Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har kommit över en motordriven projektorduk (fabrikat står ej på) där det inte fungerar att få ner eller upp duken men varken styrbox eller fjärrkontroll.
Enligt tidigare ägare så fungerade duken innan flytt till nytt boende och när han skulle sälja duken och visa köparen att den fungerar så stannade duken efter ca 2 decimeter. Det blev såklart ingen affär och han provade senare på kvällen igen och då gick duken upp litegrann för att sedan stendö .
Lampan på styrboxen lyser inget alls och för mig så låter det som att det är där felet sitter. Eftersom den fungerade litegrann för att sedan stendö. Jag har iaf kollat så att ström kommer fram till styrbox och ström från styrbox till motor i duken. Inga konstigheter där. Är det någon som har förslag på hur man mer kan felsöka för att eventuellt lösa problemet?
Mvh
Victor
Kolla vad du har för DC-spänning på båda sidor av spänningsregulatorn som sitter mellan de två blåa elektrolytkondensatorerna. Troligen bör det vara 5V mellan mittenbenet/kylflänsen och pinnen närmast DIL-kretsen (någon processor eller fjärrkontrollmottagarkrets)
Om du berättar vad det står på DIL-kretsen så kan vi hjälpa till bättre
Om du berättar vad det står på DIL-kretsen så kan vi hjälpa till bättre
När du skriver ”försiktigt” innebär det då att jag måste koppla in den?E etompau skrev:
Jag är helt grön när det kommer till hur man skall mäta och vad allt heter (glömde skriva det i första inlägget )
Säkringen är hel.
Tack för svar. Jag är helt grön när det kommer till kretskort och elektronik och vet inte vad allting heter. Så om det går att göra en märkning på någon av mina bilder eller förklara var allting finns så hade det underlättat. Tex som DIL.Anders243 skrev:
Kolla vad du har för DC-spänning på båda sidor av spänningsregulatorn som sitter mellan de två blåa elektrolytkondensatorerna. Troligen bör det vara 5V mellan mittenbenet/kylflänsen och pinnen närmast DIL-kretsen (någon processor eller fjärrkontrollmottagarkrets)
Om du berättar vad det står på DIL-kretsen så kan vi hjälpa till bättre
När man mäter, måste den vara inkopplad då?
det sitter ju en finsäkring på kortet som troligen skyddar hela styrkonstruktionen – är den hel? den sitter alltså bredvid transformatorn och är märkt F1A på undersidan
om den har gått sönder ger det en enkel förklaring till varför kortet är stendött, men inte någon förklaring till varför motorn bara gått någon decimeter innan allt kollapsade... kanske något mekaniskt fel i själva motorkonstruktionen...
om den har gått sönder ger det en enkel förklaring till varför kortet är stendött, men inte någon förklaring till varför motorn bara gått någon decimeter innan allt kollapsade... kanske något mekaniskt fel i själva motorkonstruktionen...
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för förklaring till vart den sitter på undersidanharka skrev:
det sitter ju en finsäkring på kortet som troligen skyddar hela styrkonstruktionen – är den hel? den sitter alltså bredvid transformatorn och är märkt F1A på undersidan
om den har gått sönder ger det en enkel förklaring till varför kortet är stendött, men inte någon förklaring till varför motorn bara gått någon decimeter innan allt kollapsade... kanske något mekaniskt fel i själva motorkonstruktionen...
E
Men enklast är nog att ställa in multimetern på spänningsmätning (DC = ) samt mäta på benen av de blå runda burkarna. Akta dig för att komma åt nätspänningen som finns på andra sidan av transformatorn.
Ta gärna en bild på multimetern så är det enklare för oss att säga om den är rätt inställd.
Tyvärr sitter jag utan möjlighet att rita in bilder.V Vikke80 skrev:
Men enklast är nog att ställa in multimetern på spänningsmätning (DC = ) samt mäta på benen av de blå runda burkarna. Akta dig för att komma åt nätspänningen som finns på andra sidan av transformatorn.
Ta gärna en bild på multimetern så är det enklare för oss att säga om den är rätt inställd.
Det du skriver är lite motsägelsefullt. ”...ström från styrbox till motor i duken”. Om inte motorn snurrar då är det väl fel på motorn?
Beskriv vad och hur du har mätt.
Vad är det för lampa som inte lyser?
Klickar reläerna?
Om inte så går det väl heller ingen ström till motorn?
Beskriv vad och hur du har mätt.
Vad är det för lampa som inte lyser?
Klickar reläerna?
Om inte så går det väl heller ingen ström till motorn?
