A Ankmamma skrev:
Om det var så att det inte har funnits ett krav var skyltarna olagliga.
Olagliga? Vilken lag anser du att skyltarna bryter mot och hur tycker du att de bör straffas? :rofl:
 
F
tttomten tttomten skrev:
Kan tyvärr berätta hur illa det kan gå med mörklagda rumpor då en tidigare kollega till mig inte uppmärksammade ett helt mörkt ekipage innan det var för sent.

Det var lite snörök och mörkt men inte värre än en vanlig kväll under hösten.
Kollegan satt i en nästan tom lastbil med stor motor så i uppförslutet så tappade han inte fart men den han kom ifatt vägde 40-60 ton och hade det lite kämpigare så han hade bara 36 km/h när kollegan kom ifatt.

Vilken djävla smäll det blev:cry:
Kollegan överlevde mirakulöst då han fick en luftfärd genom rutan innan ratten blev tryckt mot bakstammen (genom sätet) självklart trasig i rygg/knä mm.


Det behöver inte bli så här illa men det kan även bli värre så snälla TÄND BELYSNINGEN!! och se till att den fungerar.


Ps-Fel, uppmärksamhet, hastighet mm kan säkert diskuteras men den största enskilda orsaken till olyckan var dom släckta lamporna. Det är även fastställt då kollegan blev frikänd och han med släckta lysen blev dömd för vårdslöshet i trafik.
Polis borde plocka dessa idioter som åker omkring och utgör stor fara för andra. Det behövs ju ingen mätutrustning - bara normalsyn för att se dimljusen eller släckta bakljus.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att tro att det faktiskt står så i regelverket. På min bil är helljuset en kombination av två lampor, där den ena utgör halvljus.
Det står det visst. Inget annan belysning framåt (förutom positionsljus) får vara tänd tillsammans med halvljus.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
ClasseClas
Jag har märkt att vissa Subaru kräver manuellt påslag av halvljus eller varselljus. Vet ej om det är vissa årsmodeller som har den egenheten men det är för många för att det ska vara en slump.
 
F frasen_36 skrev:
Det står det visst. Inget annan belysning framåt (förutom positionsljus) får vara tänd tillsammans med halvljus.
...däremot får halvljuset vara tänt tillsammans med helljus. En skillnad. Väldigt mycket olika lampor får vara tända tilsammans med helljus, extraljus, dimljus osv.
 
ClasseClas
M Markarbetaren skrev:
Appropå fordonsbelysning. Körde samma sträcka till jobbet under samma tidpunkt varje morgon från Oktober till Mars för några år sedan. I princip varje morgon mötte jag en kvinna vars ena halvljus var ur funktion. Helljusblinkade på henne säkert 2 månader i rad, varje morgon, runt 5.30. Sista veckan på arbetsplatsen i Mars så körde hon fortfarande med endast ett fungerande halvljus fram. Landsväg utan vägbelysning. Jag förstår seriöst inte hur andra människor fungerar ibland:confused:.
Hon pallade väl inte med gubbs som flörtade hela tiden...;)
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
...däremot får halvljuset vara tänt tillsammans med helljus. En skillnad. Väldigt mycket olika lampor får vara tända tilsammans med helljus, extraljus, dimljus osv.
Precis, tillsammans med helljus finns ingen begränsning - bara att det är vitt eller gult.
Tillsammans med halvljus får egentligen inte ens den svaga sk "skrytbelysningen" som finns inbyggd i vissa extraljus vara tända.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Appropå fordonsbelysning. Körde samma sträcka till jobbet under samma tidpunkt varje morgon från Oktober till Mars för några år sedan. I princip varje morgon mötte jag en kvinna vars ena halvljus var ur funktion. Helljusblinkade på henne säkert 2 månader i rad, varje morgon, runt 5.30. Sista veckan på arbetsplatsen i Mars så körde hon fortfarande med endast ett fungerande halvljus fram. Landsväg utan vägbelysning. Jag förstår seriöst inte hur andra människor fungerar ibland:confused:.
Hon satt väl och surfade med sin mobil - som vanligt...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
ClasseClas
Fairlane Fairlane skrev:
Folk har klagat på detta de senaste 10 åren, klagomålen är inte nya.
Toyotas konstruktion verkar dum, ja och det är ju bra om din Hyundai fungerar som det är tänkt, men generellt skulle jag nog påstå att Hyundai är en mycket större syndare än VW i den här frågan.

En generell undran är om man kan programmera när lamporna ska tändas. Jag är medveten om att Man kan programmera mycket av vad som ska hända i de olika lägena, men om man har en bil med auto, som faktiskt fungerar och tänder när det är mörkt, är det möjligt att ändra känsligheten, så den tänder lite tidigare?
På min Mitsu Outlander PHEV går det att ställa in känsligheten i läge AUTO mellan varselljus och halvljus. På Toyota Auris hybrid så är det verkstadsbesök som gäller. På Toyotan ville jag ha 3 blink när jag duttar på blinkersspaken och det fick verkstan ställa in i efterhand.

Enkla svaret är att det beror på vilken bil och årsmodell det är frågan om.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
P PurreP skrev:
Måste vara nåt med Toyota som inte lirar... Skulle säga att 3/4 av bilar utan lyse är toyota.
Jag håller med om att Toyota är vanliga, men övriga japanska märken är inte bättre, inte heller de koreanska eller franska.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Finns många bilar idag som inte varnar om trasiga lampor.
Renault megane -10 är en av de. Varnar varken för lampor eller låg spolvätskenivå.

Så ta inte för givet att så är fallet att det är så.
Jösses. Renault lyfte sig säkerhetsmässigt när de samarbetade med Volvo. En Volvo 240 från 80-tal varnade för trasig belysning så man kunde ju tycka att Renault kunde lätt sig den delen.

Saknas det så kan man nog missa att ena lampan inte lyser, ett tag, men det borde man uppmärksamma rätt fort ändå.

Jag misstänker iallafall att alla Volvo varnar för trasig belysning, men det är inte helt ovanligt att möta en Volvo V70 med bara ett fungerande halvljus. Där rör det sig iallafall om en slö typ som inte bryr sig.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en liten studie idag när jag var till stan fram och tillbaka. Det var dagsljus och soligt, så ingen hade behövt mer än DRL framåt, men en absolut majoritet körde med halvljus och tända baklyktor. Kanske för att dom har förstått att automatiken inte funkar?
Samtliga bilar som hade släckta baklyktor var av märkena Toyota eller Hyundai.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag misstänker iallafall att alla Volvo varnar för trasig belysning, men det är inte helt ovanligt att möta en Volvo V70 med bara ett fungerande halvljus. Där rör det sig iallafall om en slö typ som inte bryr sig.

En anledning kan vara att vissa bilmodeller kräver ett verkstadsbesök för att byta lampan om man inte är händig och vill/kan skruva en halvtimme själv.
 
En annan grej, dimbakljus.
Du tänder ditt dimbakljus för det är dimmigt/snöigt och det kommer ikapp en bil. Om du sen ser bilen bakom, släck dimbakljuset.
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En annan grej, dimbakljus.
Du tänder ditt dimbakljus för det är dimmigt/snöigt och det kommer ikapp en bil. Om du sen ser bilen bakom, släck dimbakljuset.
Icke. Du tänder dimbakljuset när det är dimmigt/snöoväder/skyfall så att bilar som kommer ifatt dig har en chans att bromsa. Sen släcker du när vädret blir bättre.

Edit: Inser att jag får slänga in en brasklapp här: Jag kör uteslutande E4.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.