TRJBerg TRJBerg skrev:
God man kräver godkännande av den det berör. Vet inte om det är möjligt för en juridiskt dement att ge sådant godkännande.
A AndersS skrev:
Beror på hur långt demens kommit och personens tillstånd vid godkännandet.
Det får man pröva när man söker ett god man då man anger orsak och bifogat underlag, se också länken från domstol.
  • Om den som behöver hjälp inte förstår vad det innebär att ha en god man, kan ett läkarintyg eller liknande utredning behövas för att tingsrätten ska besluta. Det kan till exempel vara aktuellt vid demens eller annan sjukdom.
Saken är att han har inte genomgått en full demens utredning så vitt jag vet utan bara en light version när han blev av med körkortet. Så om han är juridiskt dement eller ej det vet jag inte, men dement är han.

N Natrep skrev:
Fixering? Nu är det så att morfar har 30°C inomhus och med det kommer höga elräkningar. Förmodligen är det så att han fryser vid lägre temp pga olika anledningar och då sätter han en temp inomhus där han inte fryser.

Nu i helgen så hade han fortfarande väldigt hög temp men nu med öppna fönster pga att han tyckte det var för varmt.
Och det beteendet förstärker väl att din morfar inte längre har förmågan att förstå handling och konsekvens, vilket då även bör vara i andra sammanhang än i hur han hanterar sitt värmesystem.
Som jag förstått det efter dina inlägg är det bara ett av era problem.
Så ni har en resa att göra hur ni ska hantera helheten kring morfar för det kommer inte att förändras till det bättre. Och det är tyvärr så att det inte kan lösas med samtal utifrån din beskrivning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Saken är att han har inte genomgått en full demens utredning så vitt jag vet utan bara en light version när han blev av med körkortet. Så om han är juridiskt dement eller ej det vet jag inte, men dement är han.
Om han blivit av med körkortet så finns det ett läkarutlåtande, såvida det inte dragits in för trafikförseelse.
Om det är för flera år sedan så är det nya förutsättningar idag, demens är inte som läker eller blir till det bättre. Det varierar också, ofta till bättre vid besök så släktingar som bara gör enstaka besök får ingen riktig bild av situationen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och det beteendet förstärker väl att din morfar inte längre har förmågan att förstå handling och konsekvens, vilket då även bör vara i andra sammanhang än i hur han hanterar sitt värmesystem.
Som jag förstått det efter dina inlägg är det bara ett av era problem.
Så ni har en resa att göra hur ni ska hantera helheten kring morfar för det kommer inte att förändras till det bättre. Och det är tyvärr så att det inte kan lösas med samtal utifrån din beskrivning.
Jo så är det. Bara den att han inte klarar av det ekonomiska längre, att räkningar inte behöver betalas. Det är ett hästjobb vi har framför oss även jag inte kan göra speciellt mycket då det är mamma och morbror som måste ta besluten, jag kan komma med förslag vad jag tycker.

Eller är jag fel ute att jag inte egentligen har så mycket att säga till om rent juridiskt?

N Natrep skrev:
Jo så är det. Bara den att han inte klarar av det ekonomiska längre, att räkningar inte behöver betalas. Det är ett hästjobb vi har framför oss även jag inte kan göra speciellt mycket då det är mamma och morbror som måste ta besluten, jag kan komma med förslag vad jag tycker.

Eller är jag fel ute att jag inte egentligen har så mycket att säga till om rent juridiskt?
Så länge din morfar inte har några begränsningar som finns lagligt beslutade än att inte få köra bil så kan du inte göra något juridiskt.
Vill istället säga att det är ett gemensamt problem och beroende av vem det drabbar hos anhöriga, att inte göra något är också fel mot din morfar om ni uppfattar att han inte klarar sitt dagliga liv.
Så det finns inget enkelt svar utan något som ni anhöriga måste hantera troligtvis tillsammans med sjukvård och omsorgsverksamhet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
N Natrep skrev:
Fixering? Nu är det så att morfar har 30°C inomhus och med det kommer höga elräkningar. Förmodligen är det så att han fryser vid lägre temp pga olika anledningar och då sätter han en temp inomhus där han inte fryser. Saken är den att han klarar av höga elräkningar ett tag tills det han har på banken tar slut.

Nu i helgen så hade han fortfarande väldigt hög temp men nu med öppna fönster pga att han tyckte det var för varmt.
Kan det vara så att er är att hans pengar (dvs hans kvarlåtenskap) är ert största bekymmer?
Inte hans hälsa eller betalningsförmåga, för det löser väl sig via socialen.

• Arg
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag ju inte hur din morfar är när det kommer till hans ekonomi, men när mamma inte kunde sköta den själv ordnade vi det så att hon hade särskild postadress till brorsan som betalade hennes räkningar med en sån där blankett, som han hade fullmakt från banken att skriva på. Banken ordnade också så att hon och jag hade hennes konton gemensamt och då kunde jag gå in på internetbanken och flytta pengar mellan konton och sånt.
Det förutsätter ju att han är samarbetsvillig när ni går till banken förstås. Det som var bra med våran lösning var ju att vi båda hade insyn i hennes ekonomi, så ingen hade kunnat förskingra några pengar.
Klarar han sig för övrigt då, med mat och mediciner och sånt?

F frasen_36 skrev:
Kan det vara så att er är att hans pengar (dvs hans kvarlåtenskap) är ert största bekymmer?
Inte hans hälsa eller betalningsförmåga, för det löser väl sig via socialen.
Om det finns något eller inget kvar när morfar går bort bryr jag mig inte i.
Men samtidigt elräkningar på 20-25 000kr/månad är inte hållbart i längden för till slut tar pengarna slut på kontot och då hamnar han hos kronofogden och kanske om det går så långt, utmätning.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Nu vet jag ju inte hur din morfar är när det kommer till hans ekonomi, men när mamma inte kunde sköta den själv ordnade vi det så att hon hade särskild postadress till brorsan som betalade hennes räkningar med en sån där blankett, som han hade fullmakt från banken att skriva på. Banken ordnade också så att hon och jag hade hennes konton gemensamt och då kunde jag gå in på internetbanken och flytta pengar mellan konton och sånt.
Det förutsätter ju att han är samarbetsvillig när ni går till banken förstås. Det som var bra med våran lösning var ju att vi båda hade insyn i hennes ekonomi, så ingen hade kunnat förskingra några pengar.
Klarar han sig för övrigt då, med mat och mediciner och sånt?
Mat och medicin ordnar vi med när vi är ner till han. Har för mig vi kollade om det var möjligt för oss(mamma och morbror) att ha hand om morfars ekonomi men tyvärr säger banken nej pga demens och att det inte finns legitimation som är giltigt. Och att få med han till polisstation för att ordna pass lär inte gå då han hyser agg till polisen från när han blev stoppad med bil, trots att kortet var indraget.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Mat och medicin ordnar vi med när vi är ner till han. Har för mig vi kollade om det var möjligt för oss(mamma och morbror) att ha hand om morfars ekonomi men tyvärr säger banken nej pga demens och att det inte finns legitimation som är giltigt. Och att få med han till polisstation för att ordna pass lär inte gå då han hyser agg till polisen från när han blev stoppad med bil, trots att kortet var indraget.
Vi berättade aldrig för banken att mamma var dement. Vi sa bara att hon kände att hon inte orkade ha hand om sina räkningar längre. Hade vi gjort det hade de säkert aldrig gått med på upplägget. Men har han ingen legitimation går det ju förstås inte att ordna på det sättet.
Är ni säkra på att han tar sin medicin som han ska? Har han nån demensmedicin?
(Vet att det inte hör hit, men jag kommer ihåg hur mycket krångel det var innan mamma fick flytta till ett boende. Hon tog inte sin medicin, så vi köpte nån sån där grej som skulle mata ut tabletterna och pipa när det var dags att ta dom. Fungerade dåligt eftersom hon inte förstod varför den pep...)

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
F
N Natrep skrev:
Om det finns något eller inget kvar när morfar går bort bryr jag mig inte i.
Men samtidigt elräkningar på 20-25 000kr/månad är inte hållbart i längden för till slut tar pengarna slut på kontot och då hamnar han hos kronofogden och kanske om det går så långt, utmätning.
Fick bara en sån känsla.
Men jag pudlar & ber så mycket om ursäkt.
Det var ett plumt inlägg från mig.

• Gilla
Lindalolsson och 3 till
  • Laddar…
Att tänka på:

Oavsett vem som har hand om räkningar/papper eller inte.. spelar ingen roll i det läget som är nu.

Det hjälper inte varken om ni betalar dem eller han (eller med vems pengar).

Så länge han bor där, kommer han troligen praktiskt taget riva kåken för att komma in i pannrummet och justera temperaturen som han vill ha det.

Om ni nu inte orkar försöka jobba med det psykologiska bakom varför han gör sådär - så är nog det enda Ri liga att någon av er flyttar in med honom - att ni sätter in honom på ett privat sjukhem/äldreboende eller försöker övertala kommunen att han måste in på hem nu.

..och med kommunen kan det ta tid, mer stöd när pengarna är slut och han blir vräkt (tyvärr).. för då blir fler instanser inblandade.

Frågan är hur dement han är, jag menar kan han värma mat? El bränner han ner huset? Vet han vilka ni är? Eller har han glömt er? Kan han gå ut? Utan att gå vilse?

Eller ältar han bara saker och muttrar surt över allt dåligt .. och tycker det är skamligt dyrt och bet massa onödiga räkningar?

N Natrep skrev:

Om inget annat är utrett, beslutat och beviljat så beståmmer Morfar själv. Det är inte olagligt att ha varmt hemma, vädra eller slösa pengar.

På ett sätt funkar det ju som det är nu, ni betalar. Det är om ni inte betalar som det blir problem.

Hur ser du och släkten på situationen, vill ni göra något? Är det något av råden i tråden ni vill ta fasta på? Eller tänker ni något annat?

När man får en demensdiagnos är det rimligt att kontakta kommunens biståndsbedömare eftersom sjukdomen har ett progredierande förlopp och det lär bli aktuellt med insatser någon gång under vägen. Hur var det, har ni haft kontakt och har Morfar några insatser?

Kort sagt, ni behöver bestämma er tillsammans om det är okej som det är eller om det inte är det och ni vill åtgärda något. Om alla vill att han bor kvar bör ni tänka på att han lär bli av med huset snabbare om ni inte ingriper än tvärtom.

Vill även tipsa om anhörigföreningar, där diskuteras bland annat dessa frågor och man kan få både praktiska tips och mental avlastning.

Byt ut termostaterna och lås dessa på säg 25C - då kan han skruva hur mycket som helst på pannan utan att det drar mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.