Du behöver nog 4 spiror i 'rätt' längd, 4 bommar (uppe,nere) samt 4 'stag' (facklängden). Vill du ha det riktigt bra så borde du sätta en diagonal också. Har för mig att det finns 'startspiror' också, som man kan/ska ha i botten. Men det är olika mellan leverantörerna.

Längden på spirorna anpassar du (inkl skruvmån på fötterna) så de ansluter till de rambaserade facken 'bredvid'. Så du kan behöva några olika längder för att vara helt anpassningsbar. Hängde du med?

Kolla med Monzon, men jag antar att deras ramställning är layherkompatibel så du vet vad som passar.

Redigerat:
lt1cobra skrev:
Du behöver nog 4 spiror i 'rätt' längd, 4 bommar (uppe,nere) samt 4 'stag' (facklängden). Vill du ha det riktigt bra så borde du sätta en diagonal också. Har för mig att det finns 'startspiror' också, som man kan/ska ha i botten. Men det är olika mellan leverantörerna.

Längden på spirorna anpassar du (inkl skruvmån på fötterna) så de ansluter till de rambaserade facken 'bredvid'. Så du kan behöva några olika längder för att vara helt anpassningsbar. Hängde du med?

Kolla med Monzon, men jag antar att deras ramställning är layherkompatibel så du vet vad som passar.
Aha, man måste ha stag på längden också? Det behöver man ju ej på ramarna?

Jag är med, tänkte att man kunde bygga upp till första bomlaget med spiror och sen fortsätta med ramar.

Har lite kortare 1 meters ramar men blir ju svårt att få till det även med dom i en trappa antar jag. Eller tänker jag fel?

Ångrar lite att jag inte köpte en spirställning, är ju mycket friare.

Ja, precis. Kolla sid 16 här : http://www.monzon.se/Upload/documents/Modular_mont_sv_0_vers5.pdf

Nej det är ett pyssel att få till det med ramställning om det är kuperat. Långa bottenskruvar + olika längd på ramarna då kan det gå. Med modulställning behöver man ju 'bara' komma upp/ned 25cm (givet 50cm delning på kringlorna) så är det klart. Men man har tradeoff på vikten, väger nog det dubbla... = bökigt att transportera.

Jag har 60cm och 100cm ramar. Jag tror det finns 160 i stål också.

Hittade också den pdfen.
Märkligt att man kan spendera 1000-tals timmar jobbande på ställning men inte ha en aning hur det är byggt :)

Jag har ett gäng 1 m ramar men det blir ju klurit ändå, får leka tetris och se om jag får ihop det helt enkelt.

Känns det ostabilt får du sätta en diagonal på den korta ramen (flexibla kopplingar + "burton rör")

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.