307 017 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
Tror jag handlade min på Jula för ~10år sedan, verkar vara slutSSSS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ing/musfallor-och-rattfallor/musfalla-717037/
Funderar på ifall jag stör mössens luktsinnen?
Satte en skål med ättika på kallvinden vilket har bidragit väldigt effektivt mot musklukt.
Men gav märker att mössen sluta gå i fällorna?? De passerar fällorna hela tiden men visar absolut inget intresse.
Kan det vara så att ättikan förstör lukten av bete i fälllirna? 😇
Satte en skål med ättika på kallvinden vilket har bidragit väldigt effektivt mot musklukt.
Men gav märker att mössen sluta gå i fällorna?? De passerar fällorna hela tiden men visar absolut inget intresse.
Ja, definitivt. Använd aldrig ättika i närheten av fällor. Gnagare hatar den lukten. Däremot skadar det inte att städa med ättika för att avskräcka dem att komma in.T TMC skrev:Funderar på ifall jag stör mössens luktsinnen?
Hmm, redan tredje i natt på några dagar. Ovanligt för vårat hus, kanske invasion på gång?
Denna Biltema fälla verkar funka lika bra som Supercat. Haft flera Supercat utomhus under September, alla har försvunnit 😥
Matar denna Biltema fälla med att pensla Nutella utanför om in till beteshållaren där jag kladdar fast en hasselnöt med lite Snickers.
Denna Biltema fälla verkar funka lika bra som Supercat. Haft flera Supercat utomhus under September, alla har försvunnit 😥
Matar denna Biltema fälla med att pensla Nutella utanför om in till beteshållaren där jag kladdar fast en hasselnöt med lite Snickers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter smart att lägga lite bete "på vägen in" - jag har lite svårt att få betet att fastna i "kläppen" på den modellen - Snickers smular lite men har provat med jordnötssmör nu senast som sitter kvar bättre. Men inte tagit någon i denna modellen ännu, hittills alla i mina Mjölner. Jag har även en råttfälla av samma konstruktion och där tog jag en mus förra vintern och den blev "rätt platt"...F fusion skrev:Hmm, redan tredje i natt på några dagar. Ovanligt för vårat hus, kanske invasion på gång?
[bild]
Jag har ett hus från 1986 där mössen kommit troligtvis varje år. I somras moterade jag ”musband” under panelen och än är det ingen som kommit in. Är väldigt hoppfull att det kan ha löst problemet, men får nog vänta lite till och se.
I fjol fick jag totalt nio möss i fällorna på vinden. Dom är uppsatta i år med i fall att!
I fjol fick jag totalt nio möss i fällorna på vinden. Dom är uppsatta i år med i fall att!
Tagit tre möss på vinden hittills. Alltid använt fälla av typen "mjölner" fast en kopia/liknande modell (silverline tror jag den heter) vi köpt City Gross, agnade med nougat och det har fungerat bra.
Nu har det varit möss på vinden igen men dom ignorerar fällorna! En hel del musbajs runt i kring men dom rör inte fällorna verkar det som.
Vad göra? Pröva agna med t.ex. jordnötssmör istället och även smeta lite utanpå "locket" som betet ligger under? Har även klassiska musfällor i trä hemma som jag skulle kunna testa istället.
Funderar på om det är en ny "grupp" möss som kommit nu som är misstänksamma mot fällorna.
Nu har det varit möss på vinden igen men dom ignorerar fällorna! En hel del musbajs runt i kring men dom rör inte fällorna verkar det som.
Vad göra? Pröva agna med t.ex. jordnötssmör istället och även smeta lite utanpå "locket" som betet ligger under? Har även klassiska musfällor i trä hemma som jag skulle kunna testa istället.
Funderar på om det är en ny "grupp" möss som kommit nu som är misstänksamma mot fällorna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Hur rengör du fällorna efter tidigare fångster? Jag låter alltid de ligga i ett klorinbad (typ 5% inblandning, kanske 10) en timme, sedan vanligt vatten. Då försvinner all gammal lukt och fällan blir även steriliserad.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Nej, tyvärr inte jämförbart. Natriumhypoklorit är mycket effektivare på att ta bort gamla organiska rester, lukter och steriliserar samtidigt. Bättre än inget med diskmedel men köp klorin, en flaska räcker länge.
Inte så konstigt egentligen att rengöra fällorna. Vem vill gå in i en fälla med gammal död mus i?
Edit: Jag ställer alltid fällorna i gamla små kartonger där jag skär en ingång. Då sprids inga rester på golv eller andra ställen heller.
Inte så konstigt egentligen att rengöra fällorna. Vem vill gå in i en fälla med gammal död mus i?
Edit: Jag ställer alltid fällorna i gamla små kartonger där jag skär en ingång. Då sprids inga rester på golv eller andra ställen heller.
Jag rengör aldrig. Mössen går ändå in i fällorna. Borde inte lukten av klorin skrämma iväg mössen från fällan?MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Vadå lukten av Klorin, skojar du? Som jag skrev "sedan vanligt vatten", dvs man låter fällorna ligga en stund i vatten efteråt. Luktar ingenting.
Jag har återanvänt fällor i 20 år på det sättet, gjorda av plast och metall. Träfällor är nog inte så bra.
Jag har återanvänt fällor i 20 år på det sättet, gjorda av plast och metall. Träfällor är nog inte så bra.