Ska montera en vägg längs med en vedspis. Väggen blir med 145 mm stålregel enligt bild. Närmast spisen kommer jag montera en 12 mm gipsskiva och sedan på denna en 12 mm mineritskiva. Nu till frågan, hur monterar jag gips- och mineritskivan mot stålregeln, kommer inte åt att skruva skivorna från helt och hålleg från spissidan eftersom det endast finns ca 4-5 cm där. Tips?

• Stålreglar vid vedspis, med verktyg och material runtom; inlägg om att montera gipsskiva och mineritskiva mot stålregeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Montera insidans skivor mot spisen med väggen liggande på golvet, sedan reser du hela väggen (med skivorna på plats) och skruvar fast den på plats typ som det syns på bilden.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Du limmar med gipsskivelim. Räcker med att fösta med några skruvar eller kilar för att trycka skivorna mot reglarna/ varandra medans limmet torkar

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du limmar med gipsskivelim. Räcker med att fösta med några skruvar eller kilar för att trycka skivorna mot reglarna/ varandra medans limmet torkar
Ok, håller limning verkligen? Tänker du lim både mellan stålregel-gipsskiva, gipsskiva-mineritskiva?

Mats-S Mats-S skrev:
Montera insidans skivor mot spisen med väggen liggande på golvet, sedan reser du hela väggen (med skivorna på plats) och skruvar fast den på plats typ som det syns på bilden.
Har funderat på denna lösning, men befarar att den kommer ta i taket när jag reser den upp.

C Christer Forsbo skrev:
Ok, håller limning verkligen? Tänker du lim både mellan stålregel-gipsskiva, gipsskiva-mineritskiva?
Tänk på att limmet måste vara godkänt för limning av brandskyddsskivor. Vanligt skivlim är inte det gissar jag.

C Christer Forsbo skrev:
Har funderat på denna lösning, men befarar att den kommer ta i taket när jag reser den upp.
Kan du inte göra den ett par cm lägre och sätta distanser mellan regeln och taket när du rest väggen? Det känns som den enklaste och billigaste lösningen.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan du inte göra den ett par cm lägre och sätta distanser mellan regeln och taket när du rest väggen? Det känns som den enklaste och billigaste lösningen.
Bra idé, funderar eventuellt på att kanske montera den stående, och vrida in den för att komma ifrån problemet.

useless useless skrev:
Tänk på att limmet måste vara godkänt för limning av brandskyddsskivor. Vanligt skivlim är inte det gissar jag.
Nej, mycket att tänka på, fick tips på PL 400 eller PL 600, men vet inte om de håller rätt brandklass. Verkar endast speca temperaturbeständighet upp till +70, PL800 upp till +90.

C Christer Forsbo skrev:
Ja i båda fallen. Limmet är speciellt framtaget för att limma gips på stålregel. Enda kravet är att det är c/c 450mm max på reglarna

• Gilla
Christer Forsbo
  • Laddar…
Mats-S
useless useless skrev:
Instämmer till 100%

Krångla inte till det med limning, betydligt enklare att skruva dit skivorna.
Du kan räkna ut hur stor marginalen är (a2+b2=c2), men tippar max 1cm så har du dessutom lite spelrum.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja i båda fallen. Limmet är speciellt framtaget för att limma gips på stålregel. Enda kravet är att det är c/c 450mm max på reglarna
Bra, tänker 30 cc för marginal, väggen kommer kaklas på andra sidan, ska bli badrum.

Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer till 100%

Krångla inte till det med limning, betydligt enklare att skruva dit skivorna.
Du kan räkna ut hur stor marginalen är (a2+b2=c2), men tippar max 1cm så har du dessutom lite spelrum.
Tack, skruvar helst om möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.