17 195 läst ·
34 svar
17k läst
34 svar
Monzon Byggställning
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har bara den allmänna utb upp till 9 m. Afs 2004:4 tror jag den heter.lt1cobra skrev:Stegar är olämpliga och ska undvikas (men de är alltså godkända), AFS väger in saker som utrymningsvägar och möjlighet att transportera mtrl därför ser de helst att man inte använder stegar, är det uppenbart att mtrl/maskiner/utrustning ska upp vill de se trapptorn. Stegar över 6m skall ha 'ryggskydd' från och med 2,5m höjd för att passera inspektion / vara säkra.
TS, om du inte gått utbildningen för AFS 1990:12 så gör det, det är väl spenderad tid![]()
Hmm, typ 280kvm. Det är ett hyffsat pris, ställning står sig rätt bra i pris som beggat verkar det som. AP vill ha 72kkr för 170kvm ALU, skulle tro 280 kostar ca 110kkr. Kolla om det är assco quadro eller plettac sl70. Jag är inte 100 men jag tror inte Plettacen är layher kompatibel (quadro och monzon är ju det = enklare att komplettera om du behöver det).hantverkare1 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag får det till 144 kvm?lt1cobra skrev:Hmm, typ 280kvm. Det är ett hyffsat pris, ställning står sig rätt bra i pris som beggat verkar det som. AP vill ha 72kkr för 170kvm ALU, skulle tro 280 kostar ca 110kkr. Kolla om det är assco quadro eller plettac sl70. Jag är inte 100 men jag tror inte Plettacen är layher kompatibel (quadro och monzon är ju det = enklare att komplettera om du behöver det).
24x6?
Den är kompatibel med monzon, layher och nått mer jag ej minns namnet på.
Hur är det med att blanda stål och alu? Kan, bör, får man?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Ja, kändes TOTALT onödigt.lt1cobra skrev:
Lärde sig inte ett smack. Bara en massa tjat om att det var mycket viktigt att man var minst 2 för att bygga säkert.
Mycket gott kaffe däremot och så fick man ännu ett fint plastkort att fylla plånboken med.
Ok, beror på hur man räknarhantverkare1 skrev:
alu och järn går att blanda men järn skall isåfall vara i botten och alu överst.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Så kan man ju iofs räkna om man bara bygger på längden, annars blir ju nästa bomlagshöjd missvisande.
Eller tänker jag fel?
Att alu ska vara överts är ju bra av flera anledningar. Stålramarna är tyngre än dom ser ut
Eller tänker jag fel?
Att alu ska vara överts är ju bra av flera anledningar. Stålramarna är tyngre än dom ser ut
Ja det hänger helt på hur man bygger och vilken utrustning som är med på dealen, fråga efter kvm ytan och kolla, eller få en mtrl spec (pm'a så kan jag kolla på den åt dig)hantverkare1 skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jahapp. Vart ett inköp av ca 250 kvm layher ramställning.
Någon som vet om man kan kombinera modulställning med ram?
Ibland är ju underlaget lite väl ojämnt för att det ska gå att justera in på bottenskruvarna och med lägre ramar, ex en källartrappa mitt på en husvägg.
Då vore det smidigt att ta ett par vanliga spiror och bygga ner i trappan med och sen fortsätta med ramarna.
Någon som vet om man kan kombinera modulställning med ram?
Ibland är ju underlaget lite väl ojämnt för att det ska gå att justera in på bottenskruvarna och med lägre ramar, ex en källartrappa mitt på en husvägg.
Då vore det smidigt att ta ett par vanliga spiror och bygga ner i trappan med och sen fortsätta med ramarna.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg