Möjligt att det är glapp i säkringen. Mätte nu igen och då låg den på 0,2-0,3. Tog loss säkringen och den visade samma. En sak till jag undrar är: på kretskortet står det FA1 och på min säkring står det FA3. Har det någon betydelse?

Om du mäter mellan mittenbenet och benet som kommer nedåt på bilden bör du få 12v. Och mäter du mellan mittenbenet och de andra två benen på den mindre svarta komponenten så bör du få 12v respektive 5v om allt är dom det ska.

Iofs är det bra att du försöker ta ur och sätta i säkringen för att utesluta ev dålig kontakt där.

Anders243 Anders243 skrev:
Om du mäter mellan mittenbenet och benet som kommer nedåt på bilden bör du få 12v. Och mäter du mellan mittenbenet och de andra två benen på den mindre svarta komponenten så bör du få 12v respektive 5v om allt är dom det ska.

Iofs är det bra att du försöker ta ur och sätta i säkringen för att utesluta ev dålig kontakt där.
Du pratar om regulatorkretsarna nu antar jag? :)

V Vikke80 skrev:
Du pratar om regulatorkretsarna nu antar jag? :)
Inställt vart på multimetern? I eller urkopplad?

20v DC = (kl 10-11), och japp, regulatorerna

Inkopplad, så var försiktig med resten av kretskortet då det har nätspänning.

20v (kl 10-11), och japp, regulatorerna
Kontakt i antar jag?

V Vikke80 skrev:
Kontakt i antar jag?
Japp. (jag editerade mitt tidigare inlägg)

Japp. (jag editerade mitt tidigare inlägg)
Ok tack!
Tänker jag rätt angående att jag tror att felet ligger i kretskortet/styrboxen? Och inte i motorn? För då borde väl iaf styrboxen ha lyst? Även om motorn är trasig?

Närbild på ett kretskort med en DIL-krets, omringad av komponenter och lödningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektronisk krets PIC16F630 i DIL-format monterad på ett kretskort.
Skapa konto

Jag tror jag fick med DIL-kretsen här.

Redigerat:
E etompau skrev:
Ta en bild på ditt instrument så blir det enklare att förklara.
Annars ratta in den på 200 ohm. En hel säkring ska ge ett värde på kanske 0,5-1 ohm.
Den visar 0,3. Den är en säkring på 3A

Om du ska kolla säkringen kan du välja 200 ohms-läget vid ca "klockan 5". Se till att allt är urkopplat från elnätet bara!
Och ska du mäta spänningen på de blå kondensatorerna ska du välja 20 v= vid ca "kl 10."
När jag mätte spänningen på de blå kondensatorerna med multimetern inställd på 20 så visade den 0,01. Men visade det bara på ena ”benparet”. På det andra ”benparet” visade den 0
(Mätte inte samma ben på kondensatorerna utan en av varje)

E etompau skrev:
Svar ja, samt den svarta komponenten nedför den undre kondensatorn.
Fick inget värde när jag mätte dessa :-/

Säkringen verkar vara hel men jag får inget spänningsvärde med multimetern inställd på 20. Hur vet man vilken av dessa två som är defekt?

ja då är ju säkringen hel i alla fall!

den svarta DIL-kretsen är en mikroprocessor med en en-gång-för-alla inprogrammerad mjukvara, så skulle den vara kaputt så räcker det inte med att byta ut den – man behöver få tillgång till själva programmet också vilket näppeligen går; nu går dom rätt sällan sönder och den övriga felbilden pekar inte mot att det är just den som är felaktig

och du hittar ingen likspänning när du mäter på kortet...

jag skulle börja misstänka den gula transformatorn... man kan försöka mäta motståndet på lindningarna, men om du inte har vana att mäta och hantera elektronik så avstår jag från att ge några försök till instruktioner

i all välmening: har du jordfelsbrytare som skyddar eluttaget som du arbetar vid – så att vid eventuellt misstag gör att ofrivillig ström genom ditt hjärta bryts bort?

harka harka skrev:
ja då är ju säkringen hel i alla fall!

den svarta DIL-kretsen är en mikroprocessor med en en-gång-för-alla inprogrammerad mjukvara, så skulle den vara kaputt så räcker det inte med att byta ut den – man behöver få tillgång till själva programmet också vilket näppeligen går; nu går dom rätt sällan sönder och den övriga felbilden pekar inte mot att det är just den som är felaktig

och du hittar ingen likspänning när du mäter på kortet...

jag skulle börja misstänka den gula transformatorn... man kan försöka mäta motståndet på lindningarna, men om du inte har vana att mäta och hantera elektronik så avstår jag från att ge några försök till instruktioner

i all välmening: har du jordfelsbrytare som skyddar eluttaget som du arbetar vid – så att vid eventuellt misstag gör att ofrivillig ström genom ditt hjärta bryts bort?
Oj! Är det så komplicerat? Får hoppas då att den inte är sönder då.
Tackar för omtanken och du behöver inte ursäkta dig (du vill bara väl och att jag ska vara säker.)
Japp jag har jordfelsbrytare.
Jag kommer inte försöka ge mig på att felsöka transformatorn :)

Tror du det skulle kunna gå att köpa en sån här?:
https://www.amazon.se/dp/B07884TDHW/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_PFP2WTC5QSPX9JPV0JV1
Ser ut så här på insidan:
Interiör av en elektronisk transformator med kondensatorer, reläer och kretskort.
Skapa konto

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.