374 läst ·
6 svar
374 läst
6 svar
Takpapp - har jag tabbat mig helt?
Hej!
La idag underlagspapp och takpapp på ett litet friggebodstak 4,2x2,8 meter.
Gjorde några grejer jag nu läser om som kanske gör att allt jävla slit va förgäves.
- Ena horisontella skarven där klisterremsa mot klisterremsa ska mötas missade jag att ta bort ena skyddsfilmen till klisterremsan (barn som störde). När jag försökte få upp den igen och ta bort skyddsfilmen på ena satt den för hårt. Så jag fortsatte. Är det ett jätteproblem?
- Jag gick upp med underlagspappen och ytpappen ovanpå vindskivan och spikade. Inte över och utanpå.
- Jag la ingen kappa längs gavlarna... Vilket såklart hade skyddat mot böjen på takpappen där klistret har svårt att fästa..
- Fotplåten ligger mellan trekantsreglarna (inte under) Vilket jag inser nu är märkligt och en risk säkert då vattnet riskerar att komma fel där vid råspont osv osv.
Hur illa är detta?
La idag underlagspapp och takpapp på ett litet friggebodstak 4,2x2,8 meter.
Gjorde några grejer jag nu läser om som kanske gör att allt jävla slit va förgäves.
- Ena horisontella skarven där klisterremsa mot klisterremsa ska mötas missade jag att ta bort ena skyddsfilmen till klisterremsan (barn som störde). När jag försökte få upp den igen och ta bort skyddsfilmen på ena satt den för hårt. Så jag fortsatte. Är det ett jätteproblem?
- Jag gick upp med underlagspappen och ytpappen ovanpå vindskivan och spikade. Inte över och utanpå.
- Jag la ingen kappa längs gavlarna... Vilket såklart hade skyddat mot böjen på takpappen där klistret har svårt att fästa..
- Fotplåten ligger mellan trekantsreglarna (inte under) Vilket jag inser nu är märkligt och en risk säkert då vattnet riskerar att komma fel där vid råspont osv osv.
Hur illa är detta?
När barnen växt upp och flyttat hemmifrån kan du ju lägga på ett plåt eller tegeltak. Nu kan du glädja dej över att fått på taket före midsommar och regnetF FilipHe skrev:
Åtgärd/ nytt yttertak före pensioneringen av husägaren, annars är risken att det aldrig blir av och sen kommer kanske näste ägare gnälla här på forumet över fuskjobbet om ett halvsekel..S stugfar skrev:
Haha, noterat! SS stugfar skrev:
Skönt ändå att ingen verkar oroad över missarna.F fribygg skrev:
Får nog bli en vända takpapp igen då. Är ju låglutande. Men den gången kanske jag kommer ihåg detaljerna 👍😅
Klicka här för att svara