Demmpa Demmpa skrev:
Förslagsvis börjar man den övningen på spänningslöst uttag, tills man vet hur man passerar petskyddet, det är det som är det kniviga i övningen.
Börjar vi inte gör detta lite mer komplicerat är det faktiskt är?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nästa övning för att lära dig, är att mäta mellan ett hål och uttages jordstift, och sen skifta till det andra hålet.
Då kan du se vilket hål som är fas, och vilket som är nolla.
Mellan fas och jord får du samma utslag som mellan båda hålen, mellan nolla och jord ingenting.
Lustigt att du nämnde det för just det här gick och funderade på när jag gick på hundpromenad igår. Dock förstår jag inte varför jag får spänning mellan fas och jord för då är väl inte kretsen sluten?

Jag fortsätter mina självstudier och försöker nu mäta kontinuitet i en liten glödlampa. Mäter på den gängade delen samt kontaktytan i botten men får ändå inte kontinuitet. Vad kan det bero på? (lampan fungerar)

F Fredsan skrev:
Jag fortsätter mina självstudier och försöker nu mäta kontinuitet i en liten glödlampa. Mäter på den gängade delen samt kontaktytan i botten men får ändå inte kontinuitet. Vad kan det bero på? (lampan fungerar)
Vad har du multimetern inställd på för mätområde ?

A
Om det är en led-lampa behövs en viss framspänning på några volt som multimetern nog inte kan leverera och då blir det avbrott i kretsen.

nisse123 nisse123 skrev:
Vad har du multimetern inställd på för mätområde ?
Det där "pip-läget".

Jag gjorde en snabb test med ohmmätning på några LED-ljuskällor, och det funkar inte att få något vettigt resultat. Spänningsdelen i ljuskällan släpper inte igenom likspänningen från mätinstrumentet.

Mätning på äldre glödlampor med glödtråd funkar däremot bra.

F Fredsan skrev:
Det där "pip-läget".
Pipläget mäter om resistansen är låg nog, här var resistansen inte låg nog.

13th Marine 13th Marine skrev:
Pipläget mäter om resistansen är låg nog, här var resistansen inte låg nog.
Så du menar att strömmen från multimetern är för svag för att "ta sig runt"?

A avh67f skrev:
Om det är en led-lampa behövs en viss framspänning på några volt som multimetern nog inte kan leverera och då blir det avbrott i kretsen.
Den här gången testade jag med en liten glödlampa.

F Fredsan skrev:
Så du menar att strömmen från multimetern är för svag för att "ta sig runt"?
Grovt förenklat ja, men pipläget är till för att avgöra om något har "bra kontakt".
Lampans glödtråd gör att du inte har "bra kontakt".

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Grovt förenklat ja, men pipläget är till för att avgöra om något har "bra kontakt".
Lampans glödtråd gör att du inte har "bra kontakt".
Aha, jag trodde att alla glödlampor skulle pipa men så enkelt är det alltså inte. Tack

F Fredsan skrev:
Aha, jag trodde att alla glödlampor skulle pipa men så enkelt är det alltså inte. Tack
Och nu tänker jag att det kanske är smartare att mäta resistansen...

är det en glödlampa så ja, då kan du mäta resistansen, ska vara några hundra ohn, kring 800 ohm för en kall 60W glödlampa

en LED-lampa är värre, dem kan du nog inte testa med multimetern

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.