Jag har ett badrum som är cirka 12 år gammalt där små mosaikkakelrutor lostnar från golvet och har gjort så under några år.

Badrummet som helhet har golv av stora kakelplattor lika så på väggarna men golvet och en vägg i duschhörnan har det förhatliga mosaikkakelgolvet.

Tanken är att detta ska lagas. Jag antar att underliggande fuktspärr fungerar annars borde jag ha fått en fuktskada för länge sedan (badrummet är på övervåning ovan mitt kök).

Riskerar man skada fuktspärren om man ska ta bort resterande kakelplattor?

Vilket alternativ anser ni proffs är bäst (och vad är korrekt)?

1) Lägga nytt kakel ovanpå det gamla i hela badrummet.

2) Riva duschdelen helt och lägga en ny fuktspärr ovan den gamla och sedan kakla om? (Vid den sträckade linjen på bilden)

3) Riva hela badrummets kakel (väggar och golv) och lägga en helt ny fuktspärr?

• Handritad skiss av badrumsplan med dusch, toalett och handfat, markerad trasigt mosaikkakel vid golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går ju att limma tillbaks de rutor som har lossnat.

2) För 12 år sen är jag tveksam till om det fanns tätskikt, vars tillverkare hade tagit fram hur man kunde skarva dem på ett tillförlitligt sätt. Men om du kan få fram tillverkaren av tätskiktet så kan du fråga tillverkarens kundtjänst.

3) Lite synd att renovera ett badrum som inte ens är halvvägs in i sin tekniska livslängd, när det inte är några stora problem.

1) Är godkänt men problem kan uppstå vid tröskeln och det kräver väl lite extra med och kring golvbrunnen för att få det snyggt. Om du menar även på väggarna så tänk på att det påverkar hur det ser ut kring dörren och kring inkommande rör, duschblandare, strömbrytare och annat som finns på väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.