K
S salkin85 skrev:
Ska man inte ha det för att bryta utspänningen och de så blir blötare i pälsen?
det har jag aldrig hört talas om. Dem jag vet som har använt vipfälla har bara haft glykol och vatten i den. Har inte provat själv men diskmedel har jag aldrig hört något om

K Krille_90_ skrev:
Vadför diskmedel?
För att mössen ska bli renare. Vem fasen vill ha skitiga möss?

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Återkoppla gärna med hur länge musen simmar runt där i hinken, känns som om den borde frysa ihjäl rätt fort ? Om man har i några droppar diskmedel och glykol..
Jag skulle gärna göra det men efter att råttan dök upp så har jag inte fångat (eller ens sett på kameran) en enda mus. Kan det vara så att råttor äter möss?

Råttan har inte gått upp till hinken heller sen den höll på att ramla i. Jag ser på kameran hur den springer omkring nere på golvet. Den vägrar ta maten i fällorna och den vägrar gå på vippbrädan.

K Krille_90_ skrev:
det har jag aldrig hört talas om. Dem jag vet som har använt vipfälla har bara haft glykol och vatten i den. Har inte provat själv men diskmedel har jag aldrig hört något om
Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.
Jag och några bekanta diskuterade vad man skulle kunna ha i hinken som är miljövänligt men giftigt så att musen dör snabbt. Det bästa vi kom fram till var ättika. Har dock inte testat det ännu.

• Ledsen
hapazard
  • Laddar…
Samma fenomen här som andra skriver.
Haft en helt galen höst här nere i Skåne med fulla fällor var och varannan dag.
Slutat räkna men säkert 50-70 möss som tagits och sen började det dala av lite och rundade av med 2 näbbmöss som supercatsen i princip hade svalt hela.
Men de senaste 2-3 veckorna har jag bara tagit en mus och jag har flyttat runt några fällor och betat och tvättat av dem regelbundet så inget jag gör annorlunda heller.

Känns som de laddar om för en invasion på nytt...

Så bara för att jag sa detta nu så kommer jag väl ha fullt ikväll

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
C Cambudgie skrev:
Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.
Jag och några bekanta diskuterade vad man skulle kunna ha i hinken som är miljövänligt men giftigt så att musen dör snabbt. Det bästa vi kom fram till var ättika. Har dock inte testat det ännu.
Mina bekantar som använder glykol slänger inte mössen i skogen. Jag själv har slutat slänga i skogen pga råttgift .

C Cambudgie skrev:
Ättika luktar inte så gott och är nog rejält plågsamt att hamna i ... :(

Socker bör funka i vatten + en skvätt diskmedel. Annars tror jag på matolja, i princip omöjligt att simma i och med salt på botten av hinken borde de döda mössen konserveras.

K
C Cambudgie skrev:
Glykol funkar ju, bara man tar ansvar och hanterar det och dem döda mössen korrekt

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ättika luktar inte så gott och är nog rejält plågsamt att hamna i
Och vilken vätska skulle det inte vara plågsamt att drunkna i? :surprised::cry:

Alfredo Alfredo skrev:
Att få syra i ögonen är nog mer plågsamt än att sjunka i olja, tror jag iaf.

Alfredo Alfredo skrev:
Sprit? :rofl:

• Haha
  • Gilla
Cambudgie och 3 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Sprit? :rofl:
Vippfälla med finwhiskey :D

• Haha
Cambudgie
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Råttan har inte gått upp till hinken heller sen den höll på att ramla i. Jag ser på kameran hur den springer omkring nere på golvet. Den vägrar ta maten i fällorna och den vägrar gå på vippbrädan.
Sa ju det. Råttor är smarta och minns. De är även känsliga för ändringar i miljön och tar ett tag på sig att vänja sig med nya fällor.
Möss är dumma och går i samma fälla de klarade sig från bara nån timme innan.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Sa ju det. Råttor är smarta och minns. De är även känsliga för ändringar i miljön och tar ett tag på sig att vänja sig med nya fällor.
Möss är dumma och går i samma fälla de klarade sig från bara nån timme innan.
Jo du sa ju det och det verkar helt klart vara så.
Tips på något annat jag kan beta fällorna med än jordnötssmör och nougat för att fånga råttans intresse?

Alfredo Alfredo skrev:
Bara jag får bort råttan så att mössen kommer tillbaka så kan vi experimentera med olika vätskor och tider för hur länge dom lider.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.