3 284 läst ·
51 svar
3k läst
51 svar
Multimeter-nybörjare
800 ohm stämmer det verkligen?, mätte med två mätare på en hög Osram 60w lampor och de snittar kring 64 ohm mätt på kall lampa.B bhus2021 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Resistansen i en glödtråd ändras då den värms upp och spänningen som den är anpassad för måste tas med. Ditt instrument mäter normalt sett med 2-3V.B Bitterhetsakademin skrev:
230/64=3,59
3,59x230=826W
826W skulle effekten på lampan vara om din mätning vore rätt.
800 ohm ger istället 66W, betydligt mer rimligt som du ser.
Ohms lag och effektlagen.
Nu frågade TS om resistansmätning av en kall glödlampa med en multimeter.MultiMan skrev:
Resistansen i en glödtråd ändras då den värms upp och spänningen som den är anpassad för måste tas med. Ditt instrument mäter normalt sett med 2-3V.
230/64=3,59
3,59x230=826W
Då är det lämpligt att svara vad multimetern bör visa. Ja, det är även lämpligt/bra att ge information om att lampans resistans ändras kraftigt med spänningen och temperaturen.
Mätte nu på två kalla (20⁰) glödlampor 230V en Fluke 117;
60W = 75,5Ω
40W = 108Ω
Edit: lagt till spänningen på lampan.
Redigerat:
Riktigt som du skriver vid 230 volt men jag avsåg vad instrumentet visar och det är det jag är intresserad av när jag kollar om lampan är hel eller ej och det var vad jag svarade på då trådens ämne ju är multimeter -användning. När jag kollar större mängder använder jag en testare som piper vid motstånd under 200 ohm och den drivs av sex volt.MultiMan skrev:
Resistansen i en glödtråd ändras då den värms upp och spänningen som den är anpassad för måste tas med. Ditt instrument mäter normalt sett med 2-3V.
230/64=3,59
3,59x230=826W
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Varför är det meningsfullt när du inte anger vilken spänning lampan är gjort för och materialet i glödtråden, allt det ändrar ju förutsättningarna för vilket motstånd som är normalt. En mätning på en 55W H7 för 12V eller "vanlig" stor 60W glödlampa för 230V ger helt olika värden vid kall glödtråd trots i princip samma angivna effekt.Demmpa skrev:
Nu frågade TS om resistansmätning av en kall glödlampa med en multimeter.
Då är det lämpligt att svara vad multimetern bör visa. Ja, det är även lämpligt/bra att ge information om att lampans resistans ändras kraftigt med spänningen och temperaturen.
Mätte nu på två kalla (20⁰) glödlampor med en Fluke 117;
60W = 75,5Ω
40W = 108Ω
hursom, en kontinuitetsmätning som TS försökte sig på är inte rätt metod för att testa om en glödlampa är hel eller inte, mät resistansen istället och om den visar 10-1000ohm är den med stor sannolikhet hel, visar den oändlig resistans är den trasig, visar den 0ohm är den kortsluten och också trasig och kommer blåsa en säkring.
ovanstående bör gälla typ alla glödlampor från 5V-230V
ovanstående bör gälla typ alla glödlampor från 5V-230V
Det här är så intresant. Jag har lärt mig massor i den här tråden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden