5 385 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Mura om skorsten själv, hur gör jag?
En riktig fogslev är mycket lättare att jobba med än en träpinne.J Jesper mångsysslare skrev:Ett tips om du bara ska lägga i fogarna o inte kladda ner teglet med fogbruk är att ta en spritspåse som man spritsar grädde med och fylla den med bruk.
Gör sedan ett lagom stort hål och tryck in bruk mellan stenarna såga till en träpinne som passar mellan stenarna som du trycker in bruket med så att det verkligen blir fullt ha sedan en liten pensel som du doppar i vatten och snyggar till med då gjorde jag o sotarn sa att detta blev jätte bra
Jag har gjort detta och jag är inte händig eller kunnig. Är inte hundra på vilket bruk jag använde men däremot att jag beslöt vilket jag skulle använda efter att ha läst här. Slutade med att jag tog ner 6 band villket var mycket mer än jag tänkt mig. Största utmaningen var min höjdskräck. Jobbet var inte svårt eller tungt. Jag körde ner gammal skumgummimadrass i rökkanalerna för att hindra bruk att hamna där. Jag var noga med att lägga stenen rätt först som sist och inte hålla på att korrigera. Det jag inte gjorde, för jag hade som sagt inte tänkt att det skulle bli så omfattande, var att hålla koll på hörnena så att skorsten blev rak i höjd och sidled. Jag förstod inte ens hur jag skulle göra detta, du får lite tips här i tråden, ett ytterligare är att mäta diagonalt från hörn till hörn och se att det måttet inte förändras. Min skorsten blev alltså lite skev MEN det är ju bara estetiskt. Sotaren har godkänt. Tror nog ingen tänker på det. Stenarna sitter som berget. Nån släkting hjälpte mig med en form för att gjuta en krona, här tog jag ihoptejpad frigolit i rökkanalerna så att de skulle hållas fria. Vanlig betong och sedan fasa den lite så vattnet rinner av och inte samlas ovanpå. Och just det, vattna hela skiten så ofta man orkar i flera dygn. Sist men inte minst ett nät mot de jäkla kajorna, petade i några öglor i betongen att fästa det i.
Mycket bra tips från flera här i tråden!
Nu är jag nog inne på att göra det mer på riktigt som @Kramla och @Endeavour beskriver.
Dock så är ju tiden en faktor i detta. Med 3 småbarn är det lätt att man tar genvägar ibland.
Nu är jag nog inne på att göra det mer på riktigt som @Kramla och @Endeavour beskriver.
Dock så är ju tiden en faktor i detta. Med 3 småbarn är det lätt att man tar genvägar ibland.
Det är jätte bra som du skrev att ta bort tv antenn för den ger bara en massa skakningar i skorsten och då blir det lätt fler sprickor om den bef är murad med bruk som inte kan röra sig om du plockar ner några skift så passa också på att se över insidan i rökkanalerna laga i om det är dåligt så långt ned som du når det brukar vara bättre längre ned
Sätt dig att kolla några youtube videor så får du lite tips o inspiration på hur du ska göra. Materialval finns att läsa från tillverkarna av bruket. Lycka till!!maah skrev:
Översta lagren på skorstenen blåser nog bort vid nästa storm så det är verkligen dags att ta tag i detta i sommar.
Jag är händig när det gäller det mesta men murning är inte min starka sida.
Ni som kan detta, hur gör man?
Är det bara att plocka bort allt som sitter löst och mura dit igen?
Vilket murbruk ska man använda?
Finns det något bra hjälpmedel eller är det bara en slev som behövs?
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
HejKramla skrev:
Hej
Som murare ger jag dig detta råd.
Ska du ändå upp på taket så gör det rätt när du ändå är där och säkerligen har byggt takbrygga osv.
Plocka lös de sten o varv som ligger lösa o rensa dem, där de sitter fast kan du krattsa ur o endast foga om, en käpp/45x45 i varje hörn som du kan hålla hörnen i lod o rakt vill du kan du även mäta upp skiftgång på käpparna och fästa murarsnöre.
Använd endast Murbruk C-bruk (B är för hårt för skorsten) doppa stenen i vatten en stund innan du murar och välj en mulen dag och vattna 1-2 dagar efter murning.
//Kramla
Har du tips på hur man bygger en smidig takbrygga?
HejR RolfRolf skrev:
Kolla denna länk och #maxpax inlägg där det finns lite bilder på olika lösningar, det finns även ställningsfirmor som har godkända lösningar i det fall är ett krav. Som privatperson får jag gå upp på en hemsnickrad variant och i de fall det är via företaget ska det vara godkända lösningar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/snabbt-bygge-av-takstallning-hilfe.221242/
//Kramla
Tack!!Kramla skrev:
Hej
Kolla denna länk och #maxpax inlägg där det finns lite bilder på olika lösningar, det finns även ställningsfirmor som har godkända lösningar i det fall är ett krav. Som privatperson får jag gå upp på en hemsnickrad variant och i de fall det är via företaget ska det vara godkända lösningar.
[länk]
//Kramla
Klicka här för att svara