Byggahus.se

Mura fristående pool av isolerblock

156 läst  0 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Jag går i ganska långt framskridna pooltankar och det blir i så fall en fristående pool på en armerad betongplatta. Jag har läst på om de flesta möjliga konstruktioner och även pratat med en byggare som jag känner och som jag funderar på att involvera i uppförandet av plattan/stommen.

Han har föreslagit att mura poolen i lecablock (eller snarare isolerblock som har en kärna av isolering). Hans förslag är att med ca 1,5 meters mellanrum, samt i hörnen gjuta betongpelare med lodrät armering (4 armeringsjärn som bockas upp från betongplattans armering) som förbinds med den tvärsgående armeringen/armeringsnätet mellan isolerblocken. Överst skulle man dessutom göra en armerad krön-gjutning som binder ihop alltsammans i överkant.

Murade Lecapooler har väl funnits i alla tider så det borde ju inte vara några konstigheter och med de nya isolerblocken får man ju samtidigt en välisolerad pool. Men det är svårt att hitta mer detaljerade beskrivningar av hur konstruktionen ser ut då de flesta verkar gå mot Betong/thermopool konstruktion när det kommer till fristående konstruktioner utan motfyllning..

OBS! Jag vill inte ha argument för varför thermopool eller något annat är bättre utan jag söker en bekräftelse att ovan lösning låter vettig och om det är något speciellt man ska tänka på/överväga konstruktionsmässigt. Har någon en referens till projektbeskrivning eller egen erfarenhet av denna konstruktion tas tips tacksamt emot! .

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka