Fairlane
Rkarlsson skrev:
Volvo v70 -06 har jag för mig inte varnade faktiskt, jag kan minnas fel.
Ja var det så illa så är det riktigt korkat av Volvo. Det säkerhetsdetaljer hade man på 240, kanske även på 140.

Sen kan det ibland vara ett helvete att byta, men det måste man ändå göra.
Vi hade en Golf 06:a tror jag, där det i princip krävdes demontering av hela fronten för att byta halvljuset på höger sida. Jag kan vara jävligt envis så jag lyckades till slut byta utan att göra det. Då hamnade det en longlife-lampa där.
På en annan bil så lossar jag två skruvar och drar ut lyktan framåt och kan byta lätt, där sätter jag de lampor som ger bästa tänkbara ljus, även om jag får byta lite oftare.
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har inte den generationen av Volvo best-in-class lösning för lampbyte? 2 plåtgafflar man drar upp och så tas hela ljusinsatsen ut smidigt.
Den historien jag har hört om det där är att när Ford hade inflytande över Volvo så blev det mycket enklare att byta lampor. Tydligen är det krav i vissa amerikanska delstater att man någorlunda enkelt ska kunna byta en trasig lampa vid vägkanten.
När Ford drog sig ur Volvo återgick dom till en konstruktion som mer eller mindre kräver demontering av halva fronten...

Men det kan ju vara en efterhandskonstruktion. Helt klart är iallafall att det går att tillverka lyktor där det är enkelt att byta lampor, så man undrar varför inte alla gör det eller varför det inte finns krav på det.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Den historien jag har hört om det där är att när Ford hade inflytande över Volvo så blev det mycket enklare att byta lampor. Tydligen är det krav i vissa amerikanska delstater att man någorlunda enkelt ska kunna byta en trasig lampa vid vägkanten.
När Ford drog sig ur Volvo återgick dom till en konstruktion som mer eller mindre kräver demontering av halva fronten...
Det borde på riktigt vara straffbart för tillverkare att bygga sådana bilar.
Om ens belysning går sönder längs vägen skall man kunna byta ut det simpelt. Inte behöva en verkstad.
Är det inte så fortfarande att i tyskland måste man ha reservdunk, gulväst och lampor i bilen om man drar längs autobahn eller så ?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har inte den generationen av Volvo best-in-class lösning för lampbyte? 2 plåtgafflar man drar upp och så tas hela ljusinsatsen ut smidigt.
Ja du gör ju naturligtvis som du vill, det är en "uppfostringsteknik" som inte fungerar. Jag kommer sänka farten till en som är bekväm att köra i med helljus i backspegeln.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
richardtenggren
Jag kan ju dementera ryktet direkt då min V60 från -14 har dessa sprintar, fast i plast ;)

Geely köpte Volvo -10.
 
Rkarlsson skrev:
Det borde på riktigt vara straffbart för tillverkare att bygga sådana bilar.
Om ens belysning går sönder längs vägen skall man kunna byta ut det simpelt. Inte behöva en verkstad.
Är det inte så fortfarande att i tyskland måste man ha reservdunk, gulväst och lampor i bilen om man drar längs autobahn eller så ?
Lite gammal länk men tror den är giltig fortfarande, https://www.mynewsdesk.com/se/motor...rusta-bilen-lagenligt-foer-europaresan-658802
 
  • Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kan ju dementera ryktet direkt då min V60 från -14 har dessa sprintar, fast i plast ;)

Geely köpte Volvo -10.
Ja, det är kanske en efterhandskonstruktion. Men t ex på en V70 från 2005 verkar man behöva lossa fronten för att kunna byta lampa.
Det mest förvånande är att det är tillåtet med en sådan konstruktion? Det här borde EU gå in och styra upp.
 
useless useless skrev:
[länk]

Bra iallafall att många tillverkare skriver i instruktionsboken att glödlampsbyte bara kan göras på verkstaden. Då har man iallafall en chans att undvika vissa bilar...
Synd att inte bytet på tidigare Renault Modus är med i artikeln.
Var kul o läsa när inte ens verkstaden viste hur man kom åt lampan.
 
F
Rkarlsson skrev:
Nej faktiskt inte. Bilen i sig blir ju billig då.
Och alla som tagit körkort brukar väl ta en runda runt och kollar bilen.







Inte.
Det är ju det de tydligen inte gör - eller också är de så nonchalanta så de inte bryr sig.
 
F
Rkarlsson skrev:
Nej faktiskt inte. Bilen i sig blir ju billig då.
Och alla som tagit körkort brukar väl ta en runda runt och kollar bilen.







Inte.
Urdåligt!!
 
På min gamle Volvo S80 2007 byter jag vilken lampa som helst på max 5 minuter. Där bak är det täckpaneler man plockar bort med ett handgrepp och byter lampa, verktygslöst.

Där fram sitter hela framljusinsatserna fast med ett par ”tältpinnar”, man drar upp dessa och byter vad man vill byta på nolltid inkl Xenon-brännarna, verktygslöst även här. Perfekt och exakt vad jag förväntar mig av en vettig konstruktion idag också.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
En annan grej, dimbakljus.
Du tänder ditt dimbakljus för det är dimmigt/snöigt och det kommer ikapp en bil. Om du sen ser bilen bakom, släck dimbakljuset.
Fel uppfattat. Du släcker när det inte längre är TÄT dimma eller annat som kraftigt reducerar sikten. Dvs får ej användas så fort det kommer litet dis...Dimbakljus bländar också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Jag gjorde en liten studie idag när jag var till stan fram och tillbaka. Det var dagsljus och soligt, så ingen hade behövt mer än DRL framåt, men en absolut majoritet körde med halvljus och tända baklyktor. Kanske för att dom har förstått att automatiken inte funkar?
Samtliga bilar som hade släckta baklyktor var av märkena Toyota eller Hyundai.
De kanske bara var ansvarsfulla.;)
 
F
useless useless skrev:
En anledning kan vara att vissa bilmodeller kräver ett verkstadsbesök för att byta lampan om man inte är händig och vill/kan skruva en halvtimme själv.
Dålig konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.