T Thomas_Blekinge skrev:
En bra övning är också att mäta spänning på olika batterier. DC =.
Det var det första jag testade och det funkade bra t trots att skydden satt på.

Hur djupt vill du syka in i mätandet?

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur djupt vill du syka in i mätandet?
Bra fråga men vet inte vad jag ska svara 😊
Vill lära mig så pass så att jag kan lösa /identifiera elproblem i hushållet. Typ...
Tips på bra sätt att lära mig?

R
F Fredsan skrev:
Ja, för då kom du åt med metallen på proberna mot metallen på batteriet. Med skyddet på kommer du inte att nå metallen i uttaget.

Så ta av dem och försök igen. Men se till att du bara håller i plasten på mätproberna, annars kan det gå illa.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
F Fredsan skrev:
Skydden höjer personsäkerheten genom att minska kontaktytan för beröring av spänningssatt del, ger minskad risk för strömgenomgång.

Men när man tex mäter i ett vägguttag så har du ingen spänningssatt del rakt in, utan de är åt sidorna, därav "behöver" man ta bort skydden.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
Magnus E K
F Fredsan skrev:
Borde jag få värdet 230 (+/-1%)?
Det kan avvika betydligt mer än 1 procent utan att något är fel. Inom -6% till +10% (fast tvärtom verkar mer logiskt?) är acceptabelt, så visar det t ex 240 V (som det ofta gör i mitt hus) är det helt ok.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
Tusen tack för alla hjälpsamma svar. Ni är fantastiska 😍

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Om du bara vill spänningsmäta klarar du dig bra med de mätspetsar du har. I hushål finns egentligen bara 3 spänningsnivåer med jordbleck som referens:
1. 220-240 V ac, då har du full spänning på mätpunkten.
2. 2 - 140 V: ett svävande system som inte är jordad och får sin spänning genom induktion/kapacitivt inflytande från närliggande strömförande ledning.
3. 380-420 V ac mellan två olika faser i ett trefas-system.

• Gilla
Line_out
  • Laddar…
A
Spetsskydden ger instrumentet cat 3-klassningen som direkt mätning i ett vägguttag är så de bör alltid sitta på i cat 3-miljöer.

A avh67f skrev:
Spetsskydden ger insOtrumentet cat 3-klassningen som direkt mätning i ett vägguttag är så de bör alltid sitta på i cat 3-miljöer.
Om man måste välja mellan
1. CAT III men inte kunna mäta (om man inte tar av kåpan på uttaget som då i sig blir farligt)
och
2. icke-CAT III men kunna mäta (utan att lossa kåpan)

vet jag vad jag väljer.

Risken att komma åt mätprobernas exponerade del är minimal om man håller i proben korrekt vilket man gör automatiskt, och i spänningsmätningsläge finns ingen risk att få skadlig strömgenomgång genom att hålla i ena probens exponerade metall och stoppa in den andra i uttaget (interna resistansen är ju 10 MOhm-klassen).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
A avh67f skrev:
Spetsskydden ger instrumentet cat 3-klassningen som direkt mätning i ett vägguttag är så de bör alltid sitta på i cat 3-miljöer.
Men om du bara har en eller två katter så är det lugnt.

• Haha
nisse123
  • Laddar…
F Fredsan skrev:
Bingo!! Det gjorde susen. Lite pinsamt men tusen tack. Det framgår inte i manualen men tur att det finns kolla människor här 👍🎉
Nästa övning för att lära dig, är att mäta mellan ett hål och uttages jordstift, och sen skifta till det andra hålet.
Då kan du se vilket hål som är fas, och vilket som är nolla.
Mellan fas och jord får du samma utslag som mellan båda hålen, mellan nolla och jord ingenting.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nästa övning för att lära dig, är att mäta mellan ett hål och uttages jordstift, och sen skifta till det andra hålet.
Då kan du se vilket hål som är fas, och vilket som är nolla.
Mellan fas och jord får du samma utslag som mellan båda hålen, mellan nolla och jord ingenting.
Förslagsvis börjar man den övningen på spänningslöst uttag, tills man vet hur man passerar petskyddet, det är det som är det kniviga i övningen.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.