BirgitS
Marike Marike skrev:
Men man kan ju undra varför antalet pantersniglar ökat så i antal? Förra året hittade jag ägg från dessa sniglar som jag la på skyddad plats, de har kanske kläckts, och vid ett tillfälle i år, då jag flyttade takpannor på marken, räknade jag 15-20 st. De måste ju ha ätit något fram tills nu. Nu ska de väl kalasa på fallfrukt,på vilket tillgången är noll i år. Jag ger dem nog lite kattmat i alla fall, i fall att.
På många ställen har sommaren varit tillräckligt fuktig för att sniglar ska trivas och föröka sig. Eftersom pantersniglar framförallt lever på dött växtmaterial låter inte kattmat som något de gillar.

Marike
BirgitS BirgitS skrev:
På många ställen har sommaren varit tillräckligt fuktig för att sniglar ska trivas och föröka sig. Eftersom pantersniglar framförallt lever på dött växtmaterial låter inte kattmat som något de gillar.
Eller ska man ifrågasätta vad kattmat är.;)

Jag har ett snigel-kit. Turkyoughurthink, gammal sax och sån där stekpincett i plast. Plockar upp snigeln i hinken - klipp klipp och när rensningen är klar töms hinken på lämpligt ställe för påfyllning när asgamarna kommit dit. Synnerligen effektiv och oäcklig för kräsmagade.

Min metod är en 3-r liters plasthink med lock, i hinken 1 liter rödsprit. En snigel som släpps i hinken dör direkt, det luktar bara sprit hur många sniglar som än ligger där och när man tycker att hinken blir tung gräver man ett hål och tömmer hinken. Miljövänligt, inget slabbande med saxar, plastpåsar, salt och frysar. Och en snabb bortgång i alkohol är väl ok.

Stampar till lite lätt på dem. Torkar sedan av dojjan lite lätt i gräset och går vidare i livet.
Aldrig fattat vad de ska in i frysen å göra.

Största problemet med mördarsniglar är att robotgräsklipparen blir så kladdig.

D
Gick på jakt efter snigel igår efter några öl, funderade på om man skulle hälla salt på dem, koka dem eller bakbinda, rada upp dem och utdela nackskott på en så de andra sen kan springa och skvallra. Spread the word liksom.
Föll på sin egen orimlighet då sniglar inte har armar.

-slängde dom i bäcken istället. Läst att de överlever i vatten ett tag, men de låg still där och rörde sig inte sålänge jag såg. Idag när jag inspekterade låg nån enstaka kvar, resten var borta.
Har de tackat för badet och dragit upp på tomten igen eller har kräftorna och vattensorkarna fått ett skrovmål?

• Haha
Isakare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.