K
Gissar att problemet är fel mejsel och handhavandet. Enda trösten är att det aldrig brukar ta 2 v att få grejer från Ikea.

Det finns ingenting som heter "vanlig skruvmejsel". Ta alltid en titt på skruven och välj sedan lämplig mejsel/bits.

Använd verktyg för deras avsedda ändamål. Det kommer göra dit liv lättare.

K Kardan79 skrev:
Det finns ingenting som heter "vanlig skruvmejsel".
Nej precis, plus- och minusmejsel heter det såklart.

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
ClasseClas
tensiden tensiden skrev:
Du menar [länk]

Jag undrade också om det verkligen var rätt ställe för skruvarna, men det ser det ju helt klart ut att vara enligt beskrivningen och bilden från TS.
[länk]
Precis! 😂Nu saknar den Lasertip så det är väl viss risk att man halkar med öppnaren.

• Haha
tensiden
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Det krävs aldrig någonting annat än vad 80-90% av befolkningen redan har i hemmet. Kanske därför. 🤔
Sant. Men det är ju lätt att ta fel även om jag har rätt hemma.

ClasseClas
P paralun skrev:
Ok.

Håller inte med angående skruvdragare utan det funkar men man måste ha absolut kontroll både på varvtal samt moment. Man lärde sig snabbt efter någon sönderdragning 😇
För den här trådens skull så tycker jag att fokus ska vara på att det finns flera typer av stjärnskruvar och att det gäller att välja rätt skruvmejsel eller bit. En skruvdragare stjälper mer än den hjälper för den som inte har koll på skruvtypen.

Jag erkänner att jag också använder skruvdragare men jag tycker ändå att det är vettigt för den som inte så slipad att skruva för hand precis som monteringsanvisningen indikerar.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
För den här trådens skull så tycker jag att fokus ska vara på att det finns flera typer av stjärnskruvar och att det gäller att välja rätt skruvmejsel eller bit. En skruvdragare stjälper mer än den hjälper för den som inte har koll på skruvtypen.

Jag erkänner att jag också använder skruvdragare men jag tycker ändå att det är vettigt för den som inte så slipad att skruva för hand precis som monteringsanvisningen indikerar.
Ok, slog till med Ryobisetet, billig BlackFriday för mig.
Sen kan man kasta ett antal väl använda slitna skruvmejslar.
Ser helt rätt ut och klart användbart.

• Förpackning av Ryobi-verktygsset med information om olika skruvmejselstorlekar och typer, inklusive T10, T15, T20 och PH1/PH2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
ClasseClas
P paralun skrev:
Ok, slog till med Ryobisetet, billig BlackFriday för mig.
Sen kan man kasta ett antal väl använda slitna skruvmejslar.
Ser helt rätt ut och klart användbart.
Snyggt, då har du en PZ2 för Ikeamöblerna! Vad var det för färg på ölöppnaren? 🙃🙃

• Haha
paralun
  • Laddar…
Det är inte bara PH/PZ som man ska välja utan även storleken som har betydelse. Se till att bits ligger fint i skruven innan du skruvar så går den inte sönder.

Jag tycker om min Wera. Har denna på jobbet (och den med ännu fler bits hemma):

https://www.amazon.se/Wera-05059295001-Kraftform-Kompakt-60/dp/B000X1R2K2/ref=mp_s_a_1_6

Enkel att ta med sig dit man ska skruva så man kan prova vilken storlek som passar bäst. Och så finns PZ3 som ibland behövs :) PH1 för små skruvar också.

terjevigen terjevigen skrev:
Något jag stört mig på länge är att IKEA inte skriver ut vilken bits/mejsel som behövs. Är det någon som har en bra förklaring på det?
Nåt skall väl kunderna förstå?

Hade problem med en sådan skruv på ett Ekedalen köksbord. Den sista ville inte gå i mer än halvvägs så jag la tyngd på mejseln och drog tills skruven var helt idragen. Vände på bordsskivan och hade då en fin bula i materialet.

Ett av hålen var grundare borrat, så därför bråkade skruven. Ikea bytte ut skivan utan mankemang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.