77 525 läst ·
257 svar
78k läst
257 svar
Morfar har orimligt varmt inomhus och hans elavtal går ut sista september.
Har varit riktigt dålig på att svara här. Men har inte gjort någon åtgärd än, men sitter och pratar med mamma och morbror hur vi ska göra.
Min mamma var där idag och han hade ~30°C inne men med öppnade fönster. Så låsa dörren till pannrummet eller dra ut själva vredet från pannan.
Min mamma var där idag och han hade ~30°C inne men med öppnade fönster. Så låsa dörren till pannrummet eller dra ut själva vredet från pannan.
Förresten, hur räknar man ut(om det ens går) vad en räkning landar med ett pris på 3,40:-/kWH. Med elöverföring och energiskatt, är överföring och energiskatt fasta summor per kWH?.
Ta t.ex december 2021 och januari i år så gjorde han av med 10600 kWH och den räkningen landade på 15000:- med ett kWH pris på 60,40 öre.
Ta t.ex december 2021 och januari i år så gjorde han av med 10600 kWH och den räkningen landade på 15000:- med ett kWH pris på 60,40 öre.
Var får du priset 3,40kr ifrån ?N Natrep skrev:Förresten, hur räknar man ut(om det ens går) vad en räkning landar med ett pris på 3,40:-/kWH. Med elöverföring och energiskatt, är överföring och energiskatt fasta summor per kWH?.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Om förbrukning, nätavgift och energiskatt är samma så blir skillnaden skillnaden i pris för elen, dvs (3,40-0,602)*10600 = 29 659 kr, eller 37 073 om priserna är exklusive moms. Så hela räkningen blir i trakten av 45 000 eller 52 000.N Natrep skrev:Förresten, hur räknar man ut(om det ens går) vad en räkning landar med ett pris på 3,40:-/kWH. Med elöverföring och energiskatt, är överföring och energiskatt fasta summor per kWH?.
Förlåt men tycker ni nivåerna på fakturor är okej?N Natrep skrev:Förresten, hur räknar man ut(om det ens går) vad en räkning landar med ett pris på 3,40:-/kWH. Med elöverföring och energiskatt, är överföring och energiskatt fasta summor per kWH?.
15 000-50 000
Klart Morfar ska ha något självbestämmande, men det blir ju oansvarigt till slut. Det är ju delvis sjukdomen som bestämmer och inte han själv. Jag tycker omgivningen har både moralisk rättighet och skyldighet att begränsa kostnader. Menar inte är kritisera er utan stärka er.
Hur går snacket mellan er släktingar?
Nja, jag tecknade första avtalet som sträckte sig under tre år. Sen nu när hans avtal gick ut den sista september så övergick det till ett fastpris ett år.K kurlakarl skrev:
Vi hade säkert kunnat förhandla om avtalet, men morfar gömmer varenda räkning/brev, eller gömmer är kanske fel ord, han lägger dom på så osannolika ställen så man hittar dom oftast när det är för sent. För man var tvungen att kontakta vattenfall en månad innan dåvarande avtal gick ut.
Vissa brev åker i pappersinsamlingen och vi hinner inte ens märka att han fått dom innan insamlingen är hämtad.
Har ni funderat på ett god man uppdrag, steget till förvaltare är längre och mera omfattande då personen i fråga fråntas vissa rättigheter? Tror inte jag sett något om det i tråden.
Om inte kan du läsa lite här:
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/
Det löser inte elproblemen men kan ge bättre hjälp till er släktingar för ev. nya framtida problem.
Bättre att agera med framförhållning än att ni står inför framtida direkta problem, utifrån hur du beskriver situationen. Är själv god man där t.ex. viss post går till mig via c/o adress.
Om inte kan du läsa lite här:
https://www.domstol.se/amnen/familj/god-man-och-forvaltare/
Det löser inte elproblemen men kan ge bättre hjälp till er släktingar för ev. nya framtida problem.
Bättre att agera med framförhållning än att ni står inför framtida direkta problem, utifrån hur du beskriver situationen. Är själv god man där t.ex. viss post går till mig via c/o adress.
Ni kan testa om den automatiska avtalsförlängningen är ogiltig på grund av hans mentala tillstånd. Hör med en konsumentrådgivare.N Natrep skrev:Nja, jag tecknade första avtalet som sträckte sig under tre år. Sen nu när hans avtal gick ut den sista september så övergick det till ett fastpris ett år.
Vi hade säkert kunnat förhandla om avtalet, men morfar gömmer varenda räkning/brev, eller gömmer är kanske fel ord, han lägger dom på så osannolika ställen så man hittar dom oftast när det är för sent. För man var tvungen att kontakta vattenfall en månad innan dåvarande avtal gick ut.
Vissa brev åker i pappersinsamlingen och vi hinner inte ens märka att han fått dom innan insamlingen är hämtad.
Redigerat:
Kan han inte åtminstone ha särskild postadress så posten går till nån av er släktingar? Min mamma hade det, nackdelen var att viss verkligen viktig post måste skickas till folkbokföringsadressen så då var man ju ändå lite orolig att nåt skulle försvinna.
Beror på hur långt demens kommit och personens tillstånd vid godkännandet.TRJBerg skrev:
Det får man pröva när man söker ett god man då man anger orsak och bifogat underlag, se också länken från domstol.
- Om den som behöver hjälp inte förstår vad det innebär att ha en god man, kan ett läkarintyg eller liknande utredning behövas för att tingsrätten ska besluta. Det kan till exempel vara aktuellt vid demens eller annan sjukdom.