67 509 läst ·
134 svar
68k läst
134 svar
Muntlig prisuppgift kranbil, fakturan mer än dubbelt upp
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
TS har inget avtal med krangubben.Nötegårdsgubben skrev:
TS har avtal med borrgubben.
Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.
Redigerat:
14.000 + moms är pris till en företag.hsd skrev:
TS har inget avtal med krangubben.
TS har avtal med borrgubben.
Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.
17.500kr är pris för en privatperson.
Som företaget får man inte säga +moms pris till en privatperson.
Tyvärr så mycket fel i det hela. Ring kranbilsföretag och fråga vem hade dom deal med, dig eller borraren.
Jag slår vad 10kr att det var borrfirman som dom hade kontrakt med och föraren trodde han pratade med när han sa pris.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Så är det säkert. Men då den ene bekräftat den andres uppgifter spelar det ju ingen roll, eller hur?hsd skrev:
Fast vad kranföraren sagt till TS var 14’ + moms. Och det bekräftade som synes borraren. Kranföraren kan inte efter det dubblera priset i borrarens namn. 14’ eller möjligen 14’ + 15 % är den enda rimliga tolkningen av vad borraren får ta ut för kranbilen givet tidigare angivet pris.hsd skrev:
Den otydlighet som kanske finns om kranföraren menade 14’ per dag men bara sa 14’ torde inte heller vara TS problem.
Att allt är muntligt försvårar förstås bevisläget, men det är en annan sak.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Yepp, det är missförstånd
Krangubben trodde förmodligen att han pratade med en från borrfirman
Sen som lök på moset drog jobbet ut på tiden
Men krangubben sa att priset blir enligt offerten när allt var klart
Trist att sådant händer men liknande har hänt förut och kommer att hända igen, och ingen kan lastas för att det sker
Krangubben trodde förmodligen att han pratade med en från borrfirman
Sen som lök på moset drog jobbet ut på tiden
Men krangubben sa att priset blir enligt offerten när allt var klart
Trist att sådant händer men liknande har hänt förut och kommer att hända igen, och ingen kan lastas för att det sker
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Pris till privstperson ska vara inklA AkuAnkka skrev:14.000 + moms är pris till en företag.
17.500kr är pris för en privatperson.
Som företaget får man inte säga +moms pris till en privatperson.
Tyvärr så mycket fel i det hela. Ring kranbilsföretag och fråga vem hade dom deal med, dig eller borraren.
Jag slår vad 10kr att det var borrfirman som dom hade kontrakt med och föraren trodde han pratade med när han sa pris.
moms. Annars måste det uppges att det är ex moms.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Diskussionen har varit liten för att svaret är solklart.Bananskalare skrev:
Man måste vara selektivt blind eller ointresserad av TS faktiska fråga för att missa det.
J JockeHX skrev:
J JockeHX skrev:
J JockeHX skrev:
J JockeHX skrev:
Då är det väl ett problem att borraren inte explicit uttalat något pris i siffror. Krangubben kan ju ha sagt till borraren att det kostar 14 tkr per dag, och sagt att han meddelat det till TS också.hsd skrev:
TS har inget avtal med krangubben.
TS har avtal med borrgubben.
Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.
Om TS då uppfattat kranföraren som att (eller kranföraren sagt fel att) priset var fast 14tkr för allt oavsett tid så är det ett fel som kranföraren gjort, men TS kan ju inte lasta borraren för det; det är ju ett annat företag.
Kranbilsfirman säger ju att man har avtal med borraren. Då ska fakturan skickas dit. Du har inget avtal med borraren om kranbil och ska därför inte betala. Kranbilsfirman borde lära sig att "Det är bra med en beställning men ännu bättre med en beställare".J JockeHX skrev:Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.
Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.
Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.
Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.
Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.
Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.
Hur hade ni gjort?
Jag håller med och har dessa insikter idag, jag fick läsa in mig lite när det var aktuellt.S Sir Duke skrev:@Slarvpellen: Jag har också suckat och skakat på huvudet en massa gånger över hantverkare som saltat fakturan. Men faktum är att Konsumenttjänstlagen är rätt så sträng, till oss konsumenters fördel. Utföraren får inte debitera vilka fantasipriser den vill bara för att den mörkat eller slarvat med prisinformationen i förväg.
@Nötegårdsgubben: Det är en bra take, kundens nytta av tjänsten. Jag uppfattar lag och praxis som att det är den som begär betalt som har att bevisa att begärt pris är skäligt, samt att det är värdet av tjänsten för kunden som ska styra detta.
Inga fall är väl någonsin så vattentäta som man först kan tro, men jag har själv begrundat och använt följande paragrafer tidigare. Lite annorlunda mot TS' fall, men ändå en ingång kanske:
Konsumenttjänstlag (1985:716)
KTjL 6 § "Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att den inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten eller att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än
konsumenten hade kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar."
KTjL 7 § "Har näringsidkaren åsidosatt vad som åligger honom enligt 6 § och finns det starka skäl att anta att konsumenten i annat fall hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den, har näringsidkaren inte större rätt till ersättning än han skulle ha haft, om konsumenten hade avstått från att beställa tjänsten eller hade avbeställt den."
KTjL 36 § "I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
KTjL 40 § "Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Jag bestred, betalade vad jag ansåg skäligt och med lämplig motivering därtill. Det var en massa mailtjafs men stannade där.
Redan när jag bestred så satte jag mig in mer i vad som gällde, funderade igenom det noga och ansåg att jag var beredd att ta det hela vägen till TR. Så blev det inte men min inställning är att man bör göra det jobbet om man nu avser bestrida så att man har en genomtänkt ide och ståndpunkt redan från början.
Jag utvecklade det inte så väl i mitt korta svar som du citerade men jag tankegången var att oavsett om jag "fick rätt" i min bestridan så har det kostat en massa tid och energi som jag mer än väl gärna sluppit.
Därav att jag anser att som konsument är det bättre att göra hela jobbet för att slippa allt det innebär, som i praktiken kommer ta tid och energi från bygget istället.
Men men, lärdomarna är alltid positiva att ha med sig i slutändan... 👍
Klicka här för att svara