17 195 läst ·
34 svar
17k läst
34 svar
Monzon Byggställning
Sida 1 av 3
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Någon som har erfarenhet av dessa?
Hur är dom att bygga jämfört med Haki, Layher osv?
Kvalitet?
Tänkte investera i ett hundratal kvm om det verkar vara bra grejer
Hur är dom att bygga jämfört med Haki, Layher osv?
Kvalitet?
Tänkte investera i ett hundratal kvm om det verkar vara bra grejer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har ställning ca 300 dagar/år.
Det blir en hel del pengar.
Köper jag 100 kvm ställning har jag sparat in den på ca 6 månader.
Vill ha en smidig, lätt och lättfraktad ställning.
Tänker mig ett släp med strax över 100 kvm ställning.
Det blir en hel del pengar.
Köper jag 100 kvm ställning har jag sparat in den på ca 6 månader.
Vill ha en smidig, lätt och lättfraktad ställning.
Tänker mig ett släp med strax över 100 kvm ställning.
Har en del Monzon blandat med Layher, samma system med ringar på stöttorna och kilar man viker in och bankar till med hammaren.
Tycker ringsystemet är överlägset dom andra då de enskilda bitarna blir mindre att kånka på och lättare att stuva, dessutom kan man bygga lite mer kreativt med dessa är iaf min erfarenhet, vinklar och vrår är ju inga större problem att få till.
Konsolerna som finns som tillbehör är grymt bra att ha i arsenalen.
Ovan gäller alltså modular systemet, skulle ju varit fint att ha modular light om man flyttar den ofta men det blir ju en lite större hög pengar som skall ut.
Tycker ringsystemet är överlägset dom andra då de enskilda bitarna blir mindre att kånka på och lättare att stuva, dessutom kan man bygga lite mer kreativt med dessa är iaf min erfarenhet, vinklar och vrår är ju inga större problem att få till.
Ovan gäller alltså modular systemet, skulle ju varit fint att ha modular light om man flyttar den ofta men det blir ju en lite större hög pengar som skall ut.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag hade nog tänkt mig ramställningen men lösa spiror kanske är bättre?jonasz skrev:Har en del Monzon blandat med Layher, samma system med ringar på stöttorna och kilar man viker in och bankar till med hammaren.
Den stora fördelen med spiror är att man kan placera bomlaget 'var man vill', då ringarna sitter på 50cm avstånd på spiran. Mycket flexibelt. Nackdelen är att det är järn och väger därefter. 100kvm med spiror på en släpvagn väger kanske 1500-1600kg (om det stoppar). 100kvm ramställning (alu) hamnar kanske runt 1000kg inkl släp (ex monzon). Jag har Assco plettac's motsvarighet (layher kopia) och tycker den funkar i 80-90% av fallen. Köper du till lite korta ramar så kommer du långt med rammodellen.
Edit: anledningen till att jag kör med aluram är att jag hyr ut det = mer ställning/släp för kunden (runt 120kvm på ett släp som är typat för 1000kg, dvs nästan alla bilar får dra det).
Edit: anledningen till att jag kör med aluram är att jag hyr ut det = mer ställning/släp för kunden (runt 120kvm på ett släp som är typat för 1000kg, dvs nästan alla bilar får dra det).
Redigerat:
Monzon har ju en variant av modul (modular light) i aluminium som ser riktigt intressant ut, en del pengar extra men det räknar man nog hem om man använder den i verksamhet och hyr ut den relativt frekvent
Jo jag har sett den men de är utanför min budget
aluminium är också väldigt känsligt, jag har inte tittat på Monzons alu spiror men priset och 'risken' för misshandel vid uthyrning (jag hyr ut utan montage) har gjort att jag inte satsat på det. Avbetalningstiden skulle också bli längre, förutsatt man ska hålla marknadspris. Men det är en asball produkt, som jag gärna skulle ha men till ett lägre pris 
Redigerat:
En kontrollfråga till TS, vad för jobb gör du oftast där du behöver ställning? Ramställningar är oftast smala (ca 70cm) och håller lägre lastklass än dito stål. Tänk också på att trapptorn är något som man inte får med sig på de ställnlngskärror som säljs av Monzon och AP ställningsprodukter, utan det är invändig stege som gäller. Har varit med om att det(stege) inte varit tillfredställande vid besök från arbetsskyddet, vilket resulterade i stopp av bygget tills det var åtgärdat
Har för mig att lodrät stege utan fallskydd ej är godkänd som tillträde till byggställning. Det var snacket som gick på en firma jag jobbade hos förr iaf.lt1cobra skrev:
Stegar är olämpliga och ska undvikas (men de är alltså godkända), AFS väger in saker som utrymningsvägar och möjlighet att transportera mtrl därför ser de helst att man inte använder stegar, är det uppenbart att mtrl/maskiner/utrustning ska upp vill de se trapptorn. Stegar över 6m skall ha 'ryggskydd' från och med 2,5m höjd för att passera inspektion / vara säkra.MaxPax skrev:
TS, om du inte gått utbildningen för AFS 1990:12 så gör det, det är väl spenderad tid
Redigerat:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det som ställningen ska användas till är framförallt fasad, fönster och takbyten på villor.lt1cobra skrev:En kontrollfråga till TS, vad för jobb gör du oftast där du behöver ställning? Ramställningar är oftast smala (ca 70cm) och håller lägre lastklass än dito stål. Tänk också på att trapptorn är något som man inte får med sig på de ställnlngskärror som säljs av Monzon och AP ställningsprodukter, utan det är invändig stege som gäller. Har varit med om att det(stege) inte varit tillfredställande vid besök från arbetsskyddet, vilket resulterade i stopp av bygget tills det var åtgärdat
Alltså relativt korta jobb med begränsad mängd ställning.
Har fått hugg på en assco plettac ramställning i stål med stålplank.
24 sektioner på 2x3 m.
Begagnad men i bra skick.
60 000 kr.
Är det vettigt