N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Lite sent svar kanske men dementa personer som vill ha runt 30C ska inte bo hemma, det går inte som samhället fungerar just nu.
Få in killen på ett hem där han får värme och hjälp, ja det kommer bli tufft men vad ska man göra.
När du säger att det går inte lönlöst, sänk värmen och mota tanke med förnuft, han kommer att förstå till slut för alla vill trivas och hans nya ställe kommer han trivas på, det är varmt och han kommer må mycket bättre.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
N Natrep skrev:
Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Vad har hänt under dagarna som gått @Natrep ?
När det gäller boende gäller det att vara ihärdig och komma med nya argument till kommunen som detta att han riskerar att få elen avstängd.

K kortis skrev:
Han fryser väl när han fryser oberoende av vilken temp ngt är inställt på
Jag tycker att många argumenterar för att dra ner temperaturen och på nåt sätt lura honom att pannan står på 30 grader. Så då menar jag att ska man dra ner temperaturen utan att han märker det och utan att han fryser får man väl göra det stegvis. Jag tror att vad man vill ha för temperatur inne till viss del är en vanesak.

BirgitS BirgitS skrev:
Vad har hänt under dagarna som gått @Natrep ?
När det gäller boende gäller det att vara ihärdig och komma med nya argument till kommunen som detta att han riskerar att få elen avstängd.
Det första som händer är att han inte kommer kunna betala elräkningarna. Men släktingarna betalar ju? El stängs inte av ofta i Sverige. Kommer vara många som har svårt att betala så det kommer bli avbetalningar och politiskt ingripande.

Men oavsett det, prata med kommunen är urakut. Man ska inte ta första kontakten när det blivit ohållbart hemma, man ska göra det när man får diagnosen. Och sedan testa alla hjälpinsatser vartefter det behövs. Boende kan man inte ringa och beställa helt plötsligt.

• Gilla
Kirre2
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jag vill mena att tekniken är så mogen att alla småhusägare kan vara självförsörjande på el och oberoende av bolagen med stora kraftverk!
Nu talas det om att stödja kraftbolagen med 300 miljarder, men ge alla med 2 hektar mark det som krävs för att sätta upp en solcellspark typ den Varberg Energi sätter upp så blir stora delar av hushållen utanför städerna självförsörjande och det finns ingen elkris, inte heller massa stopp för vindparker som kommuner och nejsägare stoppar gång på gång trots att de behöver el... Och lagstifta att köpcentra/ lador måste vara självförsörjande
-Greta är det du!?

In i skolbänken med dig.. solenergi är till för att rika kärringar ska visa andra rika kärringar hur goda de är.
Det har man inte för att värma hus med!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Jag vill mena att tekniken är så mogen att alla småhusägare kan vara självförsörjande på el och oberoende av bolagen med stora kraftverk!
Nu talas det om att stödja kraftbolagen med 300 miljarder, men ge alla med 2 hektar mark det som krävs för att sätta upp en solcellspark typ den Varberg Energi sätter upp så blir stora delar av hushållen utanför städerna självförsörjande och det finns ingen elkris, inte heller massa stopp för vindparker som kommuner och nejsägare stoppar gång på gång trots att de behöver el... Och lagstifta att köpcentra/ lador måste vara självförsörjande
"ge alla med 2 hektar mark det som krävs för att sätta upp en solcellspark"

Var ska jag göra av fåren då? Ska de gå under solpanelerna? Å så får jag riva skogen.

Plätt Fia Plätt Fia skrev:

Var ska jag göra av fåren då? Ska de gå under solpanelerna? Å så får jag riva skogen.
Det lär gå utmärkt att ha fåren betande under panelerna Eller låt dem bygga ett kärnkraftverk , när det havererat är fåren döda liksom skogen vi med lite tur har du överlevt...

S Sona2012 skrev:
Det lär gå utmärkt att ha fåren betande under panelerna Eller låt dem bygga ett kärnkraftverk , när det havererat är fåren döda liksom skogen vi med lite tur har du överlevt...
Tokstolle...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…

Tänkte samma. Då måste jag ta ned alla träd. Är det miljövänligt?

I USA finns det firmor som hyr ut får till solcellsparker. Då behöver parken inte använda bekämpningsmedel, vilket skulle förstöra deras gröna profil.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
OT

K kortis skrev:
Om han är dement så finns det väl en god man eller en framtidsfullmakt eller någon med fullmakt, men det är inte lätt när man ska låta någon få ha sin integritet och vilja, det är mycket jobbigt
Jag hade en begränsad fullmakt att hjälpa mamma o pappa m räkningar osv m det krävs integritet lugn tydlighet bokföring o kontoutdrag osv för att göra det…

O jag har en äldre bror som bor långt bort o som förväntade sig ordning o reda…

Jag tillhandahöll pärmar som min bror kunde gå igenom…

Tjaaaa.

Pappa o mamma hade i grunden blygsamma krav o behov…

Föredömen faktiskt…

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
jsiei97 jsiei97 skrev:
Undvik, det är många gamla som tappar livsgnistan på dessa hem och dör ganska fort.
De dör fort för att de flyttar in när det egentligen är för sent.

• Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
De dör fort för att de flyttar in när det egentligen är för sent.
Så är det, men innan det är för sent är det för tidigt

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.