6 500 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
motorkonding 90-100uF
En annan lösning kanske helt "ala electrocuted" vore ju om du skaffar en 2.2kW standard 3-fasmotor på skroten som du kopplar som roterande yankeeconverter. Sen kör du liften trefas deltakopplad utan problem. Denna i en låda att lyfta ut ur bilen med CEE -in och -uttag på så är succen given.
ja det verkar som motorn är underdimensionerad redan från början.
det får väl bli till att skaffa en enfasmotor då, för jag vill ha den som enfas av den anledningen att det inte alltid finns 3-fas där jag vill använda saxliften, hemma är det inga problem, men ibland är jag ute och gör jobb.
det får väl bli till att skaffa en enfasmotor då, för jag vill ha den som enfas av den anledningen att det inte alltid finns 3-fas där jag vill använda saxliften, hemma är det inga problem, men ibland är jag ute och gör jobb.
En ide: Kan man inte koppla in en avlastningsventil för att kortvarigt få bort trycket vid starten? Det brukar ju fungera för stora kompressorer så i princip borde det väl gå att få till något liknande även för en hydraulpump? Måste dock erkänna att jag inte har en susning om hur tryckreglering fungerar för hydraulpumpar.
Pen
Pen
jo, i nödfall får jag ju göra så att jag sätter en backventil efter pumpen och mellan pumpen och den backventilen så sätter jag en magnetventil som öppnar och tryckavlastar när spänningen till motorn försvinner, och eventuellt gör en tidsfördröjning av magnetventilens tillslag så den stänger en halvsekund efter motorn startat.
fast jag ska prova att sätta en 30-50uF konding till, det kanske kommer över "tröskeln" för vad som krävs för att vrida runt motorn.
fast jag ska prova att sätta en 30-50uF konding till, det kanske kommer över "tröskeln" för vad som krävs för att vrida runt motorn.
Varför lever ni kvar i gamla tider grabbar ?
Varför inte köra med en frekvensomvandlare ?
In 1 fas ut 3 fas, du får alla möjligheter t.ex boost vid start, mjukstart om du vill= räddar
säkringen om du tar strömmen från ett "svagt" uttag.
Kör motorn som innan med alla fördelar som trefas ger, koppla bara om till 111alltså D koppling.
Inga stora pengar heller för en omvandlare, runt 1500 kr.
Varför inte köra med en frekvensomvandlare ?
In 1 fas ut 3 fas, du får alla möjligheter t.ex boost vid start, mjukstart om du vill= räddar
säkringen om du tar strömmen från ett "svagt" uttag.
Kör motorn som innan med alla fördelar som trefas ger, koppla bara om till 111alltså D koppling.
Inga stora pengar heller för en omvandlare, runt 1500 kr.
kostar dom verkligen så lite? trodde de gick på flera tusen.BR125 skrev:Varför lever ni kvar i gamla tider grabbar ?
Varför inte köra med en frekvensomvandlare ?
In 1 fas ut 3 fas, du får alla möjligheter t.ex boost vid start, mjukstart om du vill= räddar
säkringen om du tar strömmen från ett "svagt" uttag.
Kör motorn som innan med alla fördelar som trefas ger, koppla bara om till 111alltså D koppling.
Inga stora pengar heller för en omvandlare, runt 1500 kr.
men vad tror ni om att prova att köpa en 50uF till och hänga på? är det dödsdömt eller kommer jag ha en chans att kanske komma över "tröskeln"
Det är ett lågt pris och kanske inte åtkomligt för vanliga dödliga, givetvis optimal lösning annars. BR125 kanske har någon lämplig leverantör.electrocuted skrev:
Vad rör kondingen får du själv avgöra om du upplever att du ligger i närheten av tröskeln när du har provat. Men ska det vara realistiskt måste du nog upp i som sagt 300-500uF och helst koppla ur när motorn startat annars blir både motor och startkonding överhettade. Har du inte tillgång till startkondensatorer från någon större skrotad kylkompressor med kapacitiv startfas, det är ju dumt om man måste köpa på ELFA odyl bara för experiment.
ja det är lite onödigt att köpa nytt om det skulle visa sig att det inte funkar, men jag ska ta och prova att ta av fläktkåpan på motorn och snurra lite på fläkten för hand medan nån håller inne upp knappen för att se om jag ligger nära tröskeln.någon här kanske har kondensatorer liggande?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hejsan !
Om jag förstått det rätt så orkade inte motorn vid 3-fas drift den "tröttnade" även då
det är bortkastad tid/pengar att försöka få det att fungera med1-fas+kondensator,
eftersom motorn tappar startmoment .
Vad man kan göra iden här situationen är att byta pump till en med mindre deplasiment färre cm3/varv visserligen kommer hastigheten att sjunka men trycket kan bibehållas kraften som den höjer liften med.
Tyvärr har jag inte tillgång till formeln för beräkning just nu (återkommer)
Mvh pr95
Om jag förstått det rätt så orkade inte motorn vid 3-fas drift den "tröttnade" även då
det är bortkastad tid/pengar att försöka få det att fungera med1-fas+kondensator,
eftersom motorn tappar startmoment .
Vad man kan göra iden här situationen är att byta pump till en med mindre deplasiment färre cm3/varv visserligen kommer hastigheten att sjunka men trycket kan bibehållas kraften som den höjer liften med.
Tyvärr har jag inte tillgång till formeln för beräkning just nu (återkommer)
Mvh pr95
Hej igen !
Formel: Q=l/min
P=tryck bar
K=konstant 600 var detkommer ifrån vet jag inte.
QxP/600 =kw ex: pump 2cc xmotorvarv 2800=5,6l/min x tryck 100bar /med 600
=0.93kw
med en 1.1kw motor klarar man med nödo.näppe att driva
men om start motstånd är högt behövs en bypass ventil så att
motor kan starta utan belastning.
Mvh pr95
Formel: Q=l/min
P=tryck bar
K=konstant 600 var detkommer ifrån vet jag inte.
QxP/600 =kw ex: pump 2cc xmotorvarv 2800=5,6l/min x tryck 100bar /med 600
=0.93kw
med en 1.1kw motor klarar man med nödo.näppe att driva
men om start motstånd är högt behövs en bypass ventil så att
motor kan starta utan belastning.
Mvh pr95
jo den orkade med 3-fasdrift, bara att när man lyfte korgen i topp så sackade motorn, men det spelar mindre roll.
det lutar nog mot att jag provar att montera en 50uF till..
funkar inte det så fixar jag en tryckavlastningsventil, så slipper jag byta motor.
det lutar nog mot att jag provar att montera en 50uF till..
funkar inte det så fixar jag en tryckavlastningsventil, så slipper jag byta motor.
nu har jag tröttnat på frekvensomriktaren, jag har den ställd på 38Hz som maxvärde eftersom den inte orkar köra upp motorn till 50hZ, den klipper strömmen då.. så liften går rätt långsamt, det kan jag leva med, men inte att den klipper hela tiden, jag har försökt att justera start-parametrarna men lyckas inte få nån bra inställning som har både högt start-vrid och orkar hålla motorn igång även om oljan är kall och seg.
så jag lurar helt enkelt på en större motor, det sitter ju en 1100wattare där nu, när den var trefas hade den inga problem att orka, så vad tror ni om en 2.2kW enfasmotor? vart hittar man en sån med ungefär samma dimensioner som en 1.1kw med B3fot?
jag har en 2.2kW trefasmotor liggande, kan man göra nåt så otroligt som att D-koppla den och sätta 200uF driftkondensator på den??
så jag lurar helt enkelt på en större motor, det sitter ju en 1100wattare där nu, när den var trefas hade den inga problem att orka, så vad tror ni om en 2.2kW enfasmotor? vart hittar man en sån med ungefär samma dimensioner som en 1.1kw med B3fot?
jag har en 2.2kW trefasmotor liggande, kan man göra nåt så otroligt som att D-koppla den och sätta 200uF driftkondensator på den??
