2 170 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Blir ej klok på monteringsanvisning av Västkustskiva
Hej, jag planerar att bygga hus, och använda Västkustskiva och en stående falsad spårpanel. Träguiden visar då på detta vis när det gäller montering.
Med beskrivande text om man skall använda falsad panel
Innebär det då att jag bara behöver en horisontel spikläkt om man har "normalt" väder och inte en vertikal luftläkt under spikläkt?
Tittar man på Parocs monteringsanvisning visar de en vertikal luftläkt (dock tar de ingen hänsyn till vilken panel man använder.
Tittar man på Isover monteringsanvisning så visar de bara horisontel spikläkt
Tittar man på Rockwool så visar de vertikal luftläkt.
Alltså vad gäller egentligen? Är det olika beroende på levernatör, eller sätter de bara ut "best practice" med tanke på att Träguiden inte visar en vertikal luftläkt och den ändå är uppdaterad 2021?
Försöker frå grepp om montaget här hur jag måste göra då jar som många andra ej vill att det skall bygga ut för mycket. Har även tänkt om man skall gå en mellanväg och sätta en 12mm vetikal, så får man in lite luftspalt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med beskrivande text om man skall använda falsad panel
Innebär det då att jag bara behöver en horisontel spikläkt om man har "normalt" väder och inte en vertikal luftläkt under spikläkt?
Tittar man på Parocs monteringsanvisning visar de en vertikal luftläkt (dock tar de ingen hänsyn till vilken panel man använder.
Tittar man på Isover monteringsanvisning så visar de bara horisontel spikläkt
Tittar man på Rockwool så visar de vertikal luftläkt.
Alltså vad gäller egentligen? Är det olika beroende på levernatör, eller sätter de bara ut "best practice" med tanke på att Träguiden inte visar en vertikal luftläkt och den ändå är uppdaterad 2021?
Försöker frå grepp om montaget här hur jag måste göra då jar som många andra ej vill att det skall bygga ut för mycket. Har även tänkt om man skall gå en mellanväg och sätta en 12mm vetikal, så får man in lite luftspalt
Det räcker med horisontell spikregel, västkustskivan är inte så fuktkänslig så därav så räcker det..
Endast slagregnsutsatta sidor som rekommenderas med vertikal luftspalt..
Men vi har byggt i många årtionden utan vertikal luftläkt så det fungerar utan under normala omständigheter..
Endast slagregnsutsatta sidor som rekommenderas med vertikal luftspalt..
Men vi har byggt i många årtionden utan vertikal luftläkt så det fungerar utan under normala omständigheter..
Okej, men
Hur avslutar ni längst ner vid plattan med västkustskivan/spikläkten, sätter ni en spikläkt längst ner eller sätter ni en regel typ som västkustskivan står på och fäster panelen i regeln??
Okej, men blir det någon som helst typ av luftning bakom om det bara blir vertikal spikläkt? Dvs tar sig luft in någonstans ändå.J Jansson69 skrev:
Hur avslutar ni längst ner vid plattan med västkustskivan/spikläkten, sätter ni en spikläkt längst ner eller sätter ni en regel typ som västkustskivan står på och fäster panelen i regeln??
En panel är aldrig vindtät så det blåser in luft, sedan är väl har oftast panelen spår på baksidan för att förhindra att den spricker och kupar sig..N Nygge72 skrev:
Det beror på om västkustskivan täcks av grunden eller inte längst ner?N Nygge72 skrev:
Om den täcks av grunden så behör du inte göra något, men om den blir utanför konstruktionen så skylla jag ställt den på en regel eller haft någon slags startlist i plåt eller plast..
Okej, så om man sätter ett typ droppbleck längst ner så skulle den kunna vila på den, alternativt på en regel. Tänker att en regel blir ju ett bra musskydd medJ Jansson69 skrev:En panel är aldrig vindtät så det blåser in luft, sedan är väl har oftast panelen spår på baksidan för att förhindra att den spricker och kupar sig..
Det beror på om västkustskivan täcks av grunden eller inte längst ner?
Om den täcks av grunden så behör du inte göra något, men om den blir utanför konstruktionen så skylla jag ställt den på en regel eller haft någon slags startlist i plåt eller plast..
Om den "vilar" på plattan, skall då syllisoleringen täcka denna med, eller är det bara syllen man täcker?
Syllisoleringen går sällan utanför regelbredden utvändigt..N Nygge72 skrev:
Hur ser din konstruktion ut? Vad har du innanför västkustskivan?
Jag använde västkustskiva på mitt garage och satte då en regel som skivan står på. Sedan blev det musband ändå för att täcka luftspalten. Regeln i mitt fall var ju inte större än västkustskivan så det hade inte räckt som enda musskydd.
Jag har liggande panel så jag har bara vertikal läkt. Men hade jag haft stående panel så hade jag bara haft horisontal läkt utgår jag ifrån.
Jag har liggande panel så jag har bara vertikal läkt. Men hade jag haft stående panel så hade jag bara haft horisontal läkt utgår jag ifrån.
Du bör ha ett vindskydd innanför västkustskivan antingen vindduk eller någon form av skiva..N Nygge72 skrev:
Har du vindduk så kan man låta den vikas ut på grunden så att västkustskivan kan stå på duken och således skyddas ifrån fuktuppsugning..
Okej, jag såg att de sa vindduk bara behövdes om byggnaden hade 3 våningar eller mer, men hade tänkt kolla upp det med.J Jansson69 skrev:
"På platser utsatta för vind och från och med tredje våningen och uppåt i höga byggnader måste ett heltäckande vindtätt skikt, samt ytterhörn alltid skyddas med t.ex. Vindskydd WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindskydd, som monteras innanför Klimatskivan."
Men det är ju så pass liten kostnad så skadar väl inte att sätta även om det är lägre
Ja vindduk är tycker jag ett krav för du får mycket skarvar horisontellt med västkustskivan och dessa kommer inte att bli vindtäta det vet jag av erfarenhet..N Nygge72 skrev:Okej, jag såg att de sa vindduk bara behövdes om byggnaden hade 3 våningar eller mer, men hade tänkt kolla upp det med.
"På platser utsatta för vind och från och med tredje våningen och uppåt i höga byggnader måste ett heltäckande vindtätt skikt, samt ytterhörn alltid skyddas med t.ex. Vindskydd WALKI Wall Breath 65 (XMW 065), Vindskydd, som monteras innanför Klimatskivan."
Men det är ju så pass liten kostnad så skadar väl inte att sätta även om det är lägre
Sedan är det inte fel att skydda stommen ifrån fukten som västkustskivan klarar av men om den ligger an stommen utan något emellan så riskerar man ju att fukten vandrar in i stommen om man inte har något emellan..
Jag skulle ha byggt så ätt utsida västkustskivan kommer jams med grunden så att du inte behöver en regel i botten..
Alternativt en vattenavledare likt denna bild..
Ja så är det ju. För liten kostnad för att välja bort att vara dumsnål på. Det får man vara på saker man kan byta i efterhand. Men saker som sen är där de är, bör man inte vara dumsnål påHemingway skrev: