Hej en 35 år gammal borrad brunn, nu börjar motorskyddet slå av ibland och kontaktorn surrar som den inte gjort förut. Inte helt utslagen ännu men opålitligt, verkar bli varm och sedan slå av strömmen när det händer.

Orginalet Benedikt & Jäger har modellen utgången. Se bilder.
Verkar vara enfas (blå tråd används inte).

Finns det en motsvarande som passar i kåpan med röd och grön knapp, eller komplett där det bara är att byta med befintliga kopplingar (kopierad koppling till ny modul).
Eller en ny komplett inklusive kåpa som ger motsvarande resultat.

Har försökt att få en elektriker att kolla på det men det verkar svårt just nu. Jag har svårt att veta vilken modell som kan ersätta rakt av. Sitter i fritidshus och går bara måttligt mycket när vi är här.

Grå kopplingsdosa med en grön och en röd knapp syns monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk kopplingsbox med Benedikt & Jäger motorrelä, synliga kablar och färgkodade knappar i en brunnen installation.
Skapa konto

Närbild av elektrisk kontaktor märkt K2-09A10 med flera anslutningar och märkskylt, visas även säkringar och kabeluppkopplingar.
Skapa konto

Kontaktor av märket Benedikt & Jäger K2-09A med etikettinformation, omgiven av kablar och monterad i elektrisk panel.
Skapa konto

Närbild på Benedikt & Jäger kontaktor med flera elektriska kablar inkopplade, inklusive en oanvänd blå kabel.
Skapa konto

Hydropress/Hydrofor och tryckvakt 4/ 1,5 bar verkar fungera som vanligt när den går.

Svart elektrisk kontaktbox med märket Telemecanique och en tryckmätare i en källare, kopplad till rör och ventiler.
Skapa konto

Någon som kan råda vad jag borde byta den till som finns att få tag på idag.

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Skrev du fel nu? Det är en femledare och blå används inte. Därmed skulle jag gissa att det är trefas.

Finns det en motsvarande som passar i kåpan med röd och grön knapp, eller komplett där det bara är att byta med befintliga kopplingar (kopierad koppling till ny modul).
Jag tror det kan bli problem att hitta en som passar till knapparna. Den har ett område på 1,2 till 1,8 A. Och den är inställd på 1,6 A. Så valfritt motorskydd som går att ställa in på 1,6 A borde fungera.

Hej en 35 år gammal borrad brunn, nu börjar motorskyddet slå av ibland och kontaktorn surrar som den inte gjort förut. Inte helt utslagen ännu men opålitligt, verkar bli varm och sedan slå av strömmen när det händer.

Orginalet Benedikt & Jäger har modellen utgången. Se bilder.

Har försökt att få en elektriker att kolla på det men det verkar svårt just nu. Jag har svårt att veta vilken modell som kan ersätta rakt av. Sitter i fritidshus och går bara måttligt mycket när vi är här.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

Hydropress/Hydrofor och tryckvakt 4/ 1,5 bar verkar fungera som vanligt när den går.

[bild]

Någon som kan råda vad jag borde byta den till som finns att få tag på idag.
Eftersom du inte drar nytta av att det är ett kontaktormotorskydd så kan du lika gärna välja ett vanligt manuellt skydd det är normalt betydligt billigare. Storlek väljer du som Avemo beskrev oavsett vilken typ du tar.

Tack!
Det kan mkt väl vara 3-fas, det var vad jag trodde innan jag kollade i boxen, jag har inte grottat i kopplingen ännu. Jag hoppades på att det fanns standarder för boxen, men att byta hela är inte fel.
Det var bara en djungel av olika insatser att välja på men många verkade vara till ett elskåp snarare, och svårt att se vilken box som passar annars.

Hoppades att få hjälp av en elektriker, för det är jag uppenbart inte självt.
Om jag hittar en lämplig komplett ersättare för boxen, att byta till så kan jag nog hitta mer kompetent stöd till skiftet.

Det är en "4G 1,5" kabel från tryckvakten ned i borrhålet (så jag tänkte nog fel att det var en sladd över av fyra). Men det är ju fem trådar i den vita kabeln (och en del röda extra byglar).

Om du söker tex "manuell kapslad motorskyddsbrytare" får du många exempel på vad som kan vara lämpligt i ditt fall. Det är ingen kvalificerad användning så du behöver inte vara rädd att titta på tex Jula, Malmbergs och andra sk lågprisfabrikat.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Eftersom du inte drar nytta av att det är ett kontaktormotorskydd så kan du lika gärna välja ett vanligt manuellt skydd det är normalt betydligt billigare. Storlek väljer du som Avemo beskrev oavsett vilken typ du tar.
Nja, själva tryckströmbrytaren bör inte ha mototströmmen genom sig, utan tryckströmbrytaren bör bara ha manöverströmmen, alltså bör kontaktorn finnas.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, själva tryckströmbrytaren bör inte ha mototströmmen genom sig, utan tryckströmbrytaren bör bara ha manöverströmmen, alltså bör kontaktorn finnas.
Det ser ut att vara kopplat så att motorströmmen går genom tryckströmbrytaren och det är ju inte ovanligt. Tryckströmbrytaren är klassad för 5,5 kW AC3 och har förmodligen också fungerat i 35 år. Vad ser du för problem?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja men enligt bilderna används det inte så. Ett rent byte som det är kan lika gärna vara ett manuellt skydd.

A
Den ska vara inställd på motorns märkström. Om det är 1,6 A så fungerar bägge men då är det kanske bäst att välja den högre.

Tusen tack!
Ska kolla på den hos Jula

Det funkade perfekt, slutatde surra och var enklare än befarat. Tack för tipsen.

Det var mycket enklare kopplat än den beskrivna installationen som finns handskrivet på kopplingsschemat på papper från för 35 år sedan. Då var det förre ägaren. Det beskrevs att man skulle koppla tryckvakten också och ett överspänningsskydd. men det var ju bara av/på och fyra trådar i motorskyddet. Perfekt, har kört med vatten och tvättmaskin, och testat på det viset.

Dock fortfarande oklart med märkspänning och inställning. Den var ju på 1,6 A i det gamla.
I broschyren från Grundfos från den tiden som jag har så finns bara modeller med 1,2 A, 1,8 A och 2,0 A men jag har inget på dokumenten om vilken av versionerna som jag har i hålet. 2,0 A är bara på den starkaste pumpen som ska vara till filteranläggningar på det borrdjupet (och filter har jag inte, men man kanske ville ta höjd för om det skulle behövas).
Jag hittade ett alu-bleck med lite instansade data runt borrhålet, och där står det att pumpen har 2,0 A.
Så nu tog jag det motorskyddet från 1,6 och uppåt, och satte inställningen på 2,0 istället för 1,6 A som det förra.
Det var det enda stället där jag hittade en siffra på det, och det fanns en pump som kunde passa med 2,0 A och ingen med 1,6 A i det dåvarande utbudet av pumpar (vad jag kan se).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.