131 läst ·
4 svar
131 läst
4 svar
Snickerigrund som inte torkar helt
Hej!
För flera dagar sedan skrapade vi fönsterram och fönsterfoder och oljade det som blev trärent med en 50/50-blandning av rå linolja och balsamterpentin. Därefter strök jag ett väldigt tunt lager vanlig snickerigrund på samma ytor, som kändes helt torra och inte klibbiga av oljan. Troligen målade jag ändå för snart efter oljebehandlingen, för nu vill grundfärgen inte bli helt klibbfri.
Till saken hör att detta är en stuga vid havet och att vädret är rätt svalt och mulet, dock inte mycket regn än så länge.
Två frågor:
* Är problemet vattenbaserad snickerigrund på linolja/balsamterpentin, eller att det är för sent på sommaren och för fuktig luft? Eller både och?
* Vad gör jag nu? Kan jag försöka tvätta bort klibbet på ytan med fuktig trasa, eller måste jag skrapa och börja från början? Vädret är skrutt för torkning, så jag har god lust att vänta – men då kanske det inte blir av förrän nästa sommar! 😬🙄
För flera dagar sedan skrapade vi fönsterram och fönsterfoder och oljade det som blev trärent med en 50/50-blandning av rå linolja och balsamterpentin. Därefter strök jag ett väldigt tunt lager vanlig snickerigrund på samma ytor, som kändes helt torra och inte klibbiga av oljan. Troligen målade jag ändå för snart efter oljebehandlingen, för nu vill grundfärgen inte bli helt klibbfri.
Till saken hör att detta är en stuga vid havet och att vädret är rätt svalt och mulet, dock inte mycket regn än så länge.
Två frågor:
* Är problemet vattenbaserad snickerigrund på linolja/balsamterpentin, eller att det är för sent på sommaren och för fuktig luft? Eller både och?
* Vad gör jag nu? Kan jag försöka tvätta bort klibbet på ytan med fuktig trasa, eller måste jag skrapa och börja från början? Vädret är skrutt för torkning, så jag har god lust att vänta – men då kanske det inte blir av förrän nästa sommar! 😬🙄
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Min gissning är att du var för het på gröten - rå linolja utan sickativ iblandat är inget som torkar på enstaka dagar och är inget för den som har bråttom.
Sedan har jag inge koll på vad snickerigrund är för typ av färg, men är det en plastfärg som inte uttalat är kompatibel/blandbar med fortfarande rå och inte oxiderad linoljegrund så tror jag att det kan vara en förklaring.
nu har du i alla fall behandlat ytorna, så det är förmodligen ingen katastrof om det får vänta till nästa sommar...
Sedan har jag inge koll på vad snickerigrund är för typ av färg, men är det en plastfärg som inte uttalat är kompatibel/blandbar med fortfarande rå och inte oxiderad linoljegrund så tror jag att det kan vara en förklaring.
nu har du i alla fall behandlat ytorna, så det är förmodligen ingen katastrof om det får vänta till nästa sommar...
Hm, grundfärgen benämns som miljöanpassad vattenburen lackfärg, vet inte riktigt vad det innebär. Får se hur resten av sommaren artar sig, och om klibbet torkar till slut.X xxargs skrev:Min gissning är att du var för het på gröten - rå linolja utan sickativ iblandat är inget som torkar på enstaka dagar och är inget för den som har bråttom.
nu har du i alla fall behandlat ytorna, så det är förmodligen ingen katastrof om det får vänta till nästa sommar...![]()
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag tror du har rätt i att jag gjort "fel". Har jobbat med linolja och linoljefärg flera gånger och hade linolja och balsamterpentin kvar. Sedan hittade jag inte linoljefärg i rätt "utevit" och köpte fönsterfärg, utan att veta att jag då borde ha köpt annat än vattenbaserad.H HSP skrev:
Men men, om det inte torkar får jag väl bita i det sura äpplet och skrapa igen. Dock har grundfärgen faktiskt torkat jättesnabbt till klibbfritt på en linoljad yta som fick torka längre, så helt inkompatibla tycks de inte vara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden