313 625 läst ·
1 596 svar
314k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Jag skulle gärna göra det men efter att råttan dök upp så har jag inte fångat (eller ens sett på kameran) en enda mus. Kan det vara så att råttor äter möss?S salkin85 skrev:
Råttan har inte gått upp till hinken heller sen den höll på att ramla i. Jag ser på kameran hur den springer omkring nere på golvet. Den vägrar ta maten i fällorna och den vägrar gå på vippbrädan.
Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.K Krille_90_ skrev:
Jag och några bekanta diskuterade vad man skulle kunna ha i hinken som är miljövänligt men giftigt så att musen dör snabbt. Det bästa vi kom fram till var ättika. Har dock inte testat det ännu.
Samma fenomen här som andra skriver.
Haft en helt galen höst här nere i Skåne med fulla fällor var och varannan dag.
Slutat räkna men säkert 50-70 möss som tagits och sen började det dala av lite och rundade av med 2 näbbmöss som supercatsen i princip hade svalt hela.
Men de senaste 2-3 veckorna har jag bara tagit en mus och jag har flyttat runt några fällor och betat och tvättat av dem regelbundet så inget jag gör annorlunda heller.
Känns som de laddar om för en invasion på nytt...
Så bara för att jag sa detta nu så kommer jag väl ha fullt ikväll
Haft en helt galen höst här nere i Skåne med fulla fällor var och varannan dag.
Slutat räkna men säkert 50-70 möss som tagits och sen började det dala av lite och rundade av med 2 näbbmöss som supercatsen i princip hade svalt hela.
Men de senaste 2-3 veckorna har jag bara tagit en mus och jag har flyttat runt några fällor och betat och tvättat av dem regelbundet så inget jag gör annorlunda heller.
Känns som de laddar om för en invasion på nytt...
Så bara för att jag sa detta nu så kommer jag väl ha fullt ikväll
Mina bekantar som använder glykol slänger inte mössen i skogen. Jag själv har slutat slänga i skogen pga råttgift .C Cambudgie skrev:Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.
Jag och några bekanta diskuterade vad man skulle kunna ha i hinken som är miljövänligt men giftigt så att musen dör snabbt. Det bästa vi kom fram till var ättika. Har dock inte testat det ännu.
Ättika luktar inte så gott och är nog rejält plågsamt att hamna i ...C Cambudgie skrev:Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.
Socker bör funka i vatten + en skvätt diskmedel. Annars tror jag på matolja, i princip omöjligt att simma i och med salt på botten av hinken borde de döda mössen konserveras.
Glykol funkar ju, bara man tar ansvar och hanterar det och dem döda mössen korrektC Cambudgie skrev:Glykol tycker jag inte att man ska ha då det är giftigt och om man slänger ut mössen i skogen så är risken stor att man sekundärförgiftar andra djur.
Sa ju det. Råttor är smarta och minns. De är även känsliga för ändringar i miljön och tar ett tag på sig att vänja sig med nya fällor.C Cambudgie skrev:
Möss är dumma och går i samma fälla de klarade sig från bara nån timme innan.
Jo du sa ju det och det verkar helt klart vara så.Appendix skrev:
Tips på något annat jag kan beta fällorna med än jordnötssmör och nougat för att fånga råttans intresse?