Idag har motorskyddet för vattenpump börjat att lösas ut. När vi startar igång den igen så verkar allt fungera som det ska i en minut eller två.

Tog på mig pannlampan och började mysa med spindlarna i krypgrunden för att se om något var uppenbart fel med tex tryckströmbrytaren.

Ringer upp till sambon som startar vattnet och ser hur det bokstavligt talat sprutar ut vatten från botten av hydropressen (eller är det toppen då etiketterna sitter upp och ned 🤷)

Fråga ett: Kan en läckande hydropress vara orsaken till att motorskyddet löses ut eller är det bara en slump?

Fråga två: Är det här något man kan byta själv om det mest avancerade man gjort inom rör tidigare är att byta vattenblandare?

Ser nästan sönderrostat ut. Borde förstås haft med mig en trasa och gjort rent så man kunde se bättre. Får göra det om det behövs senare under kvällen.

Rostig hydropress med vattenläcka i en krypgrund, röd yta med vita etiketter, en kopparröranslutning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig hydropress med vattenläcka, röd med etiketter upp och ned, placerad i krypgrund. Röranslutning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara läsa på kärlet, hur stort det är och köpa nytt byta, du får lossa PEM-slangen och gänga av metallbitarna. Sen ha lin och tätpasta på linet, gänga tillbaka och koppla tillbaka slangen. Ta det för siktigt så plasttätningen tar i rätt gänga, lätt att komma fel och då går plasttätningen sönder, finns nya att köpa om oturen är framme.

Ja, nu när jag kollat lite mer så är det kanske inte så svårt. Svåraste är kanske att montera fast den nya. Jag tror att det tillkommit rör efter att den här monterats, så trångt som det var. Fast det går nog med en hel del svordomar och ryggvärk...

Å andra sidan, nu satt hydropressen uppskruvad mot en del av krypgrunden, måste den det? Kan den inte bra ligga ner på "fötterna" (som var fästpunkterna för skruvarna)?

T Trunk skrev:
Ja, nu när jag kollat lite mer så är det kanske inte så svårt. Svåraste är kanske att montera fast den nya. Jag tror att det tillkommit rör efter att den här monterats, så trångt som det var. Fast det går nog med en hel del svordomar och ryggvärk...

Å andra sidan, nu satt hydropressen uppskruvad mot en del av krypgrunden, måste den det? Kan den inte bra ligga ner på "fötterna" (som var fästpunkterna för skruvarna)?
Ska du ställa den på golvet, så köp antal vanliga ishockypuckar som antal ben, då kommer inte kärlet att rosta. Sen hur du gör med montaget är upp till dig, men kanske infästningen passar direkt med nytt kärl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.