Hej!
Ska återställa en inspektion jag gjorde för att utreda om jag kunde ta tillbaka ursprungligt mått på fönster men det sker sig, de har breddat måtten på 90 talet och fällt in ny bärande balk så jag får köra på de nya tråkiga måtten.
Nu när jag ska återställa fasadteglet har jag gjort ett stöd för första raden. Ska lägga ett H armeringsjärn på första raden och sen bara mura upp allt. Har aldrig gjort innan så vore väldigt tacksam om någon med erfarenhet kunde kommentera och se eventuella fel jag gjort innan jag börjar!
Ha det gott alla
Pontus
Ska återställa en inspektion jag gjorde för att utreda om jag kunde ta tillbaka ursprungligt mått på fönster men det sker sig, de har breddat måtten på 90 talet och fällt in ny bärande balk så jag får köra på de nya tråkiga måtten.
Nu när jag ska återställa fasadteglet har jag gjort ett stöd för första raden. Ska lägga ett H armeringsjärn på första raden och sen bara mura upp allt. Har aldrig gjort innan så vore väldigt tacksam om någon med erfarenhet kunde kommentera och se eventuella fel jag gjort innan jag börjar!
Ha det gott alla
Pontus
Jag har aldrig murat med tegelvalv.
Men det låter spännande.
Det finns "raka" valv vet jag. Där bågen läggs i själva murbruket.. Teglet lutar alltså som i en båge, så det ser ut som ett valv.
Räcker teglet? Och har du måste kassera tegelstenar?
Men det låter spännande.
Det finns "raka" valv vet jag. Där bågen läggs i själva murbruket.. Teglet lutar alltså som i en båge, så det ser ut som ett valv.
Räcker teglet? Och har du måste kassera tegelstenar?
Tegelstenar finns, de jag tog ner ska upp igen. Ingen har gått sönder när jag ner domP PerOF skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 494 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 494 inlägg
Ser väl ok ut, men var det bara tegel ovan fönstret innan?
Oftast brukar man ju ha en tegelbalk ovan fönster, nu verkar det inte vara så mycket last.
Och svårt att få tag på en tegelbalk men just det teglet, skulle jag tro utan att veta.
Använd inte för styvt bruk, stenarna ovanför måste suga fast i stenen under.
Oftast brukar man ju ha en tegelbalk ovan fönster, nu verkar det inte vara så mycket last.
Och svårt att få tag på en tegelbalk men just det teglet, skulle jag tro utan att veta.
Använd inte för styvt bruk, stenarna ovanför måste suga fast i stenen under.
Där va ingen balk bara bistål. Murade med murbruk B får se om det håller. Ner till gudarna. Blir själv inte klok på konstruktionen och varför man gjorde så över huvud taget. Såhär blev det.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 494 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 494 inlägg
Ser bra ut, ska man försöka göra ren stenarna kan man använda grön isolering och gnugga med.
Alternativt murtvätt eller saltsyra utspätt med vatten, men få det inte i ögonen.
Bara liten pensel och stryk bara på teglet. Och sen skölj av med vattenslang.
Låt träregeln sitta minst en vecka.
Alternativt murtvätt eller saltsyra utspätt med vatten, men få det inte i ögonen.
Bara liten pensel och stryk bara på teglet. Och sen skölj av med vattenslang.
Låt träregeln sitta minst en vecka.
Tack för tips, tänkte låta den sitta typ vecka ja efter jag läst att bruket når full styrka efter typ en månad. Allt sitter ju med bruket så inte läge att skynda. Håller tummarna att det ska hålla.N neo11 skrev:
Klicka här för att svara