77 525 läst ·
257 svar
78k läst
257 svar
Morfar har orimligt varmt inomhus och hans elavtal går ut sista september.
Kanske en fjärdedel av hushållen kan värma sig med ved, om man tillhör de ca 300 000 skogsägarna kan man förhoppningsvis värma sig med eget lokalproducerat biobränsle och hålla önskad innomhus temperatur helt oberoende av årets elpriser.S Sir Duke skrev:
Jag vill mena att tekniken är så mogen att alla småhusägare kan vara självförsörjande på el och oberoende av bolagen med stora kraftverk!F fribygg skrev:
Nu talas det om att stödja kraftbolagen med 300 miljarder, men ge alla med 2 hektar mark det som krävs för att sätta upp en solcellspark typ den Varberg Energi sätter upp så blir stora delar av hushållen utanför städerna självförsörjande och det finns ingen elkris, inte heller massa stopp för vindparker som kommuner och nejsägare stoppar gång på gång trots att de behöver el... Och lagstifta att köpcentra/ lador måste vara självförsörjande
Se där du kunde ju direkt bättre. Du ska inte hänga upp dig på typ 1A duktig vovve det är inte riktat mot dig bara som jag ser det ett trött sätt att som man ganska ofta ser "förklara". I mina ljusa stunder ser jag min omgivning så pass med i världen att de om inte annat indirekt på egna sätt förstår dessa grunder.S Sir Duke skrev:Var på språng och hann inte utveckla.
Dessutom var det riktat till en annan forumkamrat som undrade över grundbegreppen. Du behöver inte lägga dig i om du tycker det är löjligt. Eller så skriver du något som hjälper till.
Verkliga enskilda fall är också komplexa. Men här ett förslag, fyll gärna på:
Människor tillbringar längre tid i privatbostad än på äldreboende. Det förstnämnda mäts i årtionden och det sistnämnda i månader. Därför kan det se ut som att äldreboendeformen ger sämre hälsa eftersom flytt till äldreboende korrelerar med kort återstående livslängd.
Men försämrad hälsa är i själva verket en orsak till att man flyttar till äldreboende, och kort återstående livslängd är en logisk utveckling. Då är det den negativa hälsoutvecklingen som leder till den korta boendetiden och det är där kausaliteten finns. Äldreboendeformen är då bara en confounder precis som glassen.
Typ så.
Nu är ju glassen bara ett sätt att förenkla och förklara. Individers hälsa, närståendes och samhällets insatser i hemmet samt organisation och utförande av boenden innehåller alltför många variabler för att kunna fastslå korrelation och kausalitet exakt. En del har det bättre hemma och sämre på boende och vice versa. Man kan ha fantastisk hemsjukvård och umgänge med närstående etc medan tiden på boende kan vara svår. Eller tvärtom, eller ett otal varianter längs skalan.
Nu är ju livet inte statistik utan komplext så i TS' fall behöver man förstås se på hela situationen och väga ihop plus och minus så att det landar så okej som möjligt utifrån vad man har möjlighet att planera och styra, och våga pröva och ompröva.
Är det verkligen så många? Det skulle betyda att mer än 50 procent av småhusen kan klara sin uppvärmning med ved. Kan det stämma? Antar här att inga flerbostadshus kan värmas med ved, vilket antagligen inte stämmer helt.F fribygg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.statistikdatabasen.scb.se/goto/sv/ssd/HushallT22
Tja, du har uppenbarligen koll på statistiken.Alfredo skrev:
Jag gick bara på vad Lars Mytting skrev i sin bok Ved för dryga 10 år sedan, han påstod att 20-25% av villorna i Sverige värms med ved. I samma bok anger han också att 40% av bostäderna värms och förses med varmvatten via biobränslen.
Att ha möjlighet att elda ved behöver ju inte heller innebära att man kan klara hela sitt uppvärmningsbehov med ved, det är många som har en modern designkamin som är avsedd för myseldning men som knappast tål långvarig intensiv eldning med stora mängder ved för att värma hela bostaden.
Redigerat:
Och hur menar du att detta skulle implementeras hos morfadern?S Sona2012 skrev:Jag vill mena att tekniken är så mogen att alla småhusägare kan vara självförsörjande på el och oberoende av bolagen med stora kraftverk!
Nu talas det om att stödja kraftbolagen med 300 miljarder, men ge alla med 2 hektar mark det som krävs för att sätta upp en solcellspark typ den Varberg Energi sätter upp så blir stora delar av hushållen utanför städerna självförsörjande och det finns ingen elkris, inte heller massa stopp för vindparker som kommuner och nejsägare stoppar gång på gång trots att de behöver el... Och lagstifta att köpcentra/ lador måste vara självförsörjande
Om du känner till någon som kan montera solceller åt morfadern, hinns det med medans han lever eller är väntetiden på både mtrl och montage/inkopplingspersonal lång så det inte hinns denna uppvärmningsäsong?S Sona2012 skrev:
Om nu morfadern inte har kapital, hus ska solcellerna finansieras?
Vilka solceller rekommenderar du, behovet är bostadsuppvärmning och jag och förmodligen många andra vill veta vilka solceller som levererar el tillräckligt under perioden nov-feb.
Och du tror att personalen hinner prata med de boende, jo tjena. Du lever i en fantasivärld även om det råkar finnas ngt boende här o där som är bra så är det väldigt få undantagK Kirre2 skrev:
Det enda jag har att gå på är boendet där min mamma bodde. Där hade de tid både till prat och andra aktiviteter. Hur det ser ut på andra ställen vet jag såklart inte, men det vore väl konstigt om hon lyckades få plats på landets enda väl fungerande boende...K kortis skrev:
Själv jobbade jag på långvården för 40 år sedan. Där hade vi däremot inte speciellt mycket tid över för att bara umgås.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
K Kirre2 skrev:Det enda jag har att gå på är boendet där min mamma bodde. Där hade de tid både till prat och andra aktiviteter. Hur det ser ut på andra ställen vet jag såklart inte, men det vore väl konstigt om hon lyckades få plats på landets enda väl fungerande boende...
Själv jobbade jag på långvården för 40 år sedan. Där hade vi däremot inte speciellt mycket tid över för att bara umgås.
Jag vikarierade några månader som vaktmästare på ett sjukhus, tex körde ut varor till avdelningarna, det var ungefär 45 år sedan, bla skulle jag köra ut dem till en långvårdsavdelning, det var första gången till den avdelningen så jag behövde fråga någon var jag skulle ställa kartongerna.
Men jag kunde inte hitta någon att fråga, i korridoren satt en kvinna i rullstol och ropade på hjälp hela tiden, gick ett tag i korridoren och tittade in på salarna, till slut hittade jag personalrummet med stängd dörr och där satt hela personalen packade som sillar med en tårta på bordet, antagligen fyllde någon av dem år eller något.
Det är det enda jag minns av långvården än idag.
Ni som säger att de ska placera honom på ett boende (bara sådär), var bor ni som har så många boenden att det bara är att skicka dit folk? 
När jag jobbade på hemtjänsten (måååånga år sedan) var folk tvungna att först dö för att någon ens skulle vara tilltänkt för äldreboende tex. Det var ett av huvudskälen till att jag inte ville jobba inom området (trots att jag älskar gamlingar). Stod inte ut med att (se) de äldre tvingades sitta hemma ute i stugorna.. ensamma.. när deras partners dött och barnen inte alltid hade tid.. de ville inget hellre än att få plats på ett boende så de kunde få se andra människor och/eller känna sig trygga ..
8 ggr om dagen fick de besök av oss och 8 gånger ringde de för att prata eller kolla var man var. När man kom ville de fika, prata, spela nått, bara sitta bredvid.. men vi fick inte ge dem 5 min extra ens (vi hade inte tid).. de ”tappade” tabletterna för att vi skulle vara kvar en minut extra.. eller satt längre på toa osv bara för några minuters längre sällskap..
Det ska till jäkla mycket innan de får en plats.. att åka 2 mil (4 t/r) ut på landet 8 ggr om dagen för att hjälpa EN person med mat, mediciner, toalettbesök, frukost, duschning osv.. ser kommunen som ”mycket bättre”.. trots att de sitter och gråter när man måste gå.. och inte vill annat än få bo på hem!
Så jäkla tragiskt.
När jag jobbade på hemtjänsten (måååånga år sedan) var folk tvungna att först dö för att någon ens skulle vara tilltänkt för äldreboende tex. Det var ett av huvudskälen till att jag inte ville jobba inom området (trots att jag älskar gamlingar). Stod inte ut med att (se) de äldre tvingades sitta hemma ute i stugorna.. ensamma.. när deras partners dött och barnen inte alltid hade tid.. de ville inget hellre än att få plats på ett boende så de kunde få se andra människor och/eller känna sig trygga ..
8 ggr om dagen fick de besök av oss och 8 gånger ringde de för att prata eller kolla var man var. När man kom ville de fika, prata, spela nått, bara sitta bredvid.. men vi fick inte ge dem 5 min extra ens (vi hade inte tid).. de ”tappade” tabletterna för att vi skulle vara kvar en minut extra.. eller satt längre på toa osv bara för några minuters längre sällskap..
Det ska till jäkla mycket innan de får en plats.. att åka 2 mil (4 t/r) ut på landet 8 ggr om dagen för att hjälpa EN person med mat, mediciner, toalettbesök, frukost, duschning osv.. ser kommunen som ”mycket bättre”.. trots att de sitter och gråter när man måste gå.. och inte vill annat än få bo på hem!
Så jäkla tragiskt.
Som jag sagt tidigare min son besöker frekven ALLA boenden i Östergötland och är djupt bedrövad över hur det är på de allra flesta även om det finns några bra med engagerad personalK Kirre2 skrev:Det enda jag har att gå på är boendet där min mamma bodde. Där hade de tid både till prat och andra aktiviteter. Hur det ser ut på andra ställen vet jag såklart inte, men det vore väl konstigt om hon lyckades få plats på landets enda väl fungerande boende...