Hej
Jag har köpt en enkel multimeter för att lära mig lite grundläggande mätning. Efter lite tvekan vågade jag till sist sticka in "pinnarna" i ett vanligt vägguttag och får då mätvärdet 0.2. Multimetern var inställd på växelström 600 V (se bild).
Sjukt stolt att jag vågade stoppa in pinnarna i väggen men vill hemskt gärna veta vad 0.2 betyder. Jag gissar på 0.2 kV vilket i så fall blir det väldigt oprecist värde.
Jag har köpt en enkel multimeter för att lära mig lite grundläggande mätning. Efter lite tvekan vågade jag till sist sticka in "pinnarna" i ett vanligt vägguttag och får då mätvärdet 0.2. Multimetern var inställd på växelström 600 V (se bild).
Sjukt stolt att jag vågade stoppa in pinnarna i väggen men vill hemskt gärna veta vad 0.2 betyder. Jag gissar på 0.2 kV vilket i så fall blir det väldigt oprecist värde.
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Våga lite till och vicka/jucka på pinnarna så att de får kontakt med blecken i uttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Då kanske Demmpa har rätt i att uttaget saknar ström. Kan du prova med en lampa eller nåt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Kan du fota spetsarna på dina mätpinnar. Ibland kan man dra bort en plastskydd längst ut på spetsen. Med tunna mätpinnar behöver man vicka på den ganska mycket för att få kontakt i ett uttag.
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
En bra övning är också att mäta spänning på olika batterier. DC =.