Hej!
Vi har sommarvatten genom en brunn, pumpmotor och hydrofor. Nu löser motorskyddet ut ganska ofta och jag tror att det kan vara något fel på motorskyddet, motorn är ganska ny men motorskyddet är väldigt gammalt. Märkskylten på motorn visar 4.0A vid trefas och jag antar att ett nytt motorskydd ska ställas in på det värdet? Det som är märkligt är att på det gamla motorskyddets utsida står det 3-4,3A men invändigt finns en ratt med skala 1,2-1,4 vad kan det innebära?

• Öppnat elektriskt motorskydd med äldre anslutningar och inställningsratt, i ett fuktigt och slitna miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt slitet motorskydd med en märkskylt där det står "3-4,3A" på en dammig yta.
    Skapa konto
  • Närbild av en motor med märkskylt för pumpmodell MAXI JET 2000, visar tekniska specifikationer inklusive amperemärken.
    Skapa konto
Att någon har bytt innanmätet i motorskyddet,
skaffa ett nytt med rätt värde.

Typskylten på motorn säger 4A, är det rätt värde?

Ja

Jag har lite erfarenhet av dessa pumpar. Min far försökte i många år använda den typen som pump till vår pool så jag har varit med om att många av dem förbrukats.
Jag skulle ge rådet att du köper ett motorskydd som klarar 4A men ställer det lite lägre än så och ser om du klarar det utan att skyddet löser ut.
Anledningen till det är för att vi råkade ut för både lagerhaverier och brända pumpar pga torrgång men där motorskyddet ändå inte löste ut innan det gick riktigt varmt. Normalt sett skulle jag ställa det på värdet som skylten säger, men inte med dessa pumpar. (Vi testade givetvis att byta motorskydd också men det hjälpte inte så efter sista motorbranden så införskaffades en helt annan typ av pump som var bättre för ändamålet)

Vi har haft samma motor i åtminstone 10 år och den har under den tiden fungerat fint, visst har motorskyddet löst ut någon enstaka gång men i det stora hela har det fungerat utan anmärkning. Det är stor skillnad att fylla en pool resp en 300 liters hydrofor, vattnet har bara använts för lite bevattning och rengöring av trädgårdsredskap så pumpen har inte gått särskilt ofta. Nu har jag köpt ett nytt motorskydd som ska monteras under helgen så vi får se om det fungerar. Om motorn har gått sönder så har jag en ny likadan liggande som reserv (nyare modell).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.