Har idag bara en enkel lucka (i princip bara en skiva) som ligger som lucka upp till vinden.
Inomhusbild visar tak, hörn, dörröppning med glasdörr, väggar, och del av handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Katastrof ur isoleringssynpunkt, men även osmidigt när man behöver upp dit (Både för inspektion men även för förvaring).
Så ny vindslucka med trappa är tanken att den ska dit.

Två frågeställningar:
1. För mig som "Nybörjare", hur lätt är det att montera en ny lucka med trappa. Dagens lucka är ca 60x70 cm. Har googlat ett antal videos m.m, men alla verkar utgå från att man har ett hål som är rätt storlek från början. Här kommer jag ju behöva kapa upp ett nytt hål och jag antar bygga en ny ram i / runt hålet?

2. Hur väljer jag lucka/modell? Hittar allt från 1000-lappen till 10-tusenlappen i pris. Vad ska man kika på och tänka på?

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
Har idag bara en enkel lucka (i princip bara en skiva) som ligger som lucka upp till vinden.
[bild]

Katastrof ur isoleringssynpunkt, men även osmidigt när man behöver upp dit (Både för inspektion men även för förvaring).
Så ny vindslucka med trappa är tanken att den ska dit.

Två frågeställningar:
1. För mig som "Nybörjare", hur lätt är det att montera en ny lucka med trappa. Dagens lucka är ca 60x70 cm. Har googlat ett antal videos m.m, men alla verkar utgå från att man har ett hål som är rätt storlek från början. Här kommer jag ju behöva kapa upp ett nytt hål och jag antar bygga en ny ram i / runt hålet?

2. Hur väljer jag lucka/modell? Hittar allt från 1000-lappen till 10-tusenlappen i pris. Vad ska man kika på och tänka på?

/Jocce
Jag har kört med en Dolle vanlig vindslucka med trappa
https://www.bauhaus.se/vindstrappa-clickfix-56-3-delad-540x1130

Sågade upp i taket och byggde en ram för den bara - sen drevade jag och listade under.

Walle85
Jag köpte mig en Royalpolar, lätt att installera och funkar bra och känns stabil.

https://www.k-rauta.se/produkt/vindstrappa-byggera-royalpolar-690x1130mm/9004875301621

Var tvungen att öppna upp hålet från gamla luckan lite mer. Kapade bort regeln på ena långsidan och satte dit en ny med lite mer avstånd (lämna lite extra plats för justermån). Sen upp med luckan, sätt fast två reglar som livar med taket temporärt, lägg luckan på dem och skruva fast den med karmskruvar (uppifrån vinden). Då kan du göra allt själv och det blir perfekt i linje med taket. Sen bara att dreva den spalt som blir mellan luckan och reglarna.

• Gilla
Jocce81 och 1 till
  • Laddar…
Var uppe och kikade på vinden idag, så här ser det ut uppifrån.

Utsikt ner genom vindslucka till undervåning, isolering synlig, träkonstruktioner, person står nedanför, byggmaterial och verktyg utspridda.
Skapa konto
Bild tagen uppifrån visar en trappa, isolering, träreglar och en del av ett rum. Perspektivet är roterat.
Skapa konto
Vindsvåning med isolering, bråte och öppen lucka till bostadsutrymme nedan.
Skapa konto
Byggnadskonstruktion, isoleringsmaterial, träbjälklag, oordnat, renoveringsarbete, synliga träreglar, fragmenterade material, kontrasterande belysning, inomhusmiljö.
Skapa konto

Tolkar det som att det, precis som det sägs här, bara är att kapa upp innertaket och sen bygga en ny "ram" (eller förlänga den gamla) för att sedan montera.

/Jocce

Walle85 Walle85 skrev:
Jag köpte mig en Royalpolar, lätt att installera och funkar bra och känns stabil.

[länk]

Var tvungen att öppna upp hålet från gamla luckan lite mer. Kapade bort regeln på ena långsidan och satte dit en ny med lite mer avstånd (lämna lite extra plats för justermån). Sen upp med luckan, sätt fast två reglar som livar med taket temporärt, lägg luckan på dem och skruva fast den med karmskruvar (uppifrån vinden). Då kan du göra allt själv och det blir perfekt i linje med taket. Sen bara att dreva den spalt som blir mellan luckan och reglarna.
Denna kostar ju betydligt mer än den tidigare länkade. Vad är den stora skillnaden?

/Jocce

Jag köpte en på Hornbach för runt 4000 kr som är rätt ok isolerad.

Det är inte helt enkelt att få upp den själv, och du behöver tänka på vikten av stegen och moment när man klättrar.
Jag flyttade mitt gamla hål ca 50 cm så jag kunde fästa och bygga en ram fast i takstolarna.

Kontrollera att stegen går att montera loss från ramen så går det enklare att montera. Det är inte säkert att det går på de allra billigaste...

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jo, det går även på de billigaste. Det blir inget moment i luckan när man klättrar om den är rätt monterad.
Jag har monterat en som jag har för mig att kom från byggmax. Den kan man nog inte kalla isolerad, men den var i alla fall tät.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Jocce81 Jocce81 skrev:
Denna kostar ju betydligt mer än den tidigare länkade. Vad är den stora skillnaden?

/Jocce
Isolering skulle jag tro av att bara ta en snabb titt på bilden.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Isolering skulle jag tro av att bara ta en snabb titt på bilden.
0,64 W/m2*K mot 0,43 W/m2°C i U-värde såg jag nu när jag googlade. Hur mycket skillnad gör det i praktiken?

/Jocce

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Walle85
Det går att räkna på 😊

https://dryft.se/energirenovering/u-varde/

Skulle den billigare släppa igenom för mycket så kan man komplettera med en extra lucka ovanför med isolering. Dvs. du bygger en upphöjd ram runt luckan uppe på vinden och lägger isolering runt samt ett lock som du även fäster isolering på.

Exempel på produkter man kan köpa om man inte orkar snickra själv:
Vindsstege med lucka, infälld i tak, vikbar. Öppen och stängd vy. Inkluderad madrasstillbehör, skydd.
Skapa konto

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
surris
Jocce81 Jocce81 skrev:
0,64 W/m2*K mot 0,43 W/m2°C i U-värde såg jag nu när jag googlade. Hur mycket skillnad gör det i praktiken?

/Jocce
I praktiken ingen skillnad när det är så liten yta. Ca 10-20 kWh.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
surris surris skrev:
I praktiken ingen skillnad när det är så liten yta. Ca 10-20 kWh.
10-20 kwH per...?

/Jocce

surris
Jocce81 Jocce81 skrev:
10-20 kwH per...?

/Jocce
År

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.