R Rulf.K skrev:
Ja, det kan helt klart vara ett alternativ. Annars är det generellt i en tvist, parten som vill få betalt som måste bevisa vad som sagt avseende priset, dvs i det här fallet bör företagaren ha dokumentation till det som sägs. I fallet utan prisuppgift, vilket inte verkar applicerbart här går man ifrån vad som är skäligt, där 28,000:- möjligen kan anses oskäligt för att lyfta in och ut en normalstor borrigg.
Bra synpunkt.

Vad som är skäligt styrs av vad andra utförare tar för motsvarande tjänst. Firman kan alltså inte välja vilka fantasipriser de vill i efterhand. Det har ju kommit några prisexempel här i tråden om 1300 per timme eller vad det var. Sådant kan användas som riktmärke.

Men som du skriver, TS hade ju ett avtalat pris så det är det som gäller.

J JockeHX skrev:
Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.

Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.

Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.

Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.

Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.

Hur hade ni gjort?
Man kan inte nog påpeka att det bör vara skriftliga avtal i någon form, ett mail, ett textmeddelande etc annars står ord mot ord. Det pratas alldeles för mycket. Bekräfta skriftligt en muntlig överenskommelse enl ovan så har man ett mycket bättre förhandlingsläge.

J JockeHX skrev:
Vid borrning av bergvärme rekommenderade borrfirman en kranbilsfirma för att lyfta in riggen.

Kranbilsföraren åkte förbi innan och jag frågade vad det skulle gå loss på ungefär. Ca 14.000kr + moms var svaret.

Eftersom borrningen drog ut på tiden och kranbilen stod kvar så frågade jag borraren på plats om priset för lyftet bestod och då sa han ”det blir vad ni kom överens om”. När kranbilen åkte frågade jag föraren samma sak och fick då ett hastigt svar att det blev som offerten han skickade borraren.

Och så damp fakturan ned, 28.973kr exkl moms.

Nu hävdar kranbilsfirman att 14.000 skulle vara ett ungefärligt pris för bara inlyftet av riggen, vilket inte stämmer.

Någon offert finns inte mellan borrare och kranbilsfirma, så den uppgiften stämde inte. Kranbilsfirman säger via mail till mig att de upplyste borraren muntligt om kostnaden samma dag som lyftet men det förnekar borraren.

Hur hade ni gjort?
Har jag missat något inlägg om vilket pris/offert du fick av borraren för kranbilen?

Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Många som hotar gör det för att folk blir så ställda och rädda. Det är effektivt. Men det är långt ifrån alla som är så sturska om dom synas.
Så är det absolut! Troligtvis en större del är bara tomma hot. För när det väl kommer till kritan så fegar det ut. (som tur är). Jag tycker ändå att man ska göra en polisanmälan framförallt då det en hantverkare som hotar en.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Så är det absolut! Troligtvis en större del är bara tomma hot. För när det väl kommer till kritan så fegar det ut. (som tur är). Jag tycker ändå att man ska göra en polisanmälan framförallt då det en hantverkare som hotar en.
Ja jag tror hot för det mesta ingår i hantverkarfenomenet "bra på att snacka".

(Som i sin tur finns för att man inte är så smart eller bra på det man gör)

Farstatjej90
Bananskalare Bananskalare skrev:
Absolut. Grejen är bara att den här snubben hade säkert kunnat åka hem och gräva upp om kunden sa "ja gör det då" som svar på hotet men om kunden säger "du går inte in på min tomt för då kastar jag dig över staketet, är det uppfattat?" Då är genast insatsen en helt annan. Är det värt risken?

Har haft en liknande situation men med mer pengar inblandat. Då grävde jag lite i konsumenträtt och skydd, och det var inget som var svartvitt direkt. Men de råd jag fick handlade i huvudsak om att man ska betala vad som är ett skäligt pris. (Även att i detta fall hantverkare ska tjäna pengar på sin huvudsakliga uppgift, dvs abnorma materialpåslag är tveksamt om verksamheten går ut på att sälja en tjänst)

Resonemanget bör redan dag 1 gå ut på vad som är rimligt att uppnå i rätten, för utgångspunkten bör vara redan från början att det kommer hamna där och man ska ha en rimlig chans att få rätt i sin ståndpunkt.
Och där bör man kolla med utomstående för att få en nyanserad bild av vad som är en rimlig chans.

Och då kommer vi egentligen ganska omgående till det som är pudelns kärna här, det handlar sannolikt om för lite pengar för att vara lönt att ta till rätten.
Tydligen är det så att denna typen av rättsfall slutar nästan alltid med förlikning och var och en betalar sina egna kostnader. I det läget har kommer du få betala minst nästan lika mycket som fakturan är på och hantverkaren har ganska lite att förlora på att ta lite mer kostnad för chansen att dra in några tusen till.
Kom ihåg att du betalar med skattade pengar och hantverkaren med firmapengar så han kommer se möjligheten att driva detta som "rabatterad".
Har du ett modernt kontorsjobb blir det i regel "billigare" för dig att avsätta tid till att driva detta rättsligt än för hantverkaren som kommer behöva lägga viss tid med förlorade arbetsintäkter.

Tänker du bestrida så gäller det att vara så saklig och nyanserad det bara går.
Jag hade försökt hitta en muntlig framkomlig väg och ev släppa det även om det tar emot.

Har själv lärt mig den hårda vägen att köra betydligt mer formellt framöver med mina byggen i de fall jag behöver hjälp. Främst för att spara in tid och energi som kastas bort på vad man upplever som fel och orättvist. Och det sistnämnda är ingen pik varken till dig eller mig utan en påminnelse om att detta är ingen svartvitt område, det är inte alltid uppenbart rätt eller fel. Därav min inställning att det bör röra sig om lite mer pengar för att vara värt mödan.

Farstatjej90
S Slarvpellen skrev:
Har haft en liknande situation men med mer pengar inblandat. Då grävde jag lite i konsumenträtt och skydd, och det var inget som var svartvitt direkt. Men de råd jag fick handlade i huvudsak om att man ska betala vad som är ett skäligt pris. (Även att i detta fall hantverkare ska tjäna pengar på sin huvudsakliga uppgift, dvs abnorma materialpåslag är tveksamt om verksamheten går ut på att sälja en tjänst)

Resonemanget bör redan dag 1 gå ut på vad som är rimligt att uppnå i rätten, för utgångspunkten bör vara redan från början att det kommer hamna där och man ska ha en rimlig chans att få rätt i sin ståndpunkt.
Och där bör man kolla med utomstående för att få en nyanserad bild av vad som är en rimlig chans.

Och då kommer vi egentligen ganska omgående till det som är pudelns kärna här, det handlar sannolikt om för lite pengar för att vara lönt att ta till rätten.
Tydligen är det så att denna typen av rättsfall slutar nästan alltid med förlikning och var och en betalar sina egna kostnader. I det läget har kommer du få betala minst nästan lika mycket som fakturan är på och hantverkaren har ganska lite att förlora på att ta lite mer kostnad för chansen att dra in några tusen till.
Kom ihåg att du betalar med skattade pengar och hantverkaren med firmapengar så han kommer se möjligheten att driva detta som "rabatterad".
Har du ett modernt kontorsjobb blir det i regel "billigare" för dig att avsätta tid till att driva detta rättsligt än för hantverkaren som kommer behöva lägga viss tid med förlorade arbetsintäkter.

Tänker du bestrida så gäller det att vara så saklig och nyanserad det bara går.
Jag hade försökt hitta en muntlig framkomlig väg och ev släppa det även om det tar emot.

Har själv lärt mig den hårda vägen att köra betydligt mer formellt framöver med mina byggen i de fall jag behöver hjälp. Främst för att spara in tid och energi som kastas bort på vad man upplever som fel och orättvist. Och det sistnämnda är ingen pik varken till dig eller mig utan en påminnelse om att detta är ingen svartvitt område, det är inte alltid uppenbart rätt eller fel. Därav min inställning att det bör röra sig om lite mer pengar för att vara värt mödan.
Bra inlägg men sekunden hantverkaren hotar att komma hem till dig utan ditt medgivande och göra åverkan på din fastighet så kommer allt detta i andra hand.

I vissa länder hade det varit lagligt att skjuta ihjäl en hantverkare som gör så på din fastighet.

Det kanske säger något om allvarlighetsgrad i ett sådant hot. Det är något helt annat är 14 000 kr.

• Gilla
Erik_91
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej det var fullt skäligt med 14 + moms eftersom det var en mobilkran och ett ganska långt lyft av en tung borrigg pga tomt som var svårtillgänglig.

Hade jag fått reda på att det blev över 28 + moms hade jag låtit snickare montera ner en pergola och lite altan för att borriggen skulle köra in istället.

Jag föreslog i ett svagt ögonblick en kompromiss om att betala 20 + moms vilket var 40% över 14.000 istället för 15%, men det föll inte borraren i smaken. Han ville helt enkelt att jag skulle betala fullt ut och driva process mot kranbilsfirman, men det är ju inte möjligt eftersom han redan betalat och det står inte mitt namn på den fakturan...
Hej, undrar vilken firma du anlitat då jag har en liknande situation, med hot om detsamma.

Farstatjej90
J Johan Lundberg6 skrev:
Hej, undrar vilken firma du anlitat då jag har en liknande situation, med hot om detsamma.
Uh oh.
Dags att börja svettas för den här Rambo som hotar till höger och vänster. Snart organiserar sig kunderna 👍😂

Man ska nog hota lite lagom, det har ju en tendens att bita en i rumpan så att säga.

4774
J JockeHX skrev:
Fakturan kommer från borrarna då de stod för kontakten, tyvärr betalade de den direkt enligt uppgift.

Tyvärr tog det hela en tråkig vändning när jag nu på telefon blev hotad att betala fakturan annars kommer han och gräver upp och klipper mina kablar.
Polisanmäl på en gång. Olaga hot mot privatperson tar de allvarligt nu mer. Ffra inget du ska behöva ta.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Snabbgoogling gav ett företag i sthlm med kranbil för 1350k timmen exkl moms. Debiterar minst 3 timmar tydligen. För att bara lyfta en gång blir de billigt.
Här kostar en kranbil med såg och container med bortforsling alltså allt inkluderat 14000 för en heldag, alltså inget lyft utan aktivt arbetande med beskärning av träd. Så lyft lär ju vara billigt =) Dock skåne.

Ts kanske kan höra av sig till kranföraren för att kolla vad han fakturerade borraren för detta är ju en blåsning.
Ja, precis 8 timmar x 1350 + moms blir mint 15,000 kr

A AkuAnkka skrev:
Fortfarande en bit kvar till 28.000 exklusive moms...

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
A AkuAnkka skrev:
1350*8*1,25=13500, så en bra bit under 15000 skulle jag säga

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
A AkuAnkka skrev:
Så det tar 8 timmar att lyfta en rigg 2 ggr ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.