Ett sak som jag ångrar så här i efterhand är att vi inte satte in fler dimmers så man kan reglera styrkan på belysningen. Nu är det så att vissa lampor mest är "prydnader" eftersom man ofta inte vill ha full belysning och då hellre låter de vara släckta. De dimmers som vi valde sitter integrerade bakom tryckknapparna (som då är fjädrande) så de syns inte vilket jag tycker är snyggt istället för en separat dimmer.

Sen är det smidigt att kunna slå av och på alla uttag på utsidan av huset från insidan. Kom också ihåg att dra kabel till alla ställen på utsidan av fasaden där ni vill ha belysning i framtiden samt att dra tomrör till framtida belysning i trädgården. (De vill man också kunna slå av och på med en brytare inomhus på strategiska ställen.

Utöver det så har de redan kommit fram en massa bra tips i tråden och jag kan bara hålla med om att hellre ta et uttag för mycket än ångra sig i efterhand och bli tvungen att dra synliga sladdar eller liknande nödlösningar.

Och sist men inte minst som redan påpekats be om en specifikation på alla extra kostnader som inte ingår så att ni kan ta ställning till om det är värt kostnaden och att det inte kan tillkomma några ytterligare kostnader i efterhand. (För att vara extra tydlig kan det vara bra att komma överens om att alla eventuellt extra tillkommande kostnader utöver specifikationen måste dokumenteras skriftligt innan arbetet påbörjas)

Jag har väl egentligen inte så mycket egen erfarenhet eller så mycket att komma med men har precis gjort i ordning i köket och där monterat 1.5 dosor för att kunna använda lågprofil-uttag, jag kommer använda schneider electronic (Eljo) Trend lågprofil vilka jag tycker blir mycket diskretare och snyggare, trots om att det nog inte ens rör sig om en cm på djupet . Jag tror inte heller det ska vara några problem att montera standarduttag i de dosorna heller. Så jag skulle i alla fall välja såna dosor överallt om jag byggde från grunden.
Angående din fråga från rör så ligger de nog där de hamnar, jag tror inte de sitter fast, för att kunna glida undan om man skulle råka spika eller borra rakt mot ett rör.

Edit: felstavning och förtydligande

Redigerat:
elmont skrev:
Visst kan du be dom lägga röret på en viss höjd, men jag tror nog att du ska göra dig omaket att bestämma vart du vill ha utloppen och sätta dosor som avslutning eller dra ut röret genom väggplattan och avsluta med en täckpropp. Att träffa ett rör i en stängd vägg är inte det enklaste, inte ens om man "säkert vet" vart det ligger.
Det förstår jag, anledningen till att jag vill ha ett rör där jag kan "välja" vart jag vill gå in ska jag försöka förklara;

Jag är pedant och lite av en nazist när det gäller symmetri. För det första vill jag inte ha några "dosor" på väggen att gå in i, utan vill använda mig av mina mässingsgenomförare in i vägg där jag låter mina högtalarkablar gå in idag (i lägenheten jag bor i nu hade jag möjlighet att göra allt detta långt efter inflyttning på grund av olika omständigheter)

För att förklara bättre hur jag planerar att göra så bifogar jag en bild på hur det ser ut idag bakom mina högtalare i lägenheten vi bort i just nu;

IMG_20130710_174049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att jag inte vet nu innan jag flyttar in exakt hur placering av högtalare kommer vara. Jag vet absolut vilken VÄGG jag kommer ha högtalarna mot, men jag vet inte var exakt på den väggen det kommer vara - och jag vill ju såklart ha utloppen exakt bakom högtalarna och inte behöva anpassa högtalarna efter vart utloppen sitter. Det är av den anledningen jag skulle föredra att ha en kanal längs HELA den väggen, men sen när jag vet hur allt ska stå kan jag gå in där jag känner för det.

Ni tycker säkert jag är sjukt petig, men jag hör till och med till den typen som orkar gröpa ut snygga båttampar att klä in högtalarkablarna i som ni ser på ovan bild, för att det ska bli stiligt ;).

Så, vad skulle jag kunna hitta på för att få bukt på det här?

Y
2013-08-08-20.38.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så har jag i sovrummen. Ungefär samma vid ena köksbänken sen i vardagsrummet har jag en 5ram, samt kontakt med dubbla tv coaxialer ifall man ska se på en kanal och spela in en annan. Den 5e är förberedd för surround i rummet. För att inte låsa mina möbler till att behöva stå på visst sätt så har jag 5ramlösningen på samtliga 4 väggar och ljudrören är sammankopplade i mitten. Dvs får jag för mig att ha stereon på annat ställe så behöver jag inte gå omvägar då rören möts i mitten istället för en viss vägg.
- Dubbla rj45 = dubbla rör. Som leds till en central med "datorprylar" samma med kablarna för tv... har massa prylar för sammafoga signaler från diverse antenner och parabol..

Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Volatyle skrev:
Många bra tips! Tack!!
Men... Många av dom sakerna du nämner trodde jag "ingick" som standard i princip alla hustillverkare? Jag har faktiskt inte alls budgeterat för varken coax (parabol) i varje rum eller cat6 (nätverk) till varje rum därför jag trodde det var en självklarthet att det är standard när man bygger år 2013? Kanske trodde jag för mycket...?

Jag bygger förövrigt med eksjöhus om någon som byggt med dom har input i just den frågan...
Jo, möjligt att en del är standard, när vi byggde, 2009, så var det el, tv (i serie), och telefon (!) som var svensk standard. Det må förhoppningsvis ha ändrats. En annan tyckte att t ex LAN borde vart standard redan då.

Viktigast är att du vill ha pris på samtliga extraarbeten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.