Närbild på en projektorstyrboxens insida med synlig transformator och ledningsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en öppen elektrisk anslutningsdosa med färgkodade kablar och anslutningsklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på hand som håller en kretskortsmodul med färgglada kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en styrbox för projektorduk med synliga elektronikkomponenter och kopplingskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av kretskortets baksida från en styrbox till en motordriven projektorduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett kretskort till en projektorduks styrbox med tydligt synliga anslutningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronisk kretskort med transformator och anslutna kablar, möjlig felkälla för en projektorduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på kretskortet från en motordriven projektorduk som visar lödningar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Projektordukens styrkrets med transformator, kondensatorer och anslutna kablar på en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort till projektorduk med etiketten ZY-III V17 från oktober 2004 och lödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej! Har kommit över en motordriven projektorduk (fabrikat står ej på) där det inte fungerar att få ner eller upp duken men varken styrbox eller fjärrkontroll.
Enligt tidigare ägare så fungerade duken innan flytt till nytt boende och när han skulle sälja duken och visa köparen att den fungerar så stannade duken efter ca 2 decimeter. Det blev såklart ingen affär och han provade senare på kvällen igen och då gick duken upp litegrann för att sedan stendö .
Lampan på styrboxen lyser inget alls och för mig så låter det som att det är där felet sitter. Eftersom den fungerade litegrann för att sedan stendö. Jag har iaf kollat så att ström kommer fram till styrbox och ström från styrbox till motor i duken. Inga konstigheter där. Är det någon som har förslag på hur man mer kan felsöka för att eventuellt lösa problemet?
Mvh
Victor
 
Mät (försiktigt) spänningen över elektrolytkondensatorerna (runda cylindrarna).
Kolla säkringen som tycks skymta sidan om trafon.
 
Kolla vad du har för DC-spänning på båda sidor av spänningsregulatorn som sitter mellan de två blåa elektrolytkondensatorerna. Troligen bör det vara 5V mellan mittenbenet/kylflänsen och pinnen närmast DIL-kretsen (någon processor eller fjärrkontrollmottagarkrets)

Om du berättar vad det står på DIL-kretsen så kan vi hjälpa till bättre
 
E etompau skrev:
Mät (försiktigt) spänningen över elektrolytkondensatorerna (runda cylindrarna).
Kolla säkringen som tycks skymta sidan om trafon.
När du skriver ”försiktigt” innebär det då att jag måste koppla in den?
Jag är helt grön när det kommer till hur man skall mäta och vad allt heter (glömde skriva det i första inlägget )
Säkringen är hel.
 
Anders243 Anders243 skrev:
Kolla vad du har för DC-spänning på båda sidor av spänningsregulatorn som sitter mellan de två blåa elektrolytkondensatorerna. Troligen bör det vara 5V mellan mittenbenet/kylflänsen och pinnen närmast DIL-kretsen (någon processor eller fjärrkontrollmottagarkrets)

Om du berättar vad det står på DIL-kretsen så kan vi hjälpa till bättre
Tack för svar. Jag är helt grön när det kommer till kretskort och elektronik och vet inte vad allting heter. Så om det går att göra en märkning på någon av mina bilder eller förklara var allting finns så hade det underlättat. Tex som DIL.
När man mäter, måste den vara inkopplad då?
 
V Vikke80 skrev:
När du skriver ”försiktigt” innebär det då att jag måste koppla in den?
Jag är helt grön när det kommer till hur man skall mäta och vad allt heter (glömde skriva det i första inlägget )
Ja för att se om nätdel/trafo lämnar spänning så bör mätningen ske med nätspänning ansluten.
 
det sitter ju en finsäkring på kortet som troligen skyddar hela styrkonstruktionen – är den hel? den sitter alltså bredvid transformatorn och är märkt F1A på undersidan

om den har gått sönder ger det en enkel förklaring till varför kortet är stendött, men inte någon förklaring till varför motorn bara gått någon decimeter innan allt kollapsade... kanske något mekaniskt fel i själva motorkonstruktionen...
 
E etompau skrev:
Ja för att se om nätdel/trafo lämnar spänning så bör mätningen ske med nätspänning ansluten.
Ok. Hur skall multimetern vara inställd?
 
V Vikke80 skrev:
Ok. Hur skall multimetern vara inställd?
Spänningsmätning, likspänning, ca 20-50 V.
 
harka harka skrev:
det sitter ju en finsäkring på kortet som troligen skyddar hela styrkonstruktionen – är den hel? den sitter alltså bredvid transformatorn och är märkt F1A på undersidan

om den har gått sönder ger det en enkel förklaring till varför kortet är stendött, men inte någon förklaring till varför motorn bara gått någon decimeter innan allt kollapsade... kanske något mekaniskt fel i själva motorkonstruktionen...
Tack för förklaring till vart den sitter på undersidan :). Min tanke är att eftersom den ”glappade” och fungerade litegrann innan den stendog och lampan slocknade så är min teori att det är där felet sitter ‍♂️
 
E etompau skrev:
Spänningsmätning, likspänning, ca 20-50 V.
Ok jag provar detta :)
 
V Vikke80 skrev:
Ok jag provar detta :)
Det första man gör med en sådan här grej är att kolla finsäkringen (ohmmät).
Har du gjort det?
 
E
V Vikke80 skrev:
Tack för svar. Jag är helt grön när det kommer till kretskort och elektronik och vet inte vad allting heter. Så om det går att göra en märkning på någon av mina bilder eller förklara var allting finns så hade det underlättat. Tex som DIL.
När man mäter, måste den vara inkopplad då?
Tyvärr sitter jag utan möjlighet att rita in bilder.

Men enklast är nog att ställa in multimetern på spänningsmätning (DC = ) samt mäta på benen av de blå runda burkarna. Akta dig för att komma åt nätspänningen som finns på andra sidan av transformatorn.

Ta gärna en bild på multimetern så är det enklare för oss att säga om den är rätt inställd.
 
Det du skriver är lite motsägelsefullt. ”...ström från styrbox till motor i duken”. Om inte motorn snurrar då är det väl fel på motorn?

Beskriv vad och hur du har mätt.
Vad är det för lampa som inte lyser?
Klickar reläerna?
Om inte så går det väl heller ingen ström till motorn?
 
E etompau skrev:
Det första man gör med en sådan här grej är att kolla finsäkringen (ohmmät).
Har du gjort det?
Nej det har jag inte gjort. Vilket värde i ohm skall jag ställa in multimetern på och vad bör den visa?
 
V Vikke80 skrev:
Nej det har jag inte gjort. Vilket värde i ohm skall jag ställa in multimetern på och vad bör den visa?
Ta en bild på ditt instrument så blir det enklare att förklara.
Annars ratta in den på 200 ohm. En hel säkring ska ge ett värde på kanske 0,5-1 ohm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.