersom du har metallreglar är det inte byggt så och du måste fästa i bärande elementen.
Du får skaffa eller låna en regelsökare och ta reda på var det finns en metallregel (som tydligen är hur det är byggt hos dig) och sedan fästa en lämplig krok i den som klarar minst 30 kg. Regeln är det som bär och klarar större laster än materialet mellan reglarna, särskilt när 3 cm är max borrdjup.
Om hela taket varit betong så hade det troligen gått att lösa på 3 cm (men tveksamt då också), men eftersom du har metallreglar är det inte byggt så och du måste fästa i bärande elementen.
Vet du hur man fäster bäst i en stålregel och vad för typ av krok man kan använda sig av?MultiMan skrev:
Det förklaras i texten du själv la upp (utmärkt att de beskriver så pass bra så du slipper gissa).
Mvh Louise
Jag monterade upp en projektor i betong med max 30mm långa skruv, tre stycken, den har ju en rund metallplatta som fäste, ca 10cm i diameter och den kunde jag utan problem hänga i själv, 75kg... I centrum av plattan sitter ett hål eller en mutter, lite beroende på fäste som är som gjord för en lampkrok.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden