406 471 läst ·
513 svar
406k läst
513 svar
Mossa på tak = Bensaltensid
Hör vad du säger, men jag har sett flera kopparklädda skorstenar där det är absolut rent under skorstenen, men mossa vid sidan om skorstenen? Kan det bero på mängden koppar?(tråd/plåt)MaZtoR skrev:
se bild här till exempel:
http://xn--entredrr-s4a.se/blogg/
Man skall passa sig för att lägga på silan, siloxan och vattenglas på vissa typer av underlag. Jag läste någonstans att just tegel kan ta skada av viss impregnering. Det finns olika produkter som är specialgjorda för respektive material, men jag misstänker att det bara är de uppräknade kemikalierna i olika blandningar och spädningar.
Bensatlensid har ju nackdelen att det egentligen inte har någon långtidseffekt eftersom det bryts ner relativt snabbt. Jag ser ingen stor fördel med att tvätta med besaltensid först om man ändå skall impregnera. Själv tänker jag bara blåsa av med högtryckstvätten och impregnera när det torkat efter några dagars solsken.
Impregneringen håller i många år och ger dessutom extra skydd och stryka till betongen. Jag vet inte hur långt skydd man kan förvänta sig, men jag har inte märkt någon försämring alls på det året jag haft det. Livslängden beror även på hur väl man lyckas få kemikalien att tränga in i betongen. Proffsen använder Silan Gel. Silan har minst molekyler och tränger därför in bäst. Gelformen gör att det ligger på länge och hinner sugas in längre innan det torkar. Idealet är helt torr betong och svalt, fuktigt väder som gör att det inte torkar snabbt.
Bensatlensid har ju nackdelen att det egentligen inte har någon långtidseffekt eftersom det bryts ner relativt snabbt. Jag ser ingen stor fördel med att tvätta med besaltensid först om man ändå skall impregnera. Själv tänker jag bara blåsa av med högtryckstvätten och impregnera när det torkat efter några dagars solsken.
Impregneringen håller i många år och ger dessutom extra skydd och stryka till betongen. Jag vet inte hur långt skydd man kan förvänta sig, men jag har inte märkt någon försämring alls på det året jag haft det. Livslängden beror även på hur väl man lyckas få kemikalien att tränga in i betongen. Proffsen använder Silan Gel. Silan har minst molekyler och tränger därför in bäst. Gelformen gör att det ligger på länge och hinner sugas in längre innan det torkar. Idealet är helt torr betong och svalt, fuktigt väder som gör att det inte torkar snabbt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min erfarenhet säger iaf. att när jag sprutat mitt tak med Bensaltensid så kan man räkna effekten i år. Sedan vet jag inte om det har med att det kanske tar flera år för mossa att etablera sig på betongpannor.
Ja, jag är helt med på ditt resonemang. Det tar normalt flera år för alger och mossa att etablera sig på ett nytt tak. Det borde rimligtvis vara ungefär samma efter att man behandlat med bensaltensid. Min tes är dock att impergnering skyddar ett antal år och att etableringen börjar först när impregneringen tar slut. Tyvärr är det dock bara teorier för min del eftersom jag varken provat själv eller läst om någon som provat. Helst vill man ju att någon provar med halva taket...M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
I mitt fall är taket +40 år gammalt och jag har testat på lite olika ställen med olika medel och tidsintervall. Fast när jag googlat så har det dock visat sig att dom olika medlen egentligen varit samma sak, Bensaltensid, men olika namn på ämnet och olika spädning. Jag har provat att enbart spruta medlet direkt på tjock mossa för att se om det löst sig själv, provat att rengöra pannorna med stålborste och sedan sprutat pannorna för att hindra återväxt. Det mest lyckosamma resultatet blev naturligtvis att nogrannt rengöra pannorna och sedan spraya på medlet. Då håller det sig fräscht i 3-4 år innan man kan se lite tendens till påbörjan av mossa. Dock måste man gå upp på taket och titta riktigt nära för att se det. Men då är det bara att spraya lite på nytt, inga större mängder, och man håller mossan borta i 3-4 år ytterligare.
Där jag sprayat direkt på tjock mossa så ändrar den färg och dör, blir gråaktig och torkar och stora bitar lossnar vid regn och fyller snart upp rännorna. Vid soligt väder och hyffsad temperatur så kan man sopa bort mossan som pulveriseras.
Grannen som har glaserat (heter det så?) taktegel, dom är blanka iaf., har inte nån färgskillnad öht. Taket lades nytt för 12-13 år sedan och ser likadant ut än idag.
Där jag sprayat direkt på tjock mossa så ändrar den färg och dör, blir gråaktig och torkar och stora bitar lossnar vid regn och fyller snart upp rännorna. Vid soligt väder och hyffsad temperatur så kan man sopa bort mossan som pulveriseras.
Grannen som har glaserat (heter det så?) taktegel, dom är blanka iaf., har inte nån färgskillnad öht. Taket lades nytt för 12-13 år sedan och ser likadant ut än idag.
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
vet du vad som funkar på lertegel? Jag har använt komsol innerseal på betongplatta och källarväggar, just den produkten har dock inte någon ”yteffekt”. Tänkte ev köra liknade fast med ”ytskydd” men blir lite osäker när jag ser ditt inlägg, därav frågan!S STB skrev:Man skall passa sig för att lägga på silan, siloxan och vattenglas på vissa typer av underlag. Jag läste någonstans att just tegel kan ta skada av viss impregnering. Det finns olika produkter som är specialgjorda för respektive material, men jag misstänker att det bara är de uppräknade kemikalierna i olika blandningar och spädningar.
Annars ligger Nilfisks blanding "Roof cleaner" bra till i pris. T ex hos Baushaus 5L för 189 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/628-4137832/Staedutrustning/Nilfisk-Roof-Cleaner-5L-priser
https://www.pricerunner.se/pl/628-4137832/Staedutrustning/Nilfisk-Roof-Cleaner-5L-priser
M Markarbetaren skrev:
Bensaltensid från allt fraktfritt inkl frakt kostar ca 90:- för 5 liter färdigblandad lösning (2dl koncentrat vilket är lite för starkt)
Grön-fri på Bauhaus kostar 179:- för en liter vilket blir 5 liter färdigblandad lösning.
Så alltså ca halva priset om jag räknat rätt!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
5L Grönfri kostar 549:-/5L hos Bauhaus, 539:- hos Hornbach. Spädes 1:4, så 25L färdigblandad för 549kr, eller 539kr.Dizzy84 skrev:
Fulstopp 1L hos Allt-fraktfritt kostar 389kr+39kr i frakt = 428kr för 30L.
Så det blir en hundralapp billigare att beställa på nätet.
helt rätt.M Markarbetaren skrev:
+ 100:- och 5 liter färdig blandning billigare vid köp av samma kvantitet.