Hej, jag planerar att bygga hus, och använda Västkustskiva och en stående falsad spårpanel. Träguiden visar då på detta vis när det gäller montering.
Konstruktion av yttre vägg med detaljerade komponenter som lockläkt, luftspalt, vindskydd och isolering visad i tvärsnitt med förklarande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med beskrivande text om man skall använda falsad panel
Bygginstruktioner för falsad panel, stående eller diagonal, med rekommendation för luftningsläkt i slagregnsutsatta områden enligt Alternativ 3.

Innebär det då att jag bara behöver en horisontel spikläkt om man har "normalt" väder och inte en vertikal luftläkt under spikläkt?

Tittar man på Parocs monteringsanvisning visar de en vertikal luftläkt (dock tar de ingen hänsyn till vilken panel man använder.
Tittar man på Isover monteringsanvisning så visar de bara horisontel spikläkt
Tittar man på Rockwool så visar de vertikal luftläkt.

Alltså vad gäller egentligen? Är det olika beroende på levernatör, eller sätter de bara ut "best practice" med tanke på att Träguiden inte visar en vertikal luftläkt och den ändå är uppdaterad 2021?

Försöker frå grepp om montaget här hur jag måste göra då jar som många andra ej vill att det skall bygga ut för mycket. Har även tänkt om man skall gå en mellanväg och sätta en 12mm vetikal, så får man in lite luftspalt

J
Det räcker med horisontell spikregel, västkustskivan är inte så fuktkänslig så därav så räcker det..
Endast slagregnsutsatta sidor som rekommenderas med vertikal luftspalt..
Men vi har byggt i många årtionden utan vertikal luftläkt så det fungerar utan under normala omständigheter..

Okej, men
J Jansson69 skrev:
Det räcker med horisontell spikregel, västkustskivan är inte så fuktkänslig så därav så räcker det..
Endast slagregnsutsatta sidor som rekommenderas med vertikal luftspalt..
Men vi har byggt i många årtionden utan vertikal luftläkt så det fungerar utan under normala omständigheter..
Okej, men blir det någon som helst typ av luftning bakom om det bara blir vertikal spikläkt? Dvs tar sig luft in någonstans ändå.

Hur avslutar ni längst ner vid plattan med västkustskivan/spikläkten, sätter ni en spikläkt längst ner eller sätter ni en regel typ som västkustskivan står på och fäster panelen i regeln??

J
N Nygge72 skrev:
Okej, men

Okej, men blir det någon som helst typ av luftning bakom om det bara blir vertikal spikläkt? Dvs tar sig luft in någonstans ändå.
En panel är aldrig vindtät så det blåser in luft, sedan är väl har oftast panelen spår på baksidan för att förhindra att den spricker och kupar sig..
N Nygge72 skrev:
Hur avslutar ni längst ner vid plattan med västkustskivan/spikläkten, sätter ni en spikläkt längst ner eller sätter ni en regel typ som västkustskivan står på och fäster panelen i regeln??
Det beror på om västkustskivan täcks av grunden eller inte längst ner?
Om den täcks av grunden så behör du inte göra något, men om den blir utanför konstruktionen så skylla jag ställt den på en regel eller haft någon slags startlist i plåt eller plast..

J Jansson69 skrev:
En panel är aldrig vindtät så det blåser in luft, sedan är väl har oftast panelen spår på baksidan för att förhindra att den spricker och kupar sig..

Det beror på om västkustskivan täcks av grunden eller inte längst ner?
Om den täcks av grunden så behör du inte göra något, men om den blir utanför konstruktionen så skylla jag ställt den på en regel eller haft någon slags startlist i plåt eller plast..
Okej, så om man sätter ett typ droppbleck längst ner så skulle den kunna vila på den, alternativt på en regel. Tänker att en regel blir ju ett bra musskydd med :)

Om den "vilar" på plattan, skall då syllisoleringen täcka denna med, eller är det bara syllen man täcker?

J
N Nygge72 skrev:
Okej, så om man sätter ett typ droppbleck längst ner så skulle den kunna vila på den, alternativt på en regel. Tänker att en regel blir ju ett bra musskydd med :)

Om den "vilar" på plattan, skall då syllisoleringen täcka denna med, eller är det bara syllen man täcker?
Syllisoleringen går sällan utanför regelbredden utvändigt..
Hur ser din konstruktion ut? Vad har du innanför västkustskivan?

Jag använde västkustskiva på mitt garage och satte då en regel som skivan står på. Sedan blev det musband ändå för att täcka luftspalten. Regeln i mitt fall var ju inte större än västkustskivan så det hade inte räckt som enda musskydd.

Jag har liggande panel så jag har bara vertikal läkt. Men hade jag haft stående panel så hade jag bara haft horisontal läkt utgår jag ifrån.

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Syllisoleringen går sällan utanför regelbredden utvändigt..
Hur ser din konstruktion ut? Vad har du innanför västkustskivan?
Som jag tänkt blir det Panel-Spikläkt-Västkustskiva-Regel/isolering (170)-Ångspärr-installationsskickt (45-Osb-Gips

J
N Nygge72 skrev:
Som jag tänkt blir det Panel-Spikläkt-Västkustskiva-Regel/isolering (170)-Ångspärr-installationsskickt (45-Osb-Gips
Du bör ha ett vindskydd innanför västkustskivan antingen vindduk eller någon form av skiva..
Har du vindduk så kan man låta den vikas ut på grunden så att västkustskivan kan stå på duken och således skyddas ifrån fuktuppsugning..

J Jansson69 skrev:
Du bör ha ett vindskydd innanför västkustskivan antingen vindduk eller någon form av skiva..
Har du vindduk så kan man låta den vikas ut på grunden så att västkustskivan kan stå på duken och således skyddas ifrån fuktuppsugning..
Okej, jag såg att de sa vindduk bara behövdes om byggnaden hade 3 våningar eller mer, men hade tänkt kolla upp det med.

"På platser utsatta för vind och från och med tredje våningen och uppåt i höga byggnader måste ett heltäckande vindtätt skikt, samt ytterhörn alltid skyddas med t.ex. Vindskydd WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindskydd, som monteras innanför Klimatskivan."

Men det är ju så pass liten kostnad så skadar väl inte att sätta även om det är lägre

Jag har också gjort tolkningen att vindskydd inte ska behövas och har inte det på garaget mitt. Men ett garage är ju också lite mindre noga än ett hus så kanske värt med hängslen och livrem där.

Mitt garage är annars av full villastandard med liggande panel, läkt, västkustskiva, 195 mm reglar och isolering, sedan 45 mm innerisolering, 12 mm plywood och sist gips.

Min rekommendation är att montera en stående 12 mm luftningsläkt för att få luften att cirkulera bakom panel, speciellt om du målar panelen med modern färg

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:
Okej, jag såg att de sa vindduk bara behövdes om byggnaden hade 3 våningar eller mer, men hade tänkt kolla upp det med.

"På platser utsatta för vind och från och med tredje våningen och uppåt i höga byggnader måste ett heltäckande vindtätt skikt, samt ytterhörn alltid skyddas med t.ex. Vindskydd WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindskydd, som monteras innanför Klimatskivan."

Men det är ju så pass liten kostnad så skadar väl inte att sätta även om det är lägre
Ja vindduk är tycker jag ett krav för du får mycket skarvar horisontellt med västkustskivan och dessa kommer inte att bli vindtäta det vet jag av erfarenhet..
Sedan är det inte fel att skydda stommen ifrån fukten som västkustskivan klarar av men om den ligger an stommen utan något emellan så riskerar man ju att fukten vandrar in i stommen om man inte har något emellan..

Jag skulle ha byggt så ätt utsida västkustskivan kommer jams med grunden så att du inte behöver en regel i botten..
Alternativt en vattenavledare likt denna bild..

• Illustration av väggkonstruktion med västkustskiva och vattenavledare, visar 10-15 mm avstånd mellan delar för att förhindra fuktvandring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag har också gjort tolkningen att vindskydd inte ska behövas och har inte det på garaget mitt. Men ett garage är ju också lite mindre noga än ett hus så kanske värt med hängslen och livrem där.
Ja så är det ju. För liten kostnad för att välja bort att vara dumsnål på. Det får man vara på saker man kan byta i efterhand. Men saker som sen är där de är, bör man inte vara dumsnål på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.