97 497 läst ·
1 319 svar
97k läst
1,3k svar
Mörklagda bilar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja var det så illa så är det riktigt korkat av Volvo. Det säkerhetsdetaljer hade man på 240, kanske även på 140.Rkarlsson skrev:
Sen kan det ibland vara ett helvete att byta, men det måste man ändå göra.
Vi hade en Golf 06:a tror jag, där det i princip krävdes demontering av hela fronten för att byta halvljuset på höger sida. Jag kan vara jävligt envis så jag lyckades till slut byta utan att göra det. Då hamnade det en longlife-lampa där.
På en annan bil så lossar jag två skruvar och drar ut lyktan framåt och kan byta lätt, där sätter jag de lampor som ger bästa tänkbara ljus, även om jag får byta lite oftare.
Den historien jag har hört om det där är att när Ford hade inflytande över Volvo så blev det mycket enklare att byta lampor. Tydligen är det krav i vissa amerikanska delstater att man någorlunda enkelt ska kunna byta en trasig lampa vid vägkanten.K Kane skrev:
När Ford drog sig ur Volvo återgick dom till en konstruktion som mer eller mindre kräver demontering av halva fronten...
Men det kan ju vara en efterhandskonstruktion. Helt klart är iallafall att det går att tillverka lyktor där det är enkelt att byta lampor, så man undrar varför inte alla gör det eller varför det inte finns krav på det.
Det borde på riktigt vara straffbart för tillverkare att bygga sådana bilar.useless skrev:
Den historien jag har hört om det där är att när Ford hade inflytande över Volvo så blev det mycket enklare att byta lampor. Tydligen är det krav i vissa amerikanska delstater att man någorlunda enkelt ska kunna byta en trasig lampa vid vägkanten.
När Ford drog sig ur Volvo återgick dom till en konstruktion som mer eller mindre kräver demontering av halva fronten...
Om ens belysning går sönder längs vägen skall man kunna byta ut det simpelt. Inte behöva en verkstad.
Är det inte så fortfarande att i tyskland måste man ha reservdunk, gulväst och lampor i bilen om man drar längs autobahn eller så ?
Ja du gör ju naturligtvis som du vill, det är en "uppfostringsteknik" som inte fungerar. Jag kommer sänka farten till en som är bekväm att köra i med helljus i backspegeln.K Kane skrev:
Lite gammal länk men tror den är giltig fortfarande, https://www.mynewsdesk.com/se/motor...rusta-bilen-lagenligt-foer-europaresan-658802Rkarlsson skrev:Det borde på riktigt vara straffbart för tillverkare att bygga sådana bilar.
Om ens belysning går sönder längs vägen skall man kunna byta ut det simpelt. Inte behöva en verkstad.
Är det inte så fortfarande att i tyskland måste man ha reservdunk, gulväst och lampor i bilen om man drar längs autobahn eller så ?
https://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-lampbyte-i-43-bilmodeller-2059
Bra iallafall att många tillverkare skriver i instruktionsboken att glödlampsbyte bara kan göras på verkstaden. Då har man iallafall en chans att undvika vissa bilar...
Bra iallafall att många tillverkare skriver i instruktionsboken att glödlampsbyte bara kan göras på verkstaden. Då har man iallafall en chans att undvika vissa bilar...
Ja, det är kanske en efterhandskonstruktion. Men t ex på en V70 från 2005 verkar man behöva lossa fronten för att kunna byta lampa.richardtenggren skrev:
Det mest förvånande är att det är tillåtet med en sådan konstruktion? Det här borde EU gå in och styra upp.
Synd att inte bytet på tidigare Renault Modus är med i artikeln.useless skrev:
Var kul o läsa när inte ens verkstaden viste hur man kom åt lampan.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
På min gamle Volvo S80 2007 byter jag vilken lampa som helst på max 5 minuter. Där bak är det täckpaneler man plockar bort med ett handgrepp och byter lampa, verktygslöst.
Där fram sitter hela framljusinsatserna fast med ett par ”tältpinnar”, man drar upp dessa och byter vad man vill byta på nolltid inkl Xenon-brännarna, verktygslöst även här. Perfekt och exakt vad jag förväntar mig av en vettig konstruktion idag också.
Där fram sitter hela framljusinsatserna fast med ett par ”tältpinnar”, man drar upp dessa och byter vad man vill byta på nolltid inkl Xenon-brännarna, verktygslöst även här. Perfekt och exakt vad jag förväntar mig av en vettig konstruktion idag också.
Fel uppfattat. Du släcker när det inte längre är TÄT dimma eller annat som kraftigt reducerar sikten. Dvs får ej användas så fort det kommer litet dis...Dimbakljus bländar också.Isakare skrev:
De kanske bara var ansvarsfulla.useless skrev:
Jag gjorde en liten studie idag när jag var till stan fram och tillbaka. Det var dagsljus och soligt, så ingen hade behövt mer än DRL framåt, men en absolut majoritet körde med halvljus och tända baklyktor. Kanske för att dom har förstått att automatiken inte funkar?
Samtliga bilar som hade släckta baklyktor var av märkena Toyota eller Hyundai.