1 207 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Motorer
Hej, finns det någon tråd här på byggahus som går igenom motorer utförligt?
T.ex hur man mäter mellan lindningar, vad man förväntar sig för resultat i drift och icke i drift?
Sen har jag även läst att man kan tomgångsköra en motor för att få fram hur mycket ström den drar, hur gör man det t.ex?
Försöker hitta nyttig information helt enkelt
T.ex hur man mäter mellan lindningar, vad man förväntar sig för resultat i drift och icke i drift?
Sen har jag även läst att man kan tomgångsköra en motor för att få fram hur mycket ström den drar, hur gör man det t.ex?
Försöker hitta nyttig information helt enkelt
Du kan börja med att läsa artikelserien ”Det svenska elsystemet” som Bo Siltberg har skrivit,
https://www.byggahus.se/el
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
När du har baskunskaper så är det lättare att förstå hur tex trefasmotor är uppbyggd och vad man kan mäta och när man kan mäta vissa saker.
Edit: Att veta hur mycket ström en motor drar i tomgång ger inte särskilt mycket, det är vad den drar vid normal belastning och vid max belastning som är det intressant.
https://www.byggahus.se/el
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet
När du har baskunskaper så är det lättare att förstå hur tex trefasmotor är uppbyggd och vad man kan mäta och när man kan mäta vissa saker.
Edit: Att veta hur mycket ström en motor drar i tomgång ger inte särskilt mycket, det är vad den drar vid normal belastning och vid max belastning som är det intressant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Givetvis finns det en tråd, Mikael_L's fina motortråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/asynkronmotorns-funktion.280178/
Synd att den redan glömts bort.
Den besvarar dock inte dina specifika frågor då det är svårt att tolka mätresultatet för att ta reda på en motors egenskaper. Utan last har motorn en ganska hög fasström och väldigt hög fasvinkel. Kanske går det att göra en skattning utifrån vad man tror att fasvinkeln ska vara vid märklast. Men det blir en grov skattning.
Synd att den redan glömts bort.
Den besvarar dock inte dina specifika frågor då det är svårt att tolka mätresultatet för att ta reda på en motors egenskaper. Utan last har motorn en ganska hög fasström och väldigt hög fasvinkel. Kanske går det att göra en skattning utifrån vad man tror att fasvinkeln ska vara vid märklast. Men det blir en grov skattning.
Är mest nyfiken på hur man felsöker en motor förutom att isolationsprova. Man borde ju kunna ohmmäta lindningarna? Samt är jag väldigt fundersam på varför motorn är kortsluten och hur det ens fungerar... så många frågor jag går runt och har i huvudet på dagarnaBo.Siltberg skrev:
Givetvis finns det en tråd, Mikael_L's fina motortråd: [länk]
Synd att den redan glömts bort.
Den besvarar dock inte dina specifika frågor då det är svårt att tolka mätresultatet för att ta reda på en motors egenskaper. Utan last har motorn en ganska hög fasström och väldigt hög fasvinkel. Kanske går det att göra en skattning utifrån vad man tror att fasvinkeln ska vara vid märklast. Men det blir en grov skattning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jodå, man kan ohmmäta lindningarna och man kan isolationsprova motorn och mäta dess fassreöm, men det är svårt att säga något om det absoluta värdena utan bygger på jämförande mätningar mot gamla resultat. Det man kan säga om resistansen i lindningarna och fasströmmen är att de ska vara lika i alla tre faser.
Sedan finns motortestare som analyserar induktansen men jag vet inte vilket värde de har
https://elma-instruments.se/produkter/tr1000-motortestare
https://elma-instruments.se/produkter/alltest-pro-atp-34-motortestare-m-mca-basic-en-anvandare-sw
Allmänt om motorer kan du läsa om i Mikael's tråd.
Sedan finns motortestare som analyserar induktansen men jag vet inte vilket värde de har
https://elma-instruments.se/produkter/tr1000-motortestare
https://elma-instruments.se/produkter/alltest-pro-atp-34-motortestare-m-mca-basic-en-anvandare-sw
Allmänt om motorer kan du läsa om i Mikael's tråd.
Det absolut bästa och enkelt entydiga är att göra jämförande mätning av induktansen som tex med instrumentet Bo tar upp TR1000. Mätvärdet i stort ointressant bara likheten kombinerat med en meggning har man facit för tillståndet på motorn enklast tänkbart så.
Det man kan tillägga som kanske delvis besvarar @Smurfen1337 s fundering är att resistansen är mycket lägre än vad man intuitivt (utifrån strömförbrukningen under drift) kan luras tro att den skall vara.Bo.Siltberg skrev:
Ett sätt att tänka som ligger hyfsat nära sanningen är att motorn implicit innehåller en generator som hjälper till att driva motorn. I en idealisk motor är vid tomgång generatoreffekten = motoreffekten och motorns strömförbrukning är därmed 0. När rotorn står stilla (vid start eller överbelastning) är generatoreffekten 0 och strömförbrukningen ges av lindningarnas resistans.
Du hittar bara grova tydliga fel genom resistansmätning, såna bör du hitta även vid meggning, bättre är att enkelt mäta strömmen i drift och jämföra så de inte avviker mellan faserna och är rimliga i förhållande till belastningen. Och på första plats utan att gå på djupet är att mäta induktans då hittar du fel tidigt och på marginalen även vissa fel i rotorn.S Smurfen1337 skrev:
Jag antar att du ser ordet kortsluten som märkligt men det är normalt hur det ser ut på rotorsidan i en burlindad asynkronmotor. Läs lite i Mikaels tråd som nämndes tidigare den tar upp det viktigaste grundläggande.
Och att det ska vara samma värde hur man än resistansmäter mellan 2 faser på en deltakopplad ( ger lindning parallellt med 2*lindning) eller y-kopplad motor ( ger 2* lindning ).C cpalm skrev:
Klicka här för att svara
