K Kirre2 skrev:
Kan han inte åtminstone ha särskild postadress så posten går till nån av er släktingar? Min mamma hade det, nackdelen var att viss verkligen viktig post måste skickas till folkbokföringsadressen så då var man ju ändå lite orolig att nåt skulle försvinna.
Som god man går det att få även viktig post via c/o men kräver intyg.

TRJBerg
A AndersS skrev:
Beror på hur långt demens kommit och personens tillstånd vid godkännandet.
Det får man pröva när man söker ett god man då man anger orsak och bifogat underlag, se också länken från domstol.
  • Om den som behöver hjälp inte förstår vad det innebär att ha en god man, kan ett läkarintyg eller liknande utredning behövas för att tingsrätten ska besluta. Det kan till exempel vara aktuellt vid demens eller annan sjukdom.
Det jag undrar över om någon instans överhuvud kan besluta om god man MOT den berördes vilja.
Fått intrycket att endast s k förvaltarskap kan beslutas mot dennes vilja.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på hur långt demens kommit och personens tillstånd vid godkännandet.
Det får man pröva när man söker ett god man då man anger orsak och bifogat underlag, se också länken från domstol.
  • Om den som behöver hjälp inte förstår vad det innebär att ha en god man, kan ett läkarintyg eller liknande utredning behövas för att tingsrätten ska besluta. Det kan till exempel vara aktuellt vid demens eller annan sjukdom.
Det är därför man ska skriva framtidsfullmakt.
Och ”gode” män har ju genom åren förskingrat miljarder

K kortis skrev:
Fast det hjälper ju inte ts. Alltid lätt att vara efterklok.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det jag undrar över om någon instans överhuvud kan besluta om god man MOT den berördes vilja.
Fått intrycket att endast s k förvaltarskap kan beslutas mot dennes vilja.
Nej, inte mot dennes vilja utan det som bedöms är om man har rätt till det.
Motsätter sig personen är det förvaltning som måste åberopas.

K kortis skrev:
God man är utifrån att det ska finnas ett behov och det finns många som tar uppdrag både släkting eller annan person. Och det är inte fokuserat på pengar utan att personen ska få hjälp att få ett bra liv och även bevaka personens rättigheter.
Det som syns i media är när det troligtvis begåtts någon felaktighet, inte de tusentals person som gör ett bra arbete dagligen. Så det var lite plumt noterat!

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
God man är utifrån att det ska finnas ett behov och det finns många som tar uppdrag både släkting eller annan person. Och det är inte fokuserat på pengar utan att personen ska få hjälp att få ett bra liv och även bevaka personens rättigheter.
Det som syns i media är när det troligtvis begåtts någon felaktighet, inte de tusentals person som gör ett bra arbete dagligen. Så det var lite plumt noterat!
Alla gode män lurar o stjäl naturligtvis inte men icke desto mindre så är det väldigt bra om man skriver en framtidsfullmakt ex till varandra el någon man litar på.
Plumt kanske det men det har faktiskt inte varit ovanligt med gode män som försnillat både det ena o andra och även stora förmögenheter

K kortis skrev:
Alla gode män lurar o stjäl naturligtvis inte men icke desto mindre så är det väldigt bra om man skriver en framtidsfullmakt ex till varandra el någon man litar på.
Plumt kanske det men det har faktiskt inte varit ovanligt med gode män som försnillat både det ena o andra och även stora förmögenheter
Enbart en fullmakt är betydligt mera riskfyllt och kan leda till vissa "förvecklingar" inom t.ex. släktingar.
En god man gör årsredovisning till Överförmyndarenheten inom en kommun där ekonomi med diverse underlag ska redovisas där god man har gjort transaktioner, men även hur uppdraget utförts och ev. åtgärder/aktiviteter. Men visst, lurar någon huvudmannen att utföra vissa transaktioner så är det inte säkert det heller.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och det har väl aldrig varit fallet när 1 person har fått fullmakt att sköta allt och det inte funnits någon myndighet typ Överförmyndarmyndigheten, som granskat ???

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Enbart en fullmakt är betydligt mera riskfyllt och kan leda till vissa "förvecklingar" inom t.ex. släktingar.
En god man gör årsredovisning till Överförmyndarenheten inom en kommun där ekonomi med diverse underlag ska redovisas där god man har gjort transaktioner, men även hur uppdraget utförts och ev. åtgärder/aktiviteter. Men visst, lurar någon huvudmannen att utföra vissa transaktioner så är det inte säkert det heller.
Jag vill ju hellre att min fru sköter mina pengar o tillgångar om jag blir oförmögen än någon utsedd av överförmyndaren. Lite tråkigt för frun om han vill sälja mina tillgångar ex

Redigerat:
K kortis skrev:
Jag vill ju hellre att med n fru sköter mina pengar o tillgångar om jag blir oförmögen än någon utsedd av överförmyndaren. Lite tråkigt för frun om han vill sälja mina tillgångar ex
Läs gärna lite om vad och när ev. god man kan bli aktuell och vad det innebär.;)
I ts fall som jag började kommentera är det helt andra förutsättningar.

A AndersS skrev:
Läs gärna lite om vad och när ev. god man kan bli aktuell och vad det innebär.;)
I ts fall som jag började kommentera är det helt andra förutsättningar.
God man, förvaltare eller framtidsfullmakt
Tingsrätten beslutar om en person ska få god man eller förvaltare. Ett alternativ är att på förhand skriva en framtidsfullmakt.
En god man kan utses när det finns motstridiga intressen mellan en god man och en huvudman eller mellan en förmyndare och en omyndig. Det kan till exempel handla om att gode mannen och huvudmannen är delägare i samma dödsbo

N Natrep skrev:
Har varit riktigt dålig på att svara här. Men har inte gjort någon åtgärd än, men sitter och pratar med mamma och morbror hur vi ska göra.

Min mamma var där idag och han hade ~30°C inne men med öppnade fönster. Så låsa dörren till pannrummet eller dra ut själva vredet från pannan.
Det som irriterar mig med hela tråden är att TS fortfarande inte svarat på vadan denna fixering vid 30 grader. Och hela utgångspunkten är IMNSHO felaktig, morfar har inte orimligt varmt utan det är elräkningarna som är orimligt höga pga att morfar har så hög temperatur inomhus( varför?) En god man, förvaltare eller framtids fullmakt kan inte lösa morfars behov( fysiskt eller psykologiskt) samma sak med ett äldre boende givetvis måste han främst trivas där OCH det måste hålla den värme han önskar.

S Sona2012 skrev:
Det som irriterar mig med hela tråden är att TS fortfarande inte svarat på vadan denna fixering vid 30 grader. Och hela utgångspunkten är IMNSHO felaktig, morfar har inte orimligt varmt utan det är elräkningarna som är orimligt höga pga att morfar har så hög temperatur inomhus( varför?) En god man, förvaltare eller framtids fullmakt kan inte lösa morfars behov( fysiskt eller psykologiskt) samma sak med ett äldre boende givetvis måste han främst trivas där OCH det måste hålla den värme han önskar.
Fixering? Nu är det så att morfar har 30°C inomhus och med det kommer höga elräkningar. Förmodligen är det så att han fryser vid lägre temp pga olika anledningar och då sätter han en temp inomhus där han inte fryser. Saken är den att han klarar av höga elräkningar ett tag tills det han har på banken tar slut.

Nu i helgen så hade han fortfarande väldigt hög temp men nu med öppna fönster pga att han tyckte det var för varmt.

Redigerat:
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Kan han inte åtminstone ha särskild postadress så posten går till nån av er släktingar? Min mamma hade det, nackdelen var att viss verkligen viktig post måste skickas till folkbokföringsadressen så då var man ju ändå lite orolig att nåt skulle försvinna.
Räkningar från kommunen går numera till min morbror, men t.ex brev från banken, försäkringsbolag och övriga går fortfarande till morfar som då lägger dom lite här och lite där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.