6 218 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Motorsåg och vedklyv
Som vanligt så vill man inte ha för liten vedklyv. Irriterande att ha en liten klyv och råka ut för en kubbe som är för stor för att klyven ska orka ta den. Eller att man råkat kapa en kubbe lite för lång så att vedklyven inte tar den. Jag råkar ha sån tur att mina kompisar som jag lånar vedklyv och sågar av absolut inte har för små grejor.
Med en större snabbare vedklyv kan man hålla lite tempo utan att tycka att det går för långsamt. Men, har man en för stor vedklyv som tar långa kubbar kan man uppleva att det också går onödigt långsamt för att man måste mata ett antal centimeter luft innan man når själva kubben, och det är också tidsödande. Så lagom är bäst.
Vad det gäller såg så är Stihl, Husqvarna eller Jonesered det självklara valet. Eller som min gamla pappa alltid sa: "köp aldrig en gul trädgårdsmaskin".
Med en större snabbare vedklyv kan man hålla lite tempo utan att tycka att det går för långsamt. Men, har man en för stor vedklyv som tar långa kubbar kan man uppleva att det också går onödigt långsamt för att man måste mata ett antal centimeter luft innan man når själva kubben, och det är också tidsödande. Så lagom är bäst.
Vad det gäller såg så är Stihl, Husqvarna eller Jonesered det självklara valet. Eller som min gamla pappa alltid sa: "köp aldrig en gul trädgårdsmaskin".
Redigerat av moderator:
Tack för alla era råd och kommentarer, skydd ska vi absolut ha det är självklart för mig. däremot visste jag inte att man kunde gå kurs och det låter faktiskt vettigt även om det bara gäller att såga fällda träd utan kvistar.
så nu är det bara för oss att ställa samman alla era tips och ge oss ut och leta efter bra priser
så nu är det bara för oss att ställa samman alla era tips och ge oss ut och leta efter bra priser
Du bör köpa ved klyv efter vad för typ av träd du kan komma över.
Kommer du åt 50cm kubbar köp en större/kraftigare(dyrare) ,å tvärtom.
vi var 2st som klyvde upp 11-12m3 på en dag med en julaklyv,en langade å en klöv. trött i kroppen jajjamensan mend blev gjort
Kommer du åt 50cm kubbar köp en större/kraftigare(dyrare) ,å tvärtom.
vi var 2st som klyvde upp 11-12m3 på en dag med en julaklyv,en langade å en klöv. trött i kroppen jajjamensan mend blev gjort
Klicka här för att svara