Hej!
Köpte hus i våras och ska till att byta hängrännor och stuprör då de är från när huset byggdes -69. Lagom avancerat gör-det-själv-fixande för en nybliven husägare tyckte jag. Stötte dock på problem när jag skulle välja rännkrokar och tog en närmare titt på hur hängrännorna är monterade i dagsläget, se bild. Hur kan jag montera nya rännkrokar utan att behöva "riva upp hela taket"?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om taket är bra för övrigt tycker jag nog att du åtminstone ska se över råsponten sista biten och sätta dit fotplåt som det ska va. Då kan du ju bygga om takfoten lite som du vill! Finns mängder med olika rännkrokar att välja på. Finns lite bra filmer på youtube https://m.youtube.com/watch?v=cPiBGQY_gS4

Du behöver nästan ha en ställning för att få nåt vettigt flyt i arbetet här. Tipsen ovan är bra också.

Varför måste rännkrokarna bytas?

Tack för era svar, blev ett lite större projekt att byta rännorna än jag hade tänkt mig alltså.
Kurtivan, rännkrokarna är rostiga och i dåligt skick precis som rännorna och rören..

S
Är det estetiska eller funktionella behov av att bytas? Man ska verkligen dra sig för att byta krokar och rännor om det inte är dags för takbyte, åtminstone krokarna bör hålla lika länge som taket.

Det där taket är garanterat bytt efter att krokarna monterats.

Pannorna ser ut att vara i bra skick så dom är iaf bytta senaste 10 åren

S
Jag tittade inte så noga, tog för givet att alla byter krokar och hängrännor när man byter tak... Jag borde dock lärt mig vid det här laget att inte ta saker för givet när det gäller folks snålhet. :(

• Gilla
S.Ramzi
  • Laddar…
Hur då rostiga? Håller de på att gå av? Eller är de bara ytrostiga, det ser så ut? Dessutom verkar det vara rejäla krokar, av kanske 4 mm järn? Är det inte rostiga så de håller på att gå av är det mindre jobb att slipa av ytrosten, måla och hänga dit nya rännor än att byta krokar.

Taket byttes 2005, varför man inte passade på att byta krokar och rännor också vet jag inte. Besiktningsmannen tyckte jag skulle byta rännorna snarast, krokarna nämnde han inte speciellt, de kanske skulle kunna sitta kvar. De håller inte på att ge vika men rostiga är de, jag kan inte riktigt bedöma hur allvarligt det är egentligen. Jag hade tänkt sätta rännor och rör i aluzink (ska även måla om fasaden och de passar bättre till färgen än svarta eller vita) och då är det nog inte så snyggt med målade krokar. Men jag måste kanske tänka om och låta krokarna vara kvar ändå.

Du skulle kunna såga av krokarna och komplettera taket med en takfotsbräda som du fäster i taktassarna (det som sticker ut av takstolen utanför väggen) sedan skruvar du fast nya krokar i den, vad tror du om det?

Ja det skulle man kunna göra, då får jag ju både nya krokar och slipper in under taket och greja! Avsaknaden av fotplåt kvarstår dock, å andra sidan har det ju inte funnits någon se senaste 10 åren heller.. Hur viktig är fotplåten?

S
Krokarna som man fäster i fotbrädan har en tendens att hamna för långt bak om man inte planerar ordentligt, Kolla vilka krokar du ska köra med (byggmax ställbara är riktigt smidiga att jobba med, jag har dom både på hus o altan)

Sen kapar du en brädbit som du kan montera kroken på o titta hur den sitter, Mina hängrännor på huset sitter så att pannorna går ungefär 5/8 (fem åttondelar) över rännan, med andra ord är det på gränsen att det rinner förbi rännorna, men det gör inte det ens vid ganska kraftiga regn så det duger fint.

Ser ut som dina takstolar slutar rätt långt bak sett till takpannorna, det är därför jag uppmärksammar dig på detta, på min altan löste jag detta genom att montera 2 st fotbrädor, först en 120 bräda och sen en 150 utanpå, bara för att få ut 150brädan tillräckligt långt :)

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Jag har även satt en fotplåt på sista läkten under pannan som går ner i rännan. Så kan du ju göra så slipper du att det skvätter in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.