Hej
Jag har köpt en enkel multimeter för att lära mig lite grundläggande mätning. Efter lite tvekan vågade jag till sist sticka in "pinnarna" i ett vanligt vägguttag och får då mätvärdet 0.2. Multimetern var inställd på växelström 600 V (se bild).
Sjukt stolt att jag vågade stoppa in pinnarna i väggen men vill hemskt gärna veta vad 0.2 betyder. Jag gissar på 0.2 kV vilket i så fall blir det väldigt oprecist värde.

• Digital multimeter visar 0.2 V AC på displayen, inställd på växelström 600 V, med svarta och röda testsladdar inkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våga lite till och vicka/jucka på pinnarna så att de får kontakt med blecken i uttaget.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
0,2 på 600 V-området betyder 0,2V alltså typ ingen spänning.

Det kan bero på att ena eller bägge mätproberna inte hade kontakt med kontaktblecken i uttaget, det kan även betyda att säkringen är frånslagen.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Våga lite till och vicka/jucka på pinnarna så att de får kontakt med blecken i uttaget.
Jag testade igen och juckade mer än en okastrerad vovve men värdet består. Ibland visade den 0.3 vilket iofs är 50% mer

Då kanske Demmpa har rätt i att uttaget saknar ström. Kan du prova med en lampa eller nåt?

Då kanske Demmpa har rätt i att uttaget saknar ström. Kan du prova med en lampa eller nåt?
Jag vet att uttaget har spänning. Bryggde just kaffe där. Testat för uttag med samma resultat.

Jag har kanske köpt ett måndagsexemplar

Kan du fota spetsarna på dina mätpinnar. Ibland kan man dra bort en plastskydd längst ut på spetsen. Med tunna mätpinnar behöver man vicka på den ganska mycket för att få kontakt i ett uttag.

• Gilla
Puffen Ingarö och 1 till
  • Laddar…
Kan du fota spetsarna på dina mätpinnar. Ibland kan man dra bort en plastskydd längst ut på spetsen. Med tunna mätpinnar behöver man vicka på den ganska mycket för att få kontakt i ett uttag.

• Två spetsiga mätprober, en röd och en svart, för multimeter används för elektriska mätningar.
    Skapa konto
Borde jag få värdet 230 (+/-1%)?

Som Bo skriver så tror jag att du kan pilla av yttre delen av plasten så du får mer metalpinne synlig. Blir svårt att få kontakt som dom ser ut nu

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det går att dra bort ett skydd på mätproberna.
Mätprober i rött och svart med avtagbara skydd, exponerar metallspetsar.
Skapa konto

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att dra bort ett skydd på mätproberna.
[bild]
Bingo!! Det gjorde susen. Lite pinsamt men tusen tack. Det framgår inte i manualen men tur att det finns kolla människor här 👍🎉

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
En bra övning är också att mäta spänning på olika batterier. DC =.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.