Ok, skumt problem som jag har. Jag har en receiver och motordriven projektorduk och när projektorduken slår i nedre "stopp" så stänger förstärkaren av sig. Jag har lärt mig att stoppa duken manuellt precis innan den når nedre stoppläge och då stängs inte förstärkaren av.
Ni när det blivit ljusare så har jag börjat köra ner solskydden på utsidan av fönstren och märkte nu att förstärkaren även stänger av sig när solskyddsgardinen når övre stopp läge...
Det är ju väldigt skumt hur två eldrivna gardiner kan stänga av förstärkaren... Jag har testat lägga förstärkaren på en annan fas men det spelar ingen roll, även testat svänga fas/nolla på förstärkaren men ingen skillnad då heller...
Uppenbarligen är det någon störning/peak som sker och stänger förstärkaren men vad kan jag göra?

K
Är det fjärrkontroll eller fysisk knapp? Om du har möjlighet att styra dom med trådbundet, får du samma fel?
Tänker mig att det är en radiosändning som får din stärkare att stänga av sig på en signal den tolkar som avstängning. Den slår inte på sig om den är avstängd och du drar ner duken?

Du har ju prövat att dra en sarvsladd från långtbortistan med samma fel? Om du placerar stärkaren långt bort från markis/duk dit radiovågorna rimligtvis inte når, lämpligtvis i ett uttag som du testat med sarvsladd. Får du samma fel?

Alternativt övertoner, men det känns inte helt sannolikt.

Redigerat:
Gardinerna är på RF sändare, förstärkaren på IR. Det är ju när gardinerna når ändlägena som det slår av inte när jag trycker på fjärren.
Förstärkaren slås bara av, inte på...

​Ja, du har en störning :) Det är det enkla svaret...

Den första frågan i dessa sammanhang är om störningen är ledningsburen eller luftburen. Det styr ju vilken slags åtgärd man kan prova.

Den andra frågan är om felet ligger i störkällan eller störoffret. Att peka ut den "skyldige" kan orsaka diskussioner så man får kanske nöja sig med att de var för sig fungerar klanderfritt men inte lirar ihop. Det är heller inte alltid så intressant då det ofta är andra praktiska faktorer som styr hur man kan åtgärda problemet.

Vidare kan man fråga sig vilka typer av störningar som störkällan kan tänkas ge ifrån sig, respektive förstärkaren kan reagera på.

• Om man antar att båda gardinerna har en gränslägesbrytare som stoppar motorn så kan man misstänka en induktiv spänningspuls som letar sig fram till förstärkaren, antingen via ledningar eller via luften pga kontaktstudsar. Återstår bara att förklara hur båda gardinerna ger samma symptom, och vilken skillnad det är på din manuella brytare till projektorduken.
  • Det kan möjligen också vara ett elektroniskt stopp som känner av den ökade strömmen från motorn, men jag vet inte om det kan finnas sådana konstruktioner. Hur som helst skulle en kort dipp i spänningen kunna påverka förstärkaren via ledningarna.
  • Förstärkaren styrs trådlöst via IR. Det är knappast denna väg som luftburna störningar tar, utan det är i så fall elektromagnetisk påverkan. Det är svårt att sia om exakt vilken slags störning och vilken frekvens som förstärkaren är känslig för.
Genom att bryta kopplingsvägen för störningen kan man få en uppfattning om vad det handlar om för störning. Man bryter enklast denna kopplingsväg genom att öka avståndet, antingen "luftvägen" eller ledningsvägen, eller både och. Du har redan provat lite "ledningsorienterade" åtgärder så nästa steg vore att fysiskt öka avståndet till förstärkaren. Vid någon placering längre bort bör symptomet försvinna. Det kan vara av intresse ifall du måste gå över till grannen med stärkaren. Men börja lite smått med dessa lösa idéer och se om du hittar en åtgärd som eliminerar problemet.

1. Koppla bort alla andra elektriska apparater så att endast förstärkaren och projektorduken är igång. Kvarstår problemet, eller beror det av någon annan elektrisk apparat?
  2. Detta innefattar alla signalledningar till förstärkaren, koppla bort all utom nätsladden.
  3. Anslut förstärkaren med en skarvsladd som ansluts så nära elcentralen som möjligt, detta för att minska ev spänningsfall eller annan ledningsburen störning.
  4. Anslut förstärkaren via ett EMC-filter, brukar finnas plug-in-typ på Clas m.fl.
  5. Om problemet är ett spänningsfall när motorn fysiskt stoppar i sitt ändläge så vore en längre ledning till dessa motorer av intresse att prova, men det kanske är besvärligt rent praktiskt?
  6. Flytta förstärkaren längre bort från projektorduken, till ett annat rum om det behövs. Denna flytt kan ju innebära att den ledningsburna kopplingsvägen för störningen förändras så det ger kanske inte svar på om den är ledningsburen eller luftburen. Det kan ev uteslutas om en lång skarvsladd används.
  7. Om förstärkaren är avsedd att jordas men inte är det, så är ju skyddsjordning en sak att prova. Men om det skulle lösa störningsproblemet så är inte problemet löst eftersom du i så fall inte får jorda något i detta rum!?
  8. Likaså kontrollera att projektorduk eller markis är jordade om det är avsedda att jordas. Kontrollera samtidigt att de är jordade i samma punkt som förstärkaren, dvs att jorden utgår från centralen. Men osannolikt något fel där.
  9. Placera ett jordat hönsnät eller dylikt runt förstärkaren. Det kan vara avgörande att det omsluter hela förstärkaren, och att det är tillräckligt finmaskigt. Förhoppningsvis har du redan hittat en annan åtgärd ovan som fungerar...
Återkom med resultatet så får vi se vad som kan tänkas göras för att komma tillrätta med problemet.

Tack för uttömmande svar!
Jag fortsätter felsökning men har konstaterat att solgardin och projektorduk är på samma säkring..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.