E etompau skrev:
Ta en bild på ditt instrument så blir det enklare att förklara.
Annars ratta in den på 200 ohm. En hel säkring ska ge ett värde på kanske 0,5-1 ohm.
Bild kommer snart :)

E etompau skrev:
Ta en bild på ditt instrument så blir det enklare att förklara.
Annars ratta in den på 200 ohm. En hel säkring ska ge ett värde på kanske 0,5-1 ohm.

Digital multimeter på grönt underlag med tom display och inställningsratt i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vikke80 skrev:
Bild kommer snart :)

Om du ska kolla säkringen kan du välja 200 ohms-läget vid ca "klockan 5". Se till att allt är urkopplat från elnätet bara!
Och ska du mäta spänningen på de blå kondensatorerna ska du välja 20 v= vid ca "kl 10."

Elektrisk styrbox med kablar och fjärrkontroll, ovansida med blå knappar syns.
Skapa konto
En hand håller ett kretskort med elektroniska komponenter och en ringad in lampa.
Skapa konto
blackarrow blackarrow skrev:
Det du skriver är lite motsägelsefullt. ”...ström från styrbox till motor i duken”. Om inte motorn snurrar då är det väl fel på motorn?

Beskriv vad och hur du har mätt.
Vad är det för lampa som inte lyser?
Klickar reläerna?
Om inte så går det väl heller ingen ström till motorn?
Har ringat in lampan. Jag tänker att den borde lysa om den får ström. Reläerna klickar inte.
Det jag menade med ström från styrbox att jag mätt så att det inte är kortis i kablarna från styrbox till motorn. Då var den inte inkopplad.
Bilden till vänster är hur den ser ut (inte min men har likadan.)

Anders243 Anders243 skrev:
Om du ska kolla säkringen kan du välja 200 ohms-läget vid ca "klockan 5". Se till att allt är urkopplat från elnätet bara!
Och ska du mäta spänningen på de blå kondensatorerna ska du välja 20 v= vid ca "kl 10."
Tack! Det är precis så här jag vill ha förklarat. Jag är verkligen noob och det är lite pinsamt när man ser alla här som kan massor

Är säkringen hel och det finns spänning över kondensatorerna så kan det vara regulatorkrets/arna som är defekta.
Det ser ut att sitta två stycken på höger sidan, kanske en 7812 och en 78l05. Standardgrejor som finns att köpa.

Anders243 Anders243 skrev:
Säkringen visade 0,8ohm

E etompau skrev:
Är säkringen hel och det finns spänning över kondensatorerna så kan det vara regulatorkrets/arna som är defekta.
Det ser ut att sitta två stycken på höger sidan, kanske en 7812 och en 78l05. Standardgrejor som finns att köpa.
/

Var sitter på kretskortet sitter dom?

V Vikke80 skrev:
Var sitter på kretskortet sitter dom?
På höger sida, vid de cylindriska kondensatorerna.

Elektronikkort med transformator och komponenter, gult markerat område.
Skapa konto
E etompau skrev:
På höger sida, vid de cylindriska kondensatorerna.
Där jag har ringat med gult?

V Vikke80 skrev:
[bild]
Där jag har ringat med gult?
Svar ja, samt den svarta komponenten nedför den undre kondensatorn.

Skall laga lite käk nu och sen skall jag försöka mig på att mäta det ni har bett om. Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag får av er och ber om ursäkt för dumma frågor men jag har aldrig mätt eller sysslat med el innan därav alla mina dumma frågor.

E etompau skrev:
Svar ja, samt den svarta komponenten nedför den undre kondensatorn.
Tack!

V Vikke80 skrev:
Tack!
Kan man mäta dessa för att se om de är defekta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.