8 281 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Muntligt servitut av elbolag?
Det beror hur TS spelar spelet, men absolut inte omöjligttommib skrev:
El-bolaget vet att de inte har ledningsrätt eller servitut och vet att det kostar om de ska driva igenom en förrättning. Kostnaden för omläggningen är rätt så liten och förrättningen blir säkert dyrare om TS och elbolaget inte är överens om sträckningen.
Dessutom finns det en del good will att förlora för bolaget.
Våra grannar ville flytta ett elskåp, så de ringde elbolaget som kom och flyttade den några meter (utan kostnad). Anledning för flytten var att de ville bygga ett staket.
Om vi nu antar att TS vill spela hardball, vad är nästa steg?
Kabeln ligger där den ligger, och energibolaget tänker inte ta något initiativ.
Hur får TS energibolaget att tvingas välja mellan att flytta kabeln på egen bekostnad eller göra en förrättning?
Kabeln ligger där den ligger, och energibolaget tänker inte ta något initiativ.
Hur får TS energibolaget att tvingas välja mellan att flytta kabeln på egen bekostnad eller göra en förrättning?
Du bör nog skruva ner dig några snäpp det gör gott på många sätt här i livet. Som tex tommib skrev har du fått rejäl goodwill i erbjudandet kring flytt/skarv ett rent fynd. Du har säkert nytta av denna lokalnätskabel men är inte villig varken att sätta dig in i det eller kolla ev omak före köp.Y youask skrev:
Ett tips är att du inte börjar krångla i detta fallet det kan bli riktigt surt om du möter någon med motsvarande mentalitet på andra sidan.
Kronofogden brukar vara en startpunkt för dessa ärenden, men kanske det blir värre för elbolaget om man får en artikel i tidningen. Elbolaget vill nog inte berätta för allmänheten att de saknar ledningsrätt eller servitut på många ledningar. Så de har ett incitament att ordna allting i det tysta.
Som sagt, godta deras bud, vill du tvinga nätägarna till nått är risken stor att dom har någon som är lika tjurig som dig och då har du knappast en chans att "vinna". Nätägaren har så stora muskler att dom kan "processa" hur länge som helst och kan i slutändan tvinga fram ledningsrätt och ev ge en liiiiten ersättning. Och om dom surnar till kan dom utan att blinka ta stora kostnader för att statuera ett exempel. Att dom skulle göra nått mer än det bud du fått som goodwill kan du glömma, dom varken mister eller får någon ny kund pga tvisten för dom har ensamrätt på elnätet.
Många elektriker som svarar i Juridik-forumet helt plötsligt. 
Jag tror inte kabelbolaget har så mycket att komma med. Om de grävde ner kabeln 2009, och inte har papper på det, så kan det var så att det hamnat mellan stolarna eller att de aldrig fick det underskrivet. Muntliga avtalet gäller mot föregående ägare.
Visst kan de få officalservitut, men det kostar en hel del. Jag hade erbjudit dom att om de flyttar kabeln så får det ett nytt, fint avtal av dig alldeles gratis. Kan vara värt ett försök.
Jag tror inte kabelbolaget har så mycket att komma med. Om de grävde ner kabeln 2009, och inte har papper på det, så kan det var så att det hamnat mellan stolarna eller att de aldrig fick det underskrivet. Muntliga avtalet gäller mot föregående ägare.
Visst kan de få officalservitut, men det kostar en hel del. Jag hade erbjudit dom att om de flyttar kabeln så får det ett nytt, fint avtal av dig alldeles gratis. Kan vara värt ett försök.
Det är inte konstigare än så att TS fått bra erbjudande redan av kanske flera skäl. Men vill man som så ofta brukar vara fallet i denna forumdel sätta nosen högt i vädret helt i onödan kan man ibland få ligga med alla fyra tassarna i vädret innan man vet ordet av. 
Det kanske är symptom på curlad generation bakom många av diverse frågeställningar i denna hörna allt från häckar, gränspinnar,.... osv direkt egen inhöstning ingen eftertanke på helhet eller egna bidrag. Det som lite värker i min själ när de värsta avarterna är igång är synen på att allt ska kunna nyttjas som hävstång direkt till uttag ATM. Och då inte ATM i de mer sentida konnotationerna även om det säkert är mer välfunnet många gånger.
Det kanske är symptom på curlad generation bakom många av diverse frågeställningar i denna hörna allt från häckar, gränspinnar,.... osv direkt egen inhöstning ingen eftertanke på helhet eller egna bidrag. Det som lite värker i min själ när de värsta avarterna är igång är synen på att allt ska kunna nyttjas som hävstång direkt till uttag ATM. Och då inte ATM i de mer sentida konnotationerna även om det säkert är mer välfunnet många gånger.
Okej, känns det bättre nu? 
Elbolaget kan inte göra som de vill, utan de måste se till att dölja lagar de med. Markägare är inte helt rättslösa, även om det givetvis hade varit mer praktiskt för elbolaget om så vore.
Har bolaget klantat sig och inte fixat avtal, har de inte betalt den ersättning för intrång de är tvungna att ge ut heller. TS kan ge de en möjlighet att komma billigt undan, pengarna det handlar om är på gränsen till att de skulle slå bakut, men försök är mitt tips.
Avtal med förre ägaren gäller inte dig om du inte kände till det eller var inskrivet, muntliga servitut finns inte längre. De försökte sig på en liten fuling tror jag.
Elbolaget kan inte göra som de vill, utan de måste se till att dölja lagar de med. Markägare är inte helt rättslösa, även om det givetvis hade varit mer praktiskt för elbolaget om så vore.
Har bolaget klantat sig och inte fixat avtal, har de inte betalt den ersättning för intrång de är tvungna att ge ut heller. TS kan ge de en möjlighet att komma billigt undan, pengarna det handlar om är på gränsen till att de skulle slå bakut, men försök är mitt tips.
Avtal med förre ägaren gäller inte dig om du inte kände till det eller var inskrivet, muntliga servitut finns inte längre. De försökte sig på en liten fuling tror jag.
Det känns inget alls på någotdera hållet kan jag försäkra dig. Det var mest en allmän hint till TS att det var ytterst bra pris på de jobben. Även parat med insikten som säkert även elmont hade i tankarna tidigare att det trots allt är ett mänskligt interface även från nätbolagets sida, med allt vad det kan föra med sig av jävelskap om man lite i onödan kanske drar ett litet ärende några varv för långt.
Jag får för sakens skull då även tillfoga att TS av allt att döma är en rättskaffens människa på alla sätt och som sådan då missat att eftersöka diverse rudimentära fakta kring sin fastighet. Har själv mark av olika slag som jag tror mig förstått att du också har och med diverse ledningar över och i. Ersättningsnivåerna är inget att yvas över och inget jag öht behöver få ut om det vore minsta tvist eller kontrovers kring det. Däremot vill jag gärna ha tillgång till både el och numer även fiber dvs i ett tekniskt välordnat nät med stabila aktörer och förstår att det måste utföras vettigt både med och mot min lokala eller personliga önskan.
Nu ska jag försöka kolla kategori på forumdelen också när jag ögnar genom trådlistan så mina inslag här om inte ppm-nivå så kanske siktar på promille så ingen störs av det. Givetvis en oerhörd förmätenhet att pöbeln trampar i detta finrum.
Jag får för sakens skull då även tillfoga att TS av allt att döma är en rättskaffens människa på alla sätt och som sådan då missat att eftersöka diverse rudimentära fakta kring sin fastighet. Har själv mark av olika slag som jag tror mig förstått att du också har och med diverse ledningar över och i. Ersättningsnivåerna är inget att yvas över och inget jag öht behöver få ut om det vore minsta tvist eller kontrovers kring det. Däremot vill jag gärna ha tillgång till både el och numer även fiber dvs i ett tekniskt välordnat nät med stabila aktörer och förstår att det måste utföras vettigt både med och mot min lokala eller personliga önskan.
Nu ska jag försöka kolla kategori på forumdelen också när jag ögnar genom trådlistan så mina inslag här om inte ppm-nivå så kanske siktar på promille så ingen störs av det. Givetvis en oerhörd förmätenhet att pöbeln trampar i detta finrum.
Lyckligtvis så slipper vi gå efter vad elektrikerna tycker, utan vi har kloka personer som har gjort avvägningen av samhällsnyttan och kommit till slutsatsen att elbolagen skall ersätta intrång (och nej, det är inte mycket pengar) och faktiskt ha sina papper klara. Att elbolagen och dess anställda är av annan åsikt kanske inte förvånar någon. Vilken tur att det då finns en neutral part som med stöd av samhället överenskomna regler kan säga hur det skall vara.
Och om man vill veta dessa regler och överenskommelser så kan man fråga i Juridik-forumet, och påpekande som att "alla behöver väl el, markägaren skall tåla det" är ungefär lika uttjatade som "hempul är olagligt, ring en elektriker" i "El"-forumet.
Om det var ett bra pris beror väl på vad som skall göras? Men visst, elbolaget kanske försökte med en fuling och ville få lite betalt för att få till ett servitut, istället för tvärt om.
"Vi hade etrt muntligt avtal med förre ägaren"? Ja, tjena.
Och om man vill veta dessa regler och överenskommelser så kan man fråga i Juridik-forumet, och påpekande som att "alla behöver väl el, markägaren skall tåla det" är ungefär lika uttjatade som "hempul är olagligt, ring en elektriker" i "El"-forumet.
Om det var ett bra pris beror väl på vad som skall göras? Men visst, elbolaget kanske försökte med en fuling och ville få lite betalt för att få till ett servitut, istället för tvärt om.
"Vi hade etrt muntligt avtal med förre ägaren"? Ja, tjena.
Väl inövade rader du visar upp där visst är de utsökt fina och tänkvärda, ska försöka ta in och omfatta allt både på och mellan dem. Men som sagt även denna forumdel behöver kanske luftas, omblandas något emellanåt trots all klokskap,
Jo, men en hel del av påstående här är om inte direkt felaktiga så i alla fall tvivelaktiga.E elmont skrev:
Att Lantmäteriets påstående "det kan finnas annat än det som är inskrivet" skulle utöka undersökningsplikten, tex. Eller det att köparen har "missat" att kolla i ledningskollen skulle göra skillnad för muntliga avtalets giltighet.
Men visst, fram med lagboken, tolkning eller något annat som stödjer det, så kan vi lägga det till forumets kunskapsmassa.
