10 348 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Mtrl till liten skateboard ramp.
Hej
Skall bygga en liten ramp till sonen, hade helst velat bygga den i formplyffa så den står emot fukt. Lite tveksam dock hur tungt det är och böja den. En liten ramp får ju snävare radie än en stor. Någon som tänker på något annat mtrl.
Skall bygga en liten ramp till sonen, hade helst velat bygga den i formplyffa så den står emot fukt. Lite tveksam dock hur tungt det är och böja den. En liten ramp får ju snävare radie än en stor. Någon som tänker på något annat mtrl.
Har du världens lyckligaste barn?
Formplyfa är riktigt tungt att böja och framförallt riskerar man att knäcka ett par skivor. Det är dessutom för halt att åka i tycker jag.
Ska rampen stå utomhus tycker jag att det finns 3 alternativ.
alt 1: Vira/Wire/släpvagns/halkskyddsplyfa. Din brädgård vet vad det är även om alla använder olika namn. Det är en vattentålig skiva med ett halkskyddsmönster på ena sidan.
Jag skulle säja att 90 procent av alla svenska skateboardramper som står utomhus är klädda i detta.
Normalt sett lägger man först en 9 mm vanlig plyfa i botten och sen ett lager 9 mm wira ovanpå.
alt 2: två lager 9 mm byggplywood där man målar övre lagret. Man ser det här ibland. Det blir billigare men kräver lite mer underhåll.
Vid mitt senaste bygge klarade inte wiraskivorna av böjen riktigt så den översta filmen släppte på vissa delar. Nu måste vi byta ut hela ytan. Har aldrig vart med om det förr dock. Nu funderar vi på att byta till vanlig fyruplyfa och måla.
alt 3: hightech-lösningen. Gatorskins. Ett nytt material speciellt utvecklat för skateboard!
Har aldrig åkt det i Sverige men utomlands. Nu med svensk distributör http://gatorskins.se/
Ingen aning vad det kostar.
fuktproblematiken kan man lösa med att lägga ett lager takpapp mellan över och underskivan.
fråga gärna på här om du har några fler frågor. Jag älskar att bygga skateobjekt!
Formplyfa är riktigt tungt att böja och framförallt riskerar man att knäcka ett par skivor. Det är dessutom för halt att åka i tycker jag.
alt 1: Vira/Wire/släpvagns/halkskyddsplyfa. Din brädgård vet vad det är även om alla använder olika namn. Det är en vattentålig skiva med ett halkskyddsmönster på ena sidan.
Jag skulle säja att 90 procent av alla svenska skateboardramper som står utomhus är klädda i detta.
Normalt sett lägger man först en 9 mm vanlig plyfa i botten och sen ett lager 9 mm wira ovanpå.
alt 2: två lager 9 mm byggplywood där man målar övre lagret. Man ser det här ibland. Det blir billigare men kräver lite mer underhåll.
Vid mitt senaste bygge klarade inte wiraskivorna av böjen riktigt så den översta filmen släppte på vissa delar. Nu måste vi byta ut hela ytan. Har aldrig vart med om det förr dock. Nu funderar vi på att byta till vanlig fyruplyfa och måla.
alt 3: hightech-lösningen. Gatorskins. Ett nytt material speciellt utvecklat för skateboard!
Har aldrig åkt det i Sverige men utomlands. Nu med svensk distributör http://gatorskins.se/
fuktproblematiken kan man lösa med att lägga ett lager takpapp mellan över och underskivan.
fråga gärna på här om du har några fler frågor. Jag älskar att bygga skateobjekt!
Det låter spännande.
Har du själv testat att bygga i det materialet?
Står precis i startgroparna för att byta åkyta i en ramp.
min erfarenhet av vanlig mdf är att det är rätt svårböjt.
Och hur står sig garantin när man börjar böja och åka på materialet?
Har du själv testat att bygga i det materialet?
Står precis i startgroparna för att byta åkyta i en ramp.
min erfarenhet av vanlig mdf är att det är rätt svårböjt.
Och hur står sig garantin när man börjar böja och åka på materialet?
Hej!S Styret skrev:
Nej, har tyvärr ej testat det än. Tror ej det är nåt problem att böja en 6 mm skiva mot en radie på ca 2,5 m, som det ju ofta är i en hyfsat stor ramp, men har som sagt ej provat detta.
Garantin borde det nog inte vara problem med för att den målats (materialet målas nästan alltid när det används). Garantin gäller bara funktionen, ej utseendet. Du kan ju läsa mer på deras webbsida: https://mdfosb.com/en/medite/products/medite-tricoya-extreme
Hur "stor" var böjen? funderar också på mini-ramp men vill ju ha något hållbart. Vira känns ju lättillgängligt och hyfsat prisvärt för "prestandan" man får. Gatorskinns är ju intressant, men dyrt för en hemma-ramp. Verkar vara ett riktigt bra material för ramper dock!S Styret skrev:Har du världens lyckligaste barn?
Har aldrig åkt det i Sverige men utomlands. Nu med svensk distributör [länk]
Klicka här för att svara