Antar att det är ok att ha glasmosaik som badrumsgolv även om de är opraktiskt.
Men min fråga är om nån har biltemas glasmosaik på golvet och hur det funkar.
Är all glasmosaik godkänd för golv?

Klarglasmosaik är inte bra till golv! Om man tappar något så spricker glaset och sedan skär man sönder fötterna. Men jag tror att vanlig gammaldags glasmosaik funkar. Någon som vet?

Ingen som vet?

Kakel är väl inte avsett för golv, och glasmosaiken ligger ju under rubriken "kakel" på Biltemas hemsida - så jag skulle nog gissa att det inte är så lämpligt...

Har glasmosaik på badrumsgolvet och det fungerar utmärkt. Men inte Biltemas. Visst om man tappar nåt så blir det problem. Har dock inte hänt på de 5 år sen jag la golvet.

Den genomfärgade italienska glasmosaiken (ofta i mindre format) är absolut inga problem alls då dessa används flitigt i offentliga miljöer. Den ytligt färgade 2,5cm plattorna är ömtåligare men du måste nog tappa något ganska hårt och tungt för att förstöra golvet. Nu skulle jag aldrig köpa kakel och liknande på Biltema men jag vet att Konradssons och Golvabia har sådan mosaik och de anger att den är lämplig för golv i privatbostad.

Hemmakatten
Vi har också glasmosaik på golvet. Genomfärgad sådan, fungerar utmärkt, är dessutom halkfri. Men som anthill skriver, ingen Biltema-mosaik för oss heller.

Att glas som tappas på ett golv går sönder gäller nog för alla golv, både trä och klinker/mosaik. Har haft mosaikgolv i både vårt nuvarande och vårt gamla hus och bott med det i över 15 år och hittills har inget glas tappats.

Redigerat:
Nja, jag menade inte att man tappar ett glas i golvet utan att man tappar något tungt på glasmosaiken. Om de är klarglas i mosaiken blir det väldigt vasst när det går sönder, men det verkar som att vanlig glasmosaik av pressat glaspulver funkar bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.