Översta lagren på skorstenen blåser nog bort vid nästa storm så det är verkligen dags att ta tag i detta i sommar.

Jag är händig när det gäller det mesta men murning är inte min starka sida.

Ni som kan detta, hur gör man?
Är det bara att plocka bort allt som sitter löst och mura dit igen?
Vilket murbruk ska man använda?
Finns det något bra hjälpmedel eller är det bara en slev som behövs?

20260609_202237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260609_201304.jpg
Skapa konto
20260609_201300.jpg
Skapa konto
20260609_202248.jpg
Skapa konto
20260609_202301.jpg
Skapa konto
20260609_202318.jpg
Skapa konto

Om inte brandskyddskontrollen eller familjens skönhetsråd har nått att anmärka på håller nog blyplåten ihop det 10år till.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Sotaren va och gjorde sitt jobb för bara en månad sen och hade inget att säga om skorstenens skick.

Skulle man bara kunna ta och laga med bruk i fogarna utan att plocka ner teglet?
Gamla antennmasten ska tas bort.

Claes Sörmland
Sitter teglet fast så kan du kratsa ur fogarna och laga dessa med murbruk B.

Sitter stenarna lösa så får du plocka ned och mura om med murbruk B.

Det ser ut som att du har haft vatten som har tagit sig in i fogarna och frostsprängt skorstenen. D v s det behövs en bättre plåtkrona än den som sitter där nu för att problemet inte ska återuppstå. Tegel tål inte väta när det fryser på. Plåten som sitter där nu är ju märkligt bockad så att vattnet nästan leds in mot teglet.

Redigerat:
  • Gilla
bjonndrogg och 3 till
  • Laddar…
Fast det är ju ganska lustigt att det ser ut som det gör ändå.....ser ju ändå inte särskilt gammalt ut? Murade om min för en 15år sen och det är ju inte antydan till att se ut sådär.........

S Stefan1972 skrev:
Fast det är ju ganska lustigt att det ser ut som det gör ändå.....ser ju ändå inte särskilt gammalt ut? Murade om min för en 15år sen och det är ju inte antydan till att se ut sådär.........
Ser väl ut att vara åtminstånde 50 år gammalt, blyplåt och tegel är ovanligt nuförtiden..

Claes Sörmland
Man vet aldrig med murverk utomhus. Vi har en murad och putsad mur i BRFen i innerstan. Den har aldrig haft ett problem med frostsprängning. Sen kom en vinter för ett par år sedan med växlande väder mellan nederbörd och hård frost. Plötsligt sprack den gamla muren som är över hundra år gammal.

F fribygg skrev:
Ser väl ut att vara åtminstånde 50 år gammalt, blyplåt och tegel är ovanligt nuförtiden..
nja stenarna ser oförskämt fräscha ut för att vara 50 år gamla..........blyplåten kan ju lika gärna härstamma från den gamla skorstenen och blev bara överflyttad.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Murstocken i original är från 60-talet men jag tror att man har murat på några varv i samband med att takstolarna byttes till en högre variant för 15-20 år sen.

Ett tips om du bara ska lägga i fogarna o inte kladda ner teglet med fogbruk är att ta en spritspåse som man spritsar grädde med och fylla den med bruk.
Gör sedan ett lagom stort hål och tryck in bruk mellan stenarna såga till en träpinne som passar mellan stenarna som du trycker in bruket med så att det verkligen blir fullt ha sedan en liten pensel som du doppar i vatten och snyggar till med då gjorde jag o sotarn sa att detta blev jätte bra

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
Mycket bra tips!

Det får bli nåt sånt till en början och sen när ekonomin tillåter kanske en plåtinklädnad av hela skorstenen.

• Gilla
tibron
  • Laddar…
Den vertikala takskorstensplåten ser mer än lovligt otät ut. Läcker det inte in längsmed teglet?

Jag hade alla dagar I veckan börjat att för hand bara lyfta bort de stenar om sitter löst.
Är det nån enstaka, så kan man foga om. Är det mer än 1 skifte så plocka bort alla lösa och knacka sen bort ett lager till.
Därefter mura.
Det är ett lagom småjobb på semestern, men välj en dag med dåligt väder och inte full sol.

• Gilla
finn petersen och 1 till
  • Laddar…
Om man ändå ska byta ut blyplåten sätt då även dit nät som skydd för fåglar som vill bygga bo i skorstenen det är så krångligt att ta bort fågel bo för de sitter oftast en bit ned

Kramla
Hej

Som murare ger jag dig detta råd.
Ska du ändå upp på taket så gör det rätt när du ändå är där och säkerligen har byggt takbrygga osv.
Plocka lös de sten o varv som ligger lösa o rensa dem, där de sitter fast kan du krattsa ur o endast foga om, en käpp/45x45 i varje hörn som du kan hålla hörnen i lod o rakt vill du kan du även mäta upp skiftgång på käpparna och fästa murarsnöre.
Använd endast Murbruk C-bruk (B är för hårt för skorsten) doppa stenen i vatten en stund innan du murar och välj en mulen dag och vattna 1-2 dagar efter murning.

//Kramla

• Gilla
DandrO och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.